„Tato společnost nesmí zmizet ze světa,“ řekl dnes francouzský ministr pro rozpočet na adresu PSA Citroën poté, co automobilku donutil propad evropského automobilového trhu k odpisu skoro 30 procent účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku. Výsledkem je negativní dopad do hospodaření druhé největší evropské automobilky ve výši 4,13 miliardy eur. Akcie automobilky v první reakci po otevření trhu propadly přes 5 procenta, následně ale zaznamenaly stejně výrazné zisky, když francouzská vláda zmínila možnost kapitálového vstupu do automobilky.
„Výpočet odpisu je výsledkem našich opatrných předpokladů ohledně vývoje evropského ekonomického prostředí,“ řekl včera pozdě večer finanční ředitel automobilky Jean- Baptiste de Chatillon při tiskové konferenci v Paříži. „Domníváme se, že evropský automobilový trh zůstane zasažen finanční krizí po dlouhou dobu.
Podle posledních informací automobilky z konce prvního pololetí loňského roku dosahovala před odpisy účetní hodnota hmotného majetku PSA Citroën do výše 14,5 miliardy eur. Samotné odpisy za druhé pololetí ale nečítají pouze snížení účetní hodnoty továren a dalšího majetku automobilové divize, které dosahují jen 3,89 miliardy eur. Dalších 243 milionů eur automobilka odepsala v důsledku problému, jejž nazvala „obtížná smlouva“ a neposkytla k němu žádné bližší vysvětlení.
Odpisy budou znamenat citelné zhoršení vykázaného celoročního výsledku hospodaření PSA Citroën. Analytici oslovení agenturou Reuters totiž dosud odhadovali ztrátu automobilky za rok 2012 na zhruba 1,5 miliardy eur. PSA oznámí své celoroční výsledky až ve středu 13. února.
Analytici Citi ale upozorňují, že mimo nejvíce medializované odpisy Peugeot také potvrdil svůj dlouhodobý výhled pro cash flow, v němž nadále počítá s návratem do černých čísel v příštím roce. To podle Citi z části obrušuje hrany jinak negativního prohlášení automobilky.
Merrill Lynch potom uvedl, že odpisy PSA mohou zlepšit výsledek hospodaření v letošním roce o 500 mil. EUR díky snížení amortizace. Ponechal ale investiční doporučení pro titul na stupni „underperform“.
Celosvětový prodej automobilů PSA Citroën se v loňském roce kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. PSA je po německém druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou .
Společnost minulý měsíc předpověděla, že evropský automobilový trh v letošním roce klesne o dalších tři až pět procent. Poptávka v Evropě je nyní pod tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku a evropské automobilky kvůli tomu uzavírají továrny a propouštějí tisíce zaměstnanců. PSA plánuje snížit počet pracovníků o 8000 osob.
Francie udělá pro záchranu cokoliv
Francouzská vláda se dnes jasně vyslovila, že nenechá druhou největší evropskou automobilku padnout a je připravená jí dále pomoci. „Řekneme si to jasně: Tato společnost nesmí zmizet ze světa,“ řekl dnes francouzský ministr pro rozpočet Jerome Cahuzac při vystoupení ve francouzské rozhlasové stanici RMC radio. „Budeme muset udělat to, co bude nutné udělat, abychom tuto společnost zachránili,“ dodal ministr a pomohl tak akciím PSA zvrátit úvodní propad v nemalý růst.
Francouzský deník Liberation k možnostem pomoci PSA ze strany francouzské vlády dnes bez uvedení svého zdroje napsal, že kabinet studuje možnost nákupu podílu v automobilce jako „poslední možnost“. Francouzský ministr pro rozpočet k této variantě dnes uvedl, že by nákup podílu mohl fakticky provést vládní fond FSI. Odmítl ale uvést, zda k tomuto kroku opravdu dojde. Dle zdrojů Liberation dále francouzská vláda zvažuje také možnost navýšení kapitálu společnosti, pokud to bude třeba.
Francouzský Premiér Jean-Marc Ayrault nicméně později upozornil, že automobilka vládu o žádný pomocný krok nepožádala. Dodal, že tato záležitost zatím není na pořadu jednání vlády. Podle zdroje agentury Reuters z ministerstva financí je nyní pro automobilku prioritou uskutečnění ozdravného programu a posílení aliance s americkou společností General Motors.
již na konci října loňského roku přijal státní záruku za svou finanční divizi až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti.
Mluvilo se také o možnosti kapitálového vstupu Alžíru. V posledním listopadovém týdnu se totiž Jean-Pierre Raffarin, kterého francouzský prezident Francois Hollande jmenoval zvláštním vyslancem pro ekonomické záležitosti, vydal na cestu do Alžírska. Deník La Tribune následně s odvoláním na jeho slova uvedl, že mezi tématy návštěvy byla možnost, že by Alžír získal podíl v automobilce . Žádná konkrétní velikost případného podílu ale na veřejnost nepronikla.
Dle informací agentury Bloomberg drží v současnosti největší podíl rodina s 25,3 procenty, má po nedávném kapitálovém vstupu do automobilky 24,84 milionů akcií PSA Citroën, a drží tak 7% podíl.
Automobilky a PSA Citroën v únoru loňského oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů. Před třemi měsíci ale automobilky PSA a (28,47 USD, -0,18%) oznámily zastavení jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí a její německou značkou Opel. Jednání byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po výše zmíněné říjnové vládní pomoci pro PSA.
(Zdroj: Bloomberg, La Tribune, Liberation, ČTK, Reuters)