Americké maloobchodní tržby v prosinci nečekaně propadly. Trh sice čekal zpomalení s listopadového tempa růstu o 1,3 procenta, které bylo navíc dnešními údaji revidováno směrem vzhůru, avšak prosincové údaje ani nenaplnily očekávání 0,5% růstu a naopak vykázaly pokles o 0,3 procenta. Do poklesu promlouvají zejména nenaplněná očekávání ohledně vánoční nákupní sezóny, na což už ukázala několikerá negativní překvapení v podobě tržeb významných prodejců potravin, oblečení a dalšího retailu. Na meziroční bázi vzrostly prosincové tržby o 5,4 procenta. Za celý rok 2009 pak tržby retailu meziročně klesly o 6,2 procenta, což byl nejhlubší pokles o roku 1992.
Jádrové maloobchodní tržby, které jsou očištěny o prodej benzinu, automobilů a stavebních materiálů, klesly v prosinci o 0,3 procenta po listopadovém 0,9procentním růstu. Prodeje automobilů klesly v prosinci o 0,8 procenta po růstu o 1,2 procenta v listopadu.
Podle Jamese O’Sullivana, hlavního ekonoma MF Global v New Yorku, vývoj za listopad a prosinec ukazuje na problém s očišťováním dat a je lépe na tyto dva měsíce pohlížet jako celek. „Přes volatilitu byl trend spotřebitelských výdajů akcelerující,“ uvedl. Prosincový růst tržeb vykázaly z prodejců automobilů a , z retailových řetězců . Richfield byl naopak mezi americkými řetězci, které kvůli podpoře tržeb zavedly slevy již před Vánoci.
Mimo Spojené státy nebyl konec roku příliš potěšující pro , či například ani pro . Za odhady zaostaly také výsledky třetího největšího světového řetězce . Většina hlavních řetězců upozorňuje na nejistý výhled pro nejbližší měsíce. Jako nepotěšující se ukázala i tuzemská data o maloobchodních tržbách, dostupná za listopad. Maloobchodní tržby se meziročně reálně snížily o 4,9 procenta, po sezónním očištění pak o 2,9 procenta.
(Zdroj: Bloomberg, mediafax)