Španělskému prodejci oděvů Inditex, který vlastní řetězec Zara, vzrostl v prvním fiskálním pololetí čistý zisk i prodeje. Hrubá marže však v důsledku růstu kurzu eura poklesla, píše agentura Reuters. Firma boduje především rychlou obměnou svěžích menších modních sérií a úspěšně poráží konkurenty.
Největší maloobchod s oblečením na světě za šest měsíců do 31. června vykázal v meziročním porovnání růst čistého zisku o devět procent na 1,37 miliardy eur (téměř 36 miliard Kč). Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) stoupl rovněž o devět procent na 2,29 miliardy eur. Prodeje vzrostly o 11,5 procenta na 11,7 miliardy.
Tyto výsledky společnost přičítá "rychlému přechodu" k podzimní kolekci. Ve svých více než 7000 obchodech po celém světě ji začala nabízet už v srpnu. Silné zhodnocení eura na světových burzách se však podepsalo na jejích maržích. Výsledky společnosti jsou na fluktuaci měny citlivé, většinu svých zdrojů získává v Evropě a více než polovinu prodejů realizuje v jiných měnách než v euru.
Společnost, která působí na 93 trzích, otevřela nové obchody na 35 z nich. Inditex je podle tržní hodnoty největším prodejcem oděvů na světě. Firma je považována za průkopníka v oblasti takzvané rychlé módy, což znamená, že rychle obměňuje sortiment a vyrábí v malých sériích. To jí umožňuje téměř okamžitě reagovat na nejnovější módní trendy. Díky tomu se firmě již několik let daří překonávat a další konkurenční řetězce.
Inditex vlastní celkem osm značek, kromě Zary také Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear či Oysho. Firmu založil Amancio Ortega, který je jedním z nejbohatších lidí světa. První prodejnu Zara otevřel Inditex v roce 1975 ve španělském městě La Coruňa. V prosinci 1988 podnik zahájil prodej mimo Španělsko, a to v Portugalsku. V České republice začala firma působit v roce 2001.
(Zdroj: čtk, Reuters, Bloomberg)