Internetové komunikační služby jako je WhatsApp, Messenger, iMessage nebo Skype, budou muset nastavit přísnější pravidla o ochraně soukromí uživatelů. Podle zpravodajských agentur to žádá Evropska unie.
Podle návrhu Evropské komise bude nutné zajistit důvěrnost online služeb, včetně údajů o komunikaci, tedy takzvaných metadat, a žádat zákazníky o souhlas s jejich případným využitím. Návrh také obsahuje zákaz libovolné formy uživatelem nevyžádané komunikace, označované často jako spam.
Zdokonalení online služeb cílí na velké americké firmy
Unijní exekutiva dlouhodobě uzavírá mezery ve své legislativě, které se ve svém důsledku dotýkají především velkých amerických internetových společností jako je Google, nebo , hodnotí zpravodajská agentura ČTK poslední oznámení. Změny v pravidlech jsou rozšířením předpisů, které se v unii týkají klasických telekomunikačních operátorů a poskytovatelů internetového volání a textových služeb. Firmám hrozí za porušení navrhovaných pravidel sankce až do výše čtyř procent jejich celkového obratu.
Podle Franse Timmermanse, místopředsedy Evropské komise návrhy ještě doplňují rámec pro ochranu dat v EU. „Zajistí, že soukromí elektronické komunikace je chráněno moderními a efektivními pravidly a že evropské instituce budou stejně vysoké standardy vyžadovat od všech členských zemí," citovala agentura ČTK Timmermanse. O věci nyní budou jednat členské země a Evropský parlament, komise by ale ráda viděla jejich přijetí před 25. květnem 2018, tedy do začátku platnosti související obecné směrnice o ochraně dat.
Cíl aktivity? Zabránit zneužití dat
Eurokomisařka odpovědná za spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová podle ČTK řekla, že cílem je zamezit možnosti zneužívání soukromých dat sebraných z nejrůznějších nových komunikačních nástrojů. "Myslím si, že to je nutné doplnění stávající legislativy," poznamenala.
Dnešní návrhy komise počítají s tím, že bude třeba souhlas uživatelů nejen s nahráváním a zaznamenáváním hovorů, ale také s uchováváním textových a chatových zpráv či e-mailů. Přesně naopak bude stanoveno, kdy a za jakých podmínek je takové zachovávání povoleno. Zjednodušit by se měla pravidla pro takzvaná "cookies", která se využívají například pro cílenou reklamu na internetu a nyní ve většině případů potřebují souhlas uživatele. V budoucnu by místo opakovaného potvrzování na každé webové stránce měl uživatel mít možnost věc nastavit přímo ve svém prohlížeči.
Uživatelé také budou muset výslovně souhlasit s jim určenou komerční komunikací bez ohledu na její formu - tedy ať už v případě e-mailu, SMS nebo chatových zpráv. V principu se to týká i marketingových telefonátů, byť zde komise nabízí členským zemím možnost postupu, kdy by lidé museli výslovně oznámit, že takové telefonáty odmítají.