Francouzská letecká společnost ve čtvrtek poprvé potvrdila, že hodlá v rámci restrukturalizačního plánu rušit pracovní místa. Ačkoli společnost o restrukturalizaci informovala dříve, tvrdila doposud, že by se měla obejít bez propouštění. Generální ředitel Air France Alexandre de Juniac informoval odbory o plánu, který počítá mimo jiné s oddělením ztrátových operací.
Firma s 55 tisíci zaměstnanců přiznala, že je přebujelá a že potřebuje podstoupit restrukturalizaci. Plán zahrnuje prodej části letecké flotily a naopak posílení nízkonákladové divize Transavia France. Air France se potýká s vysokými provozními náklady a velkým dluhem, v loňském roce utrpěla čistou ztrátu ve výši 809 milionů eur. Se silnou konkurencí nízkonákladových přepravců, jako je Ryanair nebo easyJet, bojují i německá a britsko-španělský holding International Airlines Group, které si vedou lépe ve srovnání s Air France.
Detaily restrukturalizace budou sice známy až v druhé polovině června, už nyní je ale jisté, že se aerolinie chtějí do roku 2014 zbavit 34 letadel z celkového počtu 145. Společně s regionálními filiálkami disponuje Air France 250 stroji. Transavia France má naopak mít do roku 2015 až 2016 20 nebo 22 letadel místo současných osmi.
Dá se předpokládat, že do Transavia France bude Air France chtít převést také piloty a palubní personál, což dělají i další společnosti posilující své nízkonákladové divize. Stejnou cestou šla například španělská Iberia, spadající do holdingu , která loni na podzim založila filiálku Iberia Express, která má přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti u blízkých a středně vzdálených destinací. Narazila ovšem na odpor zaměstnanců, kteří ji potrápili sérií stávek. Air France chce v rámci plánu osekat náklady o 2 mld. EUR přesvědčit piloty a posádkový personál, aby pracovali déle za stejný plat. Do roku 2015 plánuje firma zvýšit produktivitu o 20 procent.
„Potvrdilo se, že Air France má nadbytek zaměstnanců,“ uvedla společnosti s tím, že detaily ohledně propouštění oznámí příští měsíc po dalších jednáních s odbory. Podle šéfa společnosti je výzvou nasměrovat firmu k zisku v kontextu nesmírně tvrdé mezinárodní konkurence.
Air France v konsorciu s nizozemskými aeroliniemi KLM v lednu oznámila plán úspor ve výši dvou miliard eur (50 miliard korun) v průběhu tří let. Společnost hospodařila v prvním čtvrtletí s provozní ztrátou 597 milionů eur, a meziročně ji tak prohloubila o 48 procent. Nemohly ani vyšší tržby, ani růst počtu přepravených pasažérů. Firmu tíží především pokles mezinárodního obchodu a vysoké ceny pohonných hmot.
(Zdroj: FT, ČTK)