Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Tomáš Jaroš: Na prvním místě je aktivní a spokojený klient. Věřím, že robo bude revoluční

Tomáš Jaroš: Na prvním místě je aktivní a spokojený klient. Věřím, že robo bude revoluční

28.05.2019 17:31
Autor: Redakce

„Od svého prvopočátku je Patria postavena na silně proklientské DNA, kdy se v prvé řadě hledá řešení pro klienta. Nepřerostla do chodu velké korporace, vše je přímočaré. Klientů se teď hodně ptáme, co na našich službách měnit a co nikoli. Značku Patria chceme dostat do povědomí všech lidí s potenciálem přímých investic, který v ČR odhaduji na 250 až 400 tisíc lidí. Rozhodně ale nechceme snižovat stávající kvalitu pro VIP klienty, naopak. Posílili jsme tým seniorních makléřů a vytvořili velmi profesionální tým péče o VIP klientelu,“ říká v rozhovoru na Patria.cz Tomáš Jaroš, generální ředitel společnosti Patria Finance, která si připomíná 25 let od svého založení. Kdy a v jaké podobě přijde robotické poradenství? Jak se daří pravidelnému investování a obchodům přes mobilní aplikaci? Kde vidí Patria svou pozici vůči institucionální klientele?

Patria.cz: Patria Finance je pevnou součástí zrodu kapitálového trhu a investičního bankovnictví v Česku. V těchto dnech (přesně 23. května 2019) si Patria připomíná 25 let od svého založení, během kterých prošla různými fázemi růstu a rozvoje investičních služeb pro klienty. Které etapy a v čem považuješ, Tomáši, za zásadní?

Patria byla první soukromou investiční bankou v Česku s celou paletou investičních služeb. Po roce 2000 ji koupila belgická skupina KBC, přičemž některé části Patrie, jako například privátní bankovnictví, asset management nebo obchodování s  dluhopisy, přešlo pod tuzemskou ČSOB. Obchodování na burzách, především s akciemi, ale také například služby Corporate Finance, zůstaly nedílnou součástí působnosti Patrie. Současně byl v té době rozvinut portál Patria.cz, který nás dnes odlišuje od ostatních obchodníků s cennými papíry. Je až neuvěřitelné, že má každý měsíc až přes 100 tisíc unikátních čtenářů na datech NetMonitoru, za poslední dva roky vyrostl o polovinu. 

Přechodem pražské burzy ze systému SPAD na německý systém Xetra se postupně silně zvýšil tlak na poplatky a některé služby v institucionálním byznysu začaly být na hraně profitability. Obrovsky propadly výnosy z těchto transakcí. I proto Patria postupem času zásadně posílila pilíř privátní klientely a radikálně obrátila její podíl na celkových výnosech až na současných zhruba 80 procent.  

Před třemi roky prodala skupina KBC Patrii své dceřiné skupině ČSOB v rámci uspořádání aktivit v regionu střední a východní Evropy. Tím se zásadně zintenzivnila spolupráce Patrie s bankou, zejména se segmenty privátního a prémiového bankovnictví. Pro ty jsme v Patrii zároveň vyvinuli jedinečný investiční portál s přístupem klienta k investičním i depozitním produktům napříč celou skupinou ČSOB.

Patria.cz: Tomáši, Patrii řídíš od března loňského roku. V čem Tě překvapila, případně naopak? 

V prvé řadě musím říct, že mě Patria neustále udivuje svoji vnitřní agilitou, profesionalitou a často až perfekcionistickým klientským přístupem, který ne vždy krátkodobě vede k vytvoření zisku, ale dlouhodobě se nám tento přístup určitě vyplácí ve vysoké loajalitě našich klientů. Myslím, že jsme v tomto určitě etalonem investičního sektoru. 

Od svého prvopočátku byla Patria postavena na silně proklientské DNA, kdy se v prvé řadě hledá řešení pro klienta a teprve poté pro firmu. Nicméně i zde jsem rád, že se nám postupně podařilo některé vnitřní postupy a procesy upravit a zautomatizovat, což je při růstu našeho byznysu a stávající personální situaci na trhu, kdy je opravdu těžké sehnat kvalitní zaměstnance, velmi důležité.    

Tomuto charakteru Patrie také velmi prospívá, že si udržuje dynamiku menší firmy. Nepřerostla do chodu velké korporace, vše je stále přímočaré. Současně se ale Patria může nejen kapitálově, ale i v oblasti specifických expertiz - například v právních, compliance či řízení rizik - opřít o mateřskou skupinu ČSOB či celou KBC.

Patria.cz: Co za poslední rok ve vývoji Patrie hodnotíš jako největší úspěch? Co případně naopak?

Mám velkou radost, že se nám za můj první rok podařilo posílit obchodní spolupráci s Privátním bankovnictvím a nově i se segmentem ČSOB Premium, na jehož zrodu jsem se v minulosti zásadně podílel. Obecně spolupráci se skupinou ČSOB, která má přes 4 miliony zákazníků, včetně jejích nových akvizic, jako jsou ušetřeno.cz nebo MallPay, považuji pro nás dlouhodobě za zásadní. 

Současně se nám podařilo u klientů výrazně  zvýšit využívání mobilní aplikace, přes kterou již dnes realizujeme přes 15 procent všech obchodních transakcí.

Klienti také rostoucí měrou využívají naši loňskou novinku, a to pravidelné investice do burzovně obchodovaných fondů (ETF). Ty jako první na tuzemském trhu umíme i v podobě frakcí, takže si klienti nemusí kupovat celé a někdy nákladné kusy těchto cenných papírů, ale mohou pravidelně investovat od nižších částek, konkrétně již o 500 korun

V neposledním řadě mám velkou radost z obchodních a finančních výsledků Patrie v roce 2018. Na velice obtížném finančním trhu jsme dosáhli jednoho z nejlepších výsledků za posledních 10 let a pevně věřím, že jej letos ještě vylepšíme. To ale nepovažuji za náš primární cíl, je to příjemný výsledek a důsledek naší dobré práce. Důležitý je pro mě dlouhodobý pohled.   

Patria.cz: Osobností, které s Patrií spojily etapu své profesní kariéry, se příležitostně při osobních setkáních a rozhovorech ptáme, co Patrii popřejí do dalších let. U Tebe je zřejmou otázkou právě onen dlouhodobý pohled: jaká je vize Patrie pod Tvým vedením do dalších let? Klíčové kroky a služby, na kterých stojí a bude stát strategie Patrie?

Po mém nástupu loni v březnu jsme si hned s vedením Patrie sedli a následně v červnu loňského roku dozorčí radě představili naši střednědobou strategii, která byla i následně schválena. Pokusím se ji stručně shrnout asi takto: 
Primárním cílem je pro nás aktivní a hlavně dlouhodobě spokojený klient, kterého se snažíme nyní více ptát, co by si přál na našich službách měnit a co nikoli. 

Chceme určitě značku Patria posunout do zóny větší dostupnosti. Nechceme, aby byla vnímána pouze jako značka pro velmi bohaté, naopak ji chceme dostat do povědomí všech lidí s potenciálem přímých investic, který v ČR odhaduji na 250 až 400 tisíc lidí. Jsou to obvykle vzdělanější lidé, kteří se nebojí o svých investicích rozhodovat sami, samozřejmě s naší prvotřídní analytickou podporou a online službami. Současně ale rozhodně nechceme snižovat stávající kvalitu pro VIP klienty, ba právě naopak. Posílili jsme tým našich seniorních makléřů a vytvořili malý, ale velmi profesionální tým péče o VIP klientelu. 

Nechtěl bych zapomenout na institucionální klientelu, kde jsme si jasně potvrdili, že i na tomto v lokálních podmínkách velmi složitém trhu chceme i nadále působit, ale profitabilně. Stali jsme se přímým členem maďarské burzy, umíme exekučně pokrýt nejen celý středovýchodní region a také teď intenzivně pracujeme na zrychlení našich transakcí, což je především pro naše nadnárodní institucionální klienty velmi důležité. Přinesli jsme pro ně také nové služby, jako je například margin trading, který využijí zejména regionální fondy, často fungující jako nástroje stále více rostoucích „family officů“.

Patria.cz: Co robotické poradenství? Kdy bude spuštěno, co přinese z pohledu klienta a s jakým obchodním cílem do něj vstupuje Patria?

Jsme ve finálním stadiu vývoje platformy a systémů za ní. Když to velmi dobře půjde, tak máme produkt do prázdnin hotový a budeme již jen potřebovat všechna „kolaudační“ rozhodnutí z naší skupiny, zejména od kolegů z risk a compliance. 

Rádi bychom tuto velmi jednoduchou aplikaci na „robotické poradenství“ do burzovně obchodovaných fondů (ETF) na podzim spustili.  

Myslím, že jsme si na aplikaci dali velmi záležet, a to nejen na kvalitě obsahu, ale i na formě včetně designu aplikace, se kterým nám skvěle pomáhala agentura Pixelmate. Design aplikace je pro nás naprosto zásadní, neboť cílovou skupinou budou v tomto případě spíše mladí lidé, kteří chtějí pravidelně, moderně a jednoduše investovat, ale současně na to nemají čas nebo mají pocit, že tomu tolik nerozumí. 

Jsem přesvědčen, že robo aplikace i její internetové prostředí bude na trhu poměrně revoluční. Bude zcela online včetně registrace a bude zároveň připravena v takzvaném „whitelabel“ režimu, tedy bude ji možné zakomponovat i do digitálních služeb nejrůznějších třetích stran. Pokud bude její uvedení na trhu úspěšné, v což pevně věříme, řadu jejích prvků následně použijeme i pro zkvalitnění našich stávajících služeb, zejména v případě naší mobilní aplikace.

Tomáš Jaroš 

Foto: Tomáš Jaroš, CEO Patria Finance

Patria.cz: Tomáši, v bankovnictví a na kapitálovém trhu se pohybuješ již zhruba dvě desítky let. I zde se bavíme o nových způsobech investování, postupném střídání generací investorů. Jak Ty osobně nahlížíš na vývoj vztahu Čechů k investování, zejména tomu přímému?

Tak to je asi zásadní otázka. Obecně platí, že služby na jakémkoli trhu jsou tak kvalitní, jak je trh velký. Pokud bude na českém trhu jen pár desítek tisíc přímých investorů, omezí se počet poskytovatelů, neboť firmy nebudou dlouhodobě ziskové a ani nebudou investovat do dalšího rozvoje služeb. Když se podíváme na ziskovost obchodníků s cennými papíry v Česku, tak je to v posledních letech až žalostný pohled. Patria je možná jednou z mála výjimek, ale v poměru na investovaný kapitál to také není nic světoborného. Nemalou roli na tom mají neustále se zvyšující náklady obchodníkům, zejména na lidi, data, kybernetickou bezpečnost a také na implementaci stále komplexnější regulace nejen v oblasti investic.

Trhu přímých investic by určitě prospělo, aby byl násobně větší. Například v Belgii, která má zhruba stejný počet obyvatel jako ČR, je počet aktivních investorů asi 8krát vyšší, a to přitom Belgie patří investičně spíše ke konzervativnějším zemím v rámci EU. Například ve Velké Británii, v Irsku, Nizozemí nebo ve Skandinávii se bavíme ještě o násobně jiných číslech. Mám v těchto zemích spoustu známých a vím, že to není jen problém finanční gramotnosti. Ta je sice na západě stále trochu vyšší, ale ne zásadně. 

Češi jsou obecně velmi konzervativní střadatelé a investoři, mají jeden z největších podílů vkladů na úsporách obyvatelstva v Evropě. To znamená, že většinu peněz drží na nízkoúročených bankovních účtech, neinvestují je a přicházejí tak dlouhodobě o zajímavé výnosy. Když se přitom podíváte na akcie, průměrný výnos za posledních dvacet let je 5 až 7 procent, Nasdaq index dokonce v průměru kolem 9 procent ročně. Lidé mají zbytečně strach investovat. 

Větší investorské aktivitě v Česku brání podle mě dvě základní věci. První z nich je euro. V Česku všichni obchodují v korunách a čekají, že česká měna bude dlouhodobě posilovat. To se ale neděje. A kvůli masivním intervencím ČNB, kdy velcí investoři nakoupili korunu a teď se jí budou pomalu zbavovat, to ani v dohledném horizontu nastat nemusí. Kdybychom měli v Česku euro, investiční apetit by určitě vzrostl. Vidím to u Slováků, kteří v poslední době investují odvážněji. Kupují také mnoho investičních instrumentů v korunách, ale podkladovým aktivem jsou v řadě případů akcie či jiné instrumenty, denominované v euru, dolarech či jiných měnách, takže lidé často měnové riziko sdílí, ale ani o tom nevědí.

Druhou brzdou je chtě nechtě hloubka českého  kapitálového trhu. Ten je malý a trendově klesající. V  Bruselu a Amsterdamu, kde primárně působí naše mateřská KBC, je asi 160 listovaných společností. Známé firmy jako Heineken, Shell, ING, InBev a podobně drobní investoři dobře znají. Padesát procent všech nákupů akcií, které se prodávají přes naši mateřskou KBC, míří právě do těchto domácích cenných papírů Beneluxu. V Česku je na burze 5 až 10 likvidnějších titulů, což je velmi málo. Nastartoval se START, nový trh s menšími firmami, ale aby byl pro investory zajímavější, musí ještě několik pěkných firem přidat, čemuž určitě rádi v Patrii pomůžeme. 

Důležitý je ale solidní „free float“ těchto akcií, aby byl trh atraktivní i pro institucionální investory, kteří stále hrají na kapitálových trzích objemově prim. Bez nich bude vždy likvidita výrazně slabší. Více firem na STARTu a z nich postavený akciový index by domácímu trhu moc pomohl. K tomu ale musí být odvážnější i sami podnikatelé, nebát se jít s kůží na trh, pokud mají zajímavou firmu. Pevně věřím, že se jim to nakonec vyplatí, a to nejen na ceně, ale i na pozitivním marketingu, případně v jednodušším  částečném nebo úplném exitu z firmy. 

Patria.cz: Klienti a partneři Patrie na firmě oceňují zejména to, že – jednoduše řečeno – klient je v chování firmy i jejích lidí skutečně na prvním místě. Dělíme se nějak s klienty o kulaté výročí?

Patria si bude narozeniny připomínat v průběhu celého letošního roku. Poprvé zaregistrována byla 23. května a právě od tohoto letošního data do konce května platí mimořádná narozeninová nabídka v podobě 25 %, kterou jsme pro všechny klienty přichystali. Využít ji mohou všichni klienti na nákupní online pokyny a to i v případě, že již případně čerpají nějaké další nabídky či zvýhodnění. 

Na ekonomickém a finančním serveru Patria.cz si narozeniny Patria Finance připomínáme články a rozhovory s některými z významných osobností tuzemské i zahraniční finanční a investiční scény, které některá životní etapa s Patrií spojila. Bohužel ne se všemi je možné rozhovor udělat, a to nejen kapacitně, ale třeba i z toho důvodu, že dnes pracují u konkurence a jejich úkolem je s námi soutěžit :-). Je ale vidět, že je kolem Patrie stále pozitivní duch, téměř jakési Patria Alumni. Oslavy vyvrcholí na naší výroční konferenci v říjnu na Žofíně, kam opět přímo pozveme našich asi 200 VIP klientů a s dalšími vše zajímavé budeme sdílet.

Patria.cz: Patrii v horizontu dní čeká ještě jedna změna. 

Je to tak, k narozeninám jsme si nadělili nové prostory ČSOB Kampusu v Radlicích, kde budeme sdílet spolu s Privátní bankou krásné čtvrté patro s výhledem do střešních zahrad. Samozřejmě není snadné po tolika letech odejít z centra a z mnohaletého sídla Patrie. Nicméně stále zůstaneme na metru (Radlická) a současně se zásadně vylepší parkovací možnosti pro naše klienty. Ti, kteří k nám přijedou autem, vyjedou diskrétně výtahem přímo z garáže k nám na pobočku, což je takové naše privilegium v této mimořádné budově. Ta bude jednou z nejlepších administrativních budov nejen u nás, ale i v Evropě.

Tomáš Jaroš
 
Tomáš Jaroš (42) řídí Patria Finance od března roku 2018. Ve skupině KBC a ČSOB pracuje již od roku 1999. V roce 2006 se stal výkonným ředitelem pro oblast obchodní podpory a marketing. V roce 2012 pokračoval v pozici výkonného ředitele Spotřebního financování a od roku 2014 vedl Řízení retailových segmentů skupiny ČSOB.

 
 

Čtěte více:

Jan Kovalovský: Růst měsíčních investic do ETF nás hodně překvapil
20.09.2018 12:17
Je to už několik měsíců, co renomovaný obchodník s cennými papíry Patr...
Oslavte 25. narozeniny s Patria Finance a využijte nabídku výhodnějších obchodů!
23.05.2019 7:11
Obchodník s cennými papíry Patria Finance, dnes člen skupiny ČSOB, půs...
Petr Koblic: V Patrii jsem vychodil školu investičního bankovnictví. Přeji jí kouzlo pružného mistra
21.05.2019 6:31
Petr Koblic, dnes šéf pražské burzy cenných papírů i předseda Federace...

    Offline rozhovory
    Martin Kupka: V Patrii jsme posouvali vzhůru kvalitu služeb i podnikatelského prostředí. Přeji jí štěstí na lidi i na trh
    10.06.2019 15:26
    Patria Finance dokázala ve svých počátcích spojit americkou podnikatel...
    Michal Šnobr: Navrhuji dividendu 35 korun na akcii. Toto jsou mé argumenty, proč na to ČEZ má
    04.06.2019 13:53
    Energetický expert Michal Šnobr, menšinový kvalifikovaný akcionář ČEZ,...
    Jan Brožík: V Patrii jsem se učil, kde je sever, bojovat s trhem i napravovat chyby. Dividenda ČEZ mi nepřijde malá
    30.05.2019 14:24
    „Z Patrie jsem si odnesl, že když lidé dělají věci správně, tak to pak...
    Tomáš Jaroš: Na prvním místě je aktivní a spokojený klient. Věřím, že robo bude revoluční
    28.05.2019 17:31
    „Od svého prvopočátku je Patria postavena na silně proklientské DNA, k...
    Petr Koblic: V Patrii jsem vychodil školu investičního bankovnictví. Přeji jí kouzlo pružného mistra
    21.05.2019 6:31
    Petr Koblic, dnes šéf pražské burzy cenných papírů i předseda Federace...
    Martin Novák: Výplata 100 % zisku ČEZ není konzervativní
    17.05.2019 7:08
    Těžíme z vyšších realizačních cen elektřiny, které se promítají do výs...

    Online rozhovory

    Váš názor
    • Harpagon je spokojen!
      11.06.2019 16:59

      V porovnání s doslova gangsterskými praktikami některých "kapitálových" firem či "brokerů" na českém trhu je PATRIA dle mých osobních a dlouholetých zkušeností (jsem klientem od roku 2005) zárukou absolutní solidnosti. Jak pro obchodování s akciemi doma, tak i ve světě!
      Harpagon První

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter Youtube RSS Slideshare

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Ropa v těžké defenzivě. Spasí ji OPEC?
    14.06.2019 10:58
    Ropa Brent si v posledních týdnech připisuje těžké ztráty, ...více