Německá automobilka z koncernu mírně omezila investiční plán pro příští rok a odložila stavbu nového větrného tunelu. Na nové provozy a výrobní zařízení se utratí něco přes tři miliardy eur (81 miliard Kč), sdělila dnes firma. Podle zdrojů agentury Reuters původně plánovala příští rok investovat 3,3 miliardy eur. Skupinu letos zasáhl skandál s manipulacemi emisí.
Podle pětiletého investičního programu, který zveřejnila před rokem, má automobilka investovat v letech 2015-2019 celkem 17 miliard eur. To v průměru vychází na 3,4 miliardy eur ročně.
"V rámci současného investičního programu chceme posílit pozici naší značky, zároveň ale budeme usilovat o zajištění dodatečného finančního manévrovacího prostoru pomocí další optimalizace výroby a náklady," uvedl finanční ředitel Axel Strotbek. sdělila, že hodlá každou investici jednotlivě prozkoumat, a z toho důvodu odložila o jeden rok plánovanou výstavbu větrného tunelu.
Skupina v listopadu oznámila, že vzhledem k vysokým nákladům spojeným s emisním skandálem sníží své kapitálové výdaje v příštím roce o jednu miliardu na nejvýše 12 miliard eur. Průměrná výše investic v předchozím plánovacím období činila zhruba 13 miliard ročně. Největší evropská automobilka snižuje kapitálové výdaje poprvé od finanční krize v roce 2009.
v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí oxidů dusíku. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii oslabil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.
Akcie automobilky se během dnešního povánočního obchodování propadají o 0,78 % na 134 EUR za jednu akcii a prakticky koriguje zisky nabrané v posledním dni, kdy se obchodovalo tedy 23. 12.

Zdroj: Bloomberg, ČTK