Polská Jastrzebska Spolka Wenglowa (JSW), největší producent koksovatelného uhlí v Evropské unii, mění svou těžební a obchodní strategii v jeho neprospěch, protože neočekává zlepšení tržních cen v dohledné době. Uvedl to šéf těžaře Jaroslaw Zagorowski.
„V současné době odhadujeme roční produkci uhlí kolem úrovně 13,5 milionu tun. V rámci optimalizace naší produkce ale nyní hledáme, jaký kvalitativní poměr se ukáže jako nejvýhodnější,“ uvedl CEO Zagorowski. dříve uvedla, že roční produkce dosáhne zhruba 13,3 milionu tuny, čímž varovala před nenaplněním tržních očekávání u 13,6 mil. t. V první polovině roku 2012 se produkce koksovatelného uhlí zvýšila o meziročních 11,4 procenta na 4,9 milionu tuny, produkce elektrárenského uhlí byla úrovní dva miliony tun meziročně vyšší o 17,6 procenta. Celkové prodeje v první polovině roku dosáhly 6,1 milionu tun uhlí.
CEO Zagorowski uvedl, že pokud jde o produkci koksovatelného uhlí, firma je ve stádiu přehodnocování strategie s tím, že podrobnosti zveřejní později v letošním roce. Jde jí ale prý zejména o vyšší diverzifikaci. Podle šéfa firmy Zagorowského již v červenci dostávala signály o dalším poklesu produkce oceláren, což dle něj bude mít dopad do hospodaření firmy. Šéf k očekávání celoročního výsledku uvedl, že „zcela jistě nebude ten samý jako v roce 2011“, ale „není jisté, zda dosáhne úrovně roku 2010“. kvůli obtížným podmínkám na trhu ale nečeká změnu v dividendové politice.
Ústup koksovatelného uhlí v produkci potvrzují komentáře pro 3Q12. „Objemy prodejů ve 3Q překonají 2Q s výjimkou koksovatelného uhlí, které se nebude výrazněji lišit od předchozích čtvrtletí, ale může být zastoupeno ještě méně ve 4Q letošního roku,“ uvedl druhý muž firmy Grzegorz Czornik. „Benchmark cen koksovatelného uhlí se pro 3Q zlepšil, na naše zákazníky to ale nepřenášíme,“ dodal.
„Před časem jsme uvedli, že na trhu pozorujeme jisté zlepšování. Bohužel, ten případ to není. Situace v Evropě se zhoršuje a zlepšení nejspíše nepřijde nejméně po několik příštích měsíců. Nechceme zabíjet naše klienty chybnou cenovou politikou. Situace nás nutí hledat nové trhy a nové klienty. A se je daří nacházet, v Indii, v Brazílii. Rezignovali jsme ale na vstup na turecký trh kvůli nemilosrdné konkurenci,“ uvedl dále CEO Zagorowski.
Podle něj útlum platí nejen pro koksovatelné, ale i pro elektrárenské uhlí, kde se kupí zásoby vysoko nad běžné sezónní parametry. „80 procent našeho elektrárenského uhlí je prodáváno na základě sjednaných kontraktů, 20 procent na spotovém trhu. Energetické firmy jej kupují na podzim. Dosud tato strategie fungovala, uvidíme, jak s ní uspějeme letos,“ dodal Czornik.
Změna strategie firmy se projeví také v rozložení investic, podle CEO Zagorowského ale ne v doposud sjednaných klíčových projektech. „V koksovatelném segmentu nebudeme v nadcházejících obdobích budovat nové kapacity, kapitálové investice budou pouze v obnovovacím rozsahu. Jen v případě dalšího výraznějšího zhoršení podmínek očekává nutnost zapojit hotovostní rezervy do investic, na které nehodlá za žádných podmínek rezignovat. Preferovat chce také energetické projekty před čistě těžebními, kde je podle firmy také vyšší ochota bank je finančně podpořit.
Zagorowski potvrdil pokračující napětí mezi managementem společnosti a odbory, ale s tím, že na požadované 7% zvýšení platů, které by zvýšily fixní náklady společnosti o 130 milionů zlotých, s ohledem na finanční situaci společnosti nepřistoupí. Souhlasí s 2,8% růstem mezd, o inflaci a případným bonusem, pokud se dále inflace zvýší.
(Zdroj: , PAP, Bloomberg)