Francouzská automobilka PSA Citroën loni pocítila plný dopad krize do automobilového průmyslu a utrpěla ztrátu pět miliard eur, zatímco o rok dříve vydělala 588 milionů eur. Trh si ale s první ztrátou za tři roky již tolik starostí nedělá, protože většina jde na vrub dříve oznámeným odpisům třetiny majetku kvůli propadu odbytu na evropském trhu. Akcie Peugeotu tak v úvodu dnešní pařížské seance rostly až o 5,6 procenta díky vidině pomoci ze strany vlády a prvních náznaků zlepšení tržního prostředí automobilky .
Hospodaření druhé největší evropské automobilky po očištění o jednorázové vlivy bylo sice také ztrátové, ale nad očekáváními analytiků. Provozní ztráta z pokračujících operací dosáhl 576 milionů eur, zatímco trh počítal se ztrátou 647 milionů eur. Tržby ale po meziročním poklesu o 5,2 procenta 55,5 miliardy eur nedosáhly na očekávání trhu nastavená na 55,7 miliardy eur.
Ztráta v divizi výroby automobilů, což je patrně nejslabší článek celé skupiny, vystoupila na 1,5 miliardy eur. O rok dříve činila jen 92 milionů eur. Management automobilky ale zároveň uvedl, že plán zotavení podniku, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady, zajistil úspory 1,18 miliardy eur. To je víc, než se čekalo, protože plán počítal s úsporami kolem jedné miliardy eur. Letos chce firma na stejné účely vynaložit kolem 900 milionů eur.
„Základy pro odraz ode dna v letošním roce byly položeny,“ uvedl k výsledkům a strategickým krokům generální ředitel Philippe Varin. „Zaměříme se na investice, aktivně obnovíme ziskovost v Evropě a vytěžíme profit z investic na rostoucích trzích," dodal šéf automobilky. Zopakoval také, že firma chce snížit na polovinu negativní provozní cash flow, které se loni vyšplhalo na tři miliardy eur. Jen v automobilové divizi to bylo 2,5 miliardy eur.
V souvislosti s nečekaně významnými odpisy majetku za loňský rok vstoupily do hry opět i politické tlaky na záchranu francouzské automobilky. Konkrétně se jedná o vládní záruky, které by výrazně zlevnily emisi nových dluhopisů úvěrové divize automobilky PSA Peugeot Citroën. Právě získání vládních záruk dnes označil šéf Peugeotu za klíčovou pro další aktivity společnosti. Zároveň ale vyjádřil víru v jejich získání "do léta".
Finanční divize jménem Banque PSA Finance se s obtížemi potýkala již loni. Peugeot kvůli ní již na konci října přijal státní záruku až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti. Francouzská vláda v obou případech již získala předběžný souhlas s garancemi od Evropské komise, ale nyní musí do šesti měsíců vypracovat obsáhlý plán restrukturalizace. Dříve tisk několikrát spekuloval i o přímém nákupu podílu v automobilce ze strany francouzské vlády. Ta tuto možnost zvažovala.
Tržní klima se lepší
PSA Citroën je po německém (169,55 EUR, 0,70%) druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu - loni zaznamenala pokles prodejů o šestinu na 2,97 milionu vozů. Firma, která působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (104,83 USD, -1,04%), proto snižuje svou produkci.
Automobilka již minulý týden překvapila oznámením odpisů majetku za 4,74 miliardy eur, management ale slíbil, že v letošním roce sníží spotřebu volné hotovosti na polovinu. A to i v případě, že situace na evropském trhu se ještě zhorší a firma zaznamená další pokles prodeje. Představenstvo dále věří, že do léta získá finální vládní garance za emise dalších dluhopisů, což jí pomůže splnit cíle ohledně řízení hotovosti.
Analytici (44,35 USD, 2,78%) soudí, že potvrzení dlouhodobého výhledu pro cash flow, v němž Peugeot nadále počítá s návratem do černých čísel v příštím roce, je pro akcionáře pozitivní zprávou. Titul si za posledních 6měsíců propadem o 9,5 procenta "vysloužil" nejhorší příčku ze 14 evropských automobilek. Dnes akcie Peugeotu po ranním výstřelu přes 5 procent výše korigují zisky asi na polovinu.
První hodnocení vyhlídek tržního prostředí na letošní rok ze strany managementu vyznívají dobře. Finanční ředitel Jean-Baptiste de Chatillon totiž před chvíli při konferenčním hovoru po výsledcích oznámil, že firma na začátku letošního roku zvýšila ceny prodávaných vozů a očekává stabilitu cen v celoroční bilanci.
Analytici nejsou zcela přesvědčeni, že se Peugeotu podaří vrátit se k zisku už v roce 2015, jak management předpokládá. "Obrat v hospodaření v roce 2015 předpokládá stabilní trh, který zůstane na úrovni roku 2012, a také 13procentní podíl na trhu pro skupinu PSA. Obojí teď vypadá jako málo pravděpodobné," řekl analytik David Arnold z banky Credit Suisse.
(Zdroj: Bloomberg, Reuters, Citi)