Text byl aktualizován: Všechny operace nadnárodní pivovarnické skupiny (33,26 EUR, 0,54%) InBev ve východní Evropě se přesunou pod křídla investorské skupiny CVC Capital Partners, o dohodě dnes informovala AB InBev. CVC Capital Partners prostřednictvím transakce získá pivovary v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku. V České republice se změna majitele týká zejména společnosti Pivovary Staropramen.
Smluvní cena transakce dosahuje 2,231 miliardy dolarů (cca 38,6 miliardy Kč) a se zahrnutím dodatečných práv na budoucí platby, řídící se návratností investice pro CVC, o hodnotě dalších až 800 milionů dolarů se cena může vyšplhat na 3,03 miliardy dolarů (52,5 mld. Kč). Transakce bude realizována zejména ve formě hotovosti (1,618 mld. USD) a dále obligací s šestiletou splatností s právem rozšíření na další dva roky (448 milionů USD). Součástí dohody je také klauzule, podle které bude mít AB InBev právo první nabídky na opětovné převzetí aktivit v případě, že se CVC rozhodne tyto operace v budoucnu odprodat.
"Jsme rádi, že můžeme oznámit tuto transakci, díky které jsme překročili cíl získat sedm miliard dolarů z prodeje aktiv, a můžeme tak lépe zaměřit zdroje na naše klíčové trhy," řekl Carlos Brito, Chief Executive Officer společnosti Anheuser-Busch InBev.
"Pro naše spotřebitele a obchodní partnery, stejně jako pro naše zaměstnance, se v souvislosti se změnou našeho vlastníka nic nemění. Veškeré naše smluvní vztahy zůstávají beze změny. Zůstáváme i nadále držitelem licencí na belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe a budeme pokračovat v jejich distribuci v rámci našeho portfolia," řekl Zbyněk Kovář, generální ředitel společnosti Pivovary Staropramen. Součástí transakce je i dohoda smluvních stran o licenční výrobě nebo distribuci značek Stella Artois, Beck’s, Löwenbräu, Hoegaarden, Spaten a Leffe ve výše uvedených zemích. ABI si také ponechá právo vyrábět a distribuovat pivo značky Staropramen v některých zemích včetně Ukrajiny, Ruska, USA, Německa a Velké Británie.
„Tato akvizice je naší první investicí v regionu a jsme rádi, že jsme dosáhli této dohody o převzetí značek, které jsou v regionu ikonami. CVC chce rozvinout skupinu s novým názvem StarBev a usiluje o to, aby se stala v regionu leaderem,“ uvedl za CVC její pro regionu střední a východní Evropy István Szoke. Celá transakce by měla být uzavřena v lednu roku 2010 a budou ji řídit (380,8 GBp, -0,73%) Capital, Lazard (finanční poradci) a Clifford Chance (právní poradce).
Jako součást transakce CVC navýšila své dluhové financování o přibližně jednu miliardu dolarů ze zdrojů mezinárodních a regionálních bank.
AB InBev vznikl loni v listopadu, kdy belgický InBev dokončil převzetí amerického konkurenta za 52 miliard dolarů. Mezi hlavní značky firmy patří Bud a Budweiser, Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem měl AB InBev se značkami Staropramen, Braník a Starobrno zhruba patnáctiprocentní podíl, firma v Česku prodává také značky Stella Artois či Hoegaarden.
O tom, že AB InBev chce prodat své východoevropské pivovary, mezi nimi i Pivovary Staropramen, spekulovala média již několik měsíců. Mezi zájemci o tuzemskou pivovarnickou dvojku byl údajně také nizozemský (29,7 EUR, 0,63%), jemuž v Česku patří značky Starobrno, Krušovice či Zlatopramen a který je v současnosti trojkou českého trhu.
Prodej pivovarů v devíti zemích východní Evropy není prvním prodejem, který AB InBev od svého vzniku uskutečnil. Firma již dříve uvedla, že hodlá prodat majetek, který považuje za vedlejší, a získat z tohoto prodeje celkem sedm miliard USD. Tyto peníze pak plánuje použít na snížení dluhu, jenž nyní činí zhruba 45 miliard USD a vznikl převážně ze spojení firem AB a InBev.
Aktuálním prodejem AB InBev svůj cíl překonal. Pivovar již prodal majetek v Jižní Koreji, Číně, Skotsku a Irsku či balírnu a tematické parky v USA. Celkem firma z prodejů získala kolem 9,5 miliardy USD.
Pivovary Staropramen loni bez započtení zahraniční licenční výroby prodaly 3,26 milionu hektolitrů piva a překonaly tak svůj předloňský rekord, více v ČR vyrobil jen Plzeňský Prazdroj, dlouhodobý lídr trhu.
Zisk společnosti Pivovary Staropramen se loni snížil přibližně o polovinu na 289,6 milionu korun z předloňských 578,4 milionu Kč. Tržby z prodeje ale firmě meziročně vzrostly na 4,05 miliardy z 3,84 miliardy korun v roce 2007.
(Zdroj: AB InBev, CVC Capital Patrners, čtk, mediafax)