Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu

Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu

22.01.2021 6:02
Autor: Redakce

O pětinu vyšší zájem o zřízení nové internetové přípojky registroval na podzim operátor O2 Czech Republic, říká Richard Siebenstich, ředitel obchodní divize O2. I jeho firmy se dotkla některá protipandemická opatření, i když telekomunikace jsou vůči dopadu pandemie relativně imunní, říká také šéf sekce, na které se prý vládní opatření projevila nejvíce. Jedním z nejvíce zasažených byl segment roamingu, podotýká Siebenstich v dalším z rekapitulačních rozhovorů, které připravila Patria.cz s nejprestižnějšími firmami na pražské burze. 

Patria.cz: Jakých důležitých počinů Vaší firmy za loňský rok si ceníte nejvíce? Kam jste se jako firma posunuli?

Velmi si cením, že jsme navzdory nejistotě a strachu, který nás všechny myslím ochromil, dokázali rychle reagovat a začít našim zákazníkům pomáhat – ať již díky kamenným prodejnám, které byly celou dobu jako součást krizové infrastruktury otevřeny, call centrům fungujícím z domova, ale i díky nadstandardní prací našich techniků a obchodníků, kteří jsou se zákazníky v kontaktu.

Zároveň jsme také dokázali reagovat na vládní nařízení. V první vlně pandemie O2 vyčlenilo část zaměstnanců svých call center hygienikům, aby pomohli s trasováním kontaktů nakažených. Zaměstnanci provedli cca 5000 trasovacích hovorů.

V březnu jsme pak na žádost ministra zdravotnictví připravili rozesílku informačních SMS. Ty jsme rozesílali jak zákazníkům, kteří byli momentálně v zemích s výskytem koronaviru Covid-19, tak těm, kteří se vrátili ze zahraničí zpět do České republiky. Na podzim jsme pak našim zákazníkům s chytrými telefony posílali prosbu ministerstva zdravotnictví o instalaci aplikace eRouška.

A nechci zapomenout ani na naši pomoc školám. Rozšířili jsme náš vzdělávací portál pro školy, pedagogy a rodiče a v rámci grantového programu O2 Chytrá škola jsme podpořili 148 základních škol a dětských domovů a rozdělili mezi ně téměř 11 milionů korun. Ekonomicky a sociálně znevýhodněným rodinám dáváme zdarma připojení k internetu a potřebné příslušenství ve spolupráci s organizacemi Česko.digital, Člověk v tísni nebo Women4Women.

Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?

Uplynulý rok pro nás byl zlomový v mnoha ohledech. Kvůli koronavirové pandemii jsme byli nuceni přesunout většinu našich zaměstnanců na home office a naučit se pracovat v úplně jiném režimu. Jakožto firma, která patří do kritické infrastruktury státu, jsme museli zabezpečit, aby naši klíčoví lidé byli chráněni a všechny služby, které zákazníkům nabízíme, fungovaly bez problémů a výpadků. Investovali jsme proto nemalé prostředky do posílení kapacity našich sítí. V červnu jsme jako první operátor v Česku spustili plnohodnotné 5G v Praze a na podzim pak vydražili potřebné frekvence, na kterých bude možné 5G síť budovat napříč celou republikou.

Patria.cz: Jak velké narušení znamenala krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí pro Vaše podnikání v běžném stavu?

Přestože jsou telekomunikace vůči dopadu pandemie koronaviru relativně imunní, i u nás se negativně projevila některá protiepidemická opatření. Kvůli omezení a poklesu cestování do a ze zahraničí byl jedním z nejvíce zasažených segmentů roaming. Hůře se také samozřejmě v současné době obchoduje „na dálku“ (byznys pro top corporate) a dělá jakýkoli sponzoring. A ačkoliv pokračoval zájem zákazníků o digitální televizi O2 TV, jejichž počet přesáhl na konci září 500 tisíc, i O2 TV se potýká se zrušenými přenosy a sportovními soutěžemi. Nepřekvapivá je pak i nižší návštěvnost zákazníků v kamenných prodejnách.

Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a s opatřeními proti šíření nákazy?

Na konci roku 2019 jsme u pracovníků v kontaktních centrech (call centra, back office) začali testovat práci z domova. V té době to naráželo u zaměstnanců spíše na odmítavý postoj. Jarní karanténa náš pilotní projekt urychlila a nyní je situace opačná. Lidé si na práci z domova zvykli a nechce se jim každý den docházet či dojíždět do kanceláří. Aktuálně tedy mohou lidé z kontaktních center po většinu času pracovat z domova. Ti, kterým se práce z domova nehodí nebo jim nevyhovuje, můžou ale i nadále pracovat v kancelářích. V případě kancelářských budov respektujeme všechna aktuální vládní nařízení a podporujeme práci z domova. Schůzky se přesunuly do online prostředí.

Speciální režim jsme s ohledem na bezpečí našich zaměstnanců i zákazníků museli nastavit zejména v týmech techniků a v našich prodejnách. V případě výjezdů techniků do domácností samozřejmě zjišťujeme, zda není některý ze členů dané domácnosti v karanténě. Všichni naši technici jsou vybaveni ochrannými pomůckami (roušky, gely, ochranné rukavice). Technici jsou zároveň rozděleni do menších týmů, které se na pracovišti střídají. Pokud by se nákaza objevila u některého technika, nemuseli by do karantény všichni.

Ve vztahu k provozu našich O2 Prodejen taktéž denně sledujeme a respektujeme všechna doporučení vlády. Náš personál je vybaven potřebnými ochrannými pomůckami, které pravidelně doplňujeme. Stejně tak pro zákazníky máme k dispozici desinfekční gely a na prodejně je informujeme o nutnosti dodržovat příslušná bezpečnostní opatření.

Patria.cz: Jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či ještě nemuseli zvládnout realizovat, případně zda a jak se k nim postavíte v budoucnosti?

Práce z domova i distanční výuka si žádají kvalitní internetové připojení. Během podzimních měsíců jsme tak zaznamenali o 20 % vyšší poptávku po zřízení nových přípojek stabilního internetu. Více než polovina nových zákazníků k nám přitom přichází od menších Wi-Fi providerů, kteří se nyní často potýkají s nedostatečnou kapacitou své sítě a výpadky.

Novinkou bylo také propojení kolegů z call center a kamenných prodejen, tzv. biatlon. Díky novým technologiím (např. monitoring zalidnění prodejen, online produktivita prodejních míst, fronty a identifikace volajících zákazníků) se naše prodejny staly mimo jiné jedním z největších call center v ČR. Nemuseli jsme proto přistupovat k žádnému omezení počtu pracovních míst, a naopak jsme zvýšili dostupnost naší zákaznické linky. Pokud tedy dnes zavoláte na linku 800 02 02 02, s velkou pravděpodobností se dovoláte právě na některou ze 156 prodejen. Přidanou hodnotou pro volající zákazníky je téměř nulová doba čekání na spojení hovoru s operátorem.

Velkým přínosem je také digitalizace retailu, kdy s naším partnerem implementujeme řešení na počítání zákazníků v prodejnách. Počítání zákazníků je jedna z možností, které řešení přináší. Software umí vyhodnocovat nejen počet zákazníků, ale také to, zda jde o muže či ženu, i jejich věk. To vše pomáhá zvyšovat prodeje. To je cíl obchodníků v době covidu, a zůstane i nadále.

Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro nadcházející rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na pražské burze?

Jakožto firma kotovaná na burze bohužel nemůžeme plány pro nadcházející období komentovat.

Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?

Letošním rizikem, jak již bylo zmíněno, může být i nadále v souvislosti s covid pandemií propad ve výnosech z roamingu. Je také možné očekávat, že se naši zákazníci budou kvůli následkům pandemie potýkat s platební neschopností a my také s nižší návštěvností na prodejnách. Určitý tlak může být vyvíjen také na úspory u firemních zákazníků.

Patria.cz: Co byste napsal na novoroční přání své firmě? Přejete-li si, můžete rozšířit i na další podnikatele a (českou) společnost jako celek.

Abychom v roce 2021 dokázali všechny výzvy, které nás čekají, vnímat jako příležitost dělat věci jinak a lépe. A možná, abychom dokázali udržet tempo transformace a změny, i když nás k tomu nebude nutit nouzový stav.

O2 operátor telekomunikace pandemie rozhovor patria 

Richard Siebenstich, ředitel Komerční divize O2

O2 je největším integrovaným poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek. Se svou službou O2 TV je zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku. Telekomunikační operátor pařtí do portfolia skupiny PPF.

Rozhovor byl veden korespondenčně a připravila ho Jana Knechtlová


 

Čtěte více:

O2 se obrátila na evropské soudy kvůli v Česku chystané aukci 5G. Její podmínky napadne také u českých soudů
22.07.2020 13:34
Operátor O2 podal stížnost k Evropské komisi kvůli podmínkám chystané ...
Krize je příležitost, píše Kellner ve výroční zprávě PPF
31.07.2020 11:08
Krize je příležitost a problémy je třeba překonat, píše nejbohatší Čec...
Martin Cakl: O2 překvapila lepšími výsledky
07.08.2020 10:33
O2CR oznámila své výsledky za 2Q20, které byly k našemu překvapení lep...
O2 meziročně podstatně zvedla zisk a porazila analytiky. Koronavirus dopadá hlavně na roaming
06.11.2020 7:01
Telekomunikační operátor O2, jehož akcie jsou obchodovány na pražské b...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.07.2025
13:17Blíží se další raketový růst? Co od výsledků Netflixu očekávat
11:55Eurostat: Inflace v EU v červnu zrychlila na 2,3 procenta, v ČR na 2,8 procenta
11:52Kryptotýden pokračuje: Trump chce z USA kryptoměnovou velmoc. Digitální dolar ale odmítá
11:04Trump zvyšuje tlak na Fed a zvedá hrozbu pro dolar. Včerejšek byl další test  
10:39TSMC: dvouciferný růst zisku pátý kvartál v řadě a silný výhled na třetí čtvrtletí
10:18Volvo předčilo očekávaní, v Americe mění strategii. Akcie poskočily o 10 %
9:12Rozbřesk: Jaké Trumpově celní sazbě čelí Česko? A proč je na tom Slovensko nejhůře?
8:53Trump se blíží dohodě s EU, Německo odmítlo rozpočet EU a Coca-Cola přejde na třtinový cukr  
6:16Jsou namístě mírnější odhady přínosů umělé inteligence?
16.07.2025
22:00Wall Street si přes Trumpovo zastrašování Powella připsala další zisky  
18:23Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur
16:53Wall Street balancuje kolem včerejšího závěru po slušných datech, výsledcích a varování z technologického sektoru  
16:36Komerční banka, a.s.: Změna členů dozorčí rady KB k 16.7.2025
15:13Výsledky Bank of America: Bankám se daří těžit ze zvýšené volatility na trzích  
14:56Tradeři Goldman Sachs měli žně. Očekávání Wall Street banka nechala daleko za sebou
14:53Morgan Stanley překonala odhady, dařilo se obchodování s akciemi
13:19Naznačují americké indexy korekci?  
13:15Bank of America předčila očekávání, dařilo se tradingu i divizi poskytování úvěrů
12:42Braňo Soták: Nejsou sankce jako sankce, neschopnost ASML potvrdit růst posílá akcie dolů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/25 Q2, Bef-mkt)
General Electric Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Novartis AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
PepsiCo Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
US Bancorp (06/25 Q2, Bef-mkt)
6:30Nordea Bank Abp (06/25 Q2)
7:00ABB Ltd (06/25 Q2)
7:00EQT AB (03/25 Q1)
7:00Volvo Car AB (06/25 Q2)
7:20Volvo AB (06/25 Q2)
7:30Evolution AB (06/25 Q2)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Interactive Brokers Group Inc (06/25 Q2)
22:01Netflix Inc (06/25 Q2)