Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Dojde v Česku nakonec k regulaci reklamy na zdravotnické prostředky?

Dojde v Česku nakonec k regulaci reklamy na zdravotnické prostředky?

03.09.2013 5:30
Autor: Advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík, Advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík

Záměrem bylo novelizovat mj. zákon o regulaci reklamy, a to poměrně zásadním způsobem.  Zcela jednoznačně mělo jít o razantní zpřísnění, které by se dalo přirovnat k regulaci reklamy na léčivé přípravky.

Široká definice reklamy

Návrh novely přišel s poměrně širokým vymezením pojmu reklamy na zdravotnické prostředky. Ta měla zahrnovat všechny formy informování, průzkumu nebo pobídek, konané za účelem podpory předepisování, výdeje, prodeje nebo používání zdravotnických prostředků. Ustanovení dále uvádělo příkladmý výčet jednání, které jsou reklamou na zdravotnické prostředky. Šlo například o poskytování vzorků zdravotnických prostředků, podporu předepisování, výdeje nebo prodeje zdravotnických prostředků prostřednictvím darů, nabídkou nebo příslibem jakéhokoliv prospěchu nebo finanční nebo věcné odměny, sponzorování setkání konaných za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo používání zdravotnických prostředků a navštěvovaných odbornou veřejností, nebo sponzorování setkání odborné veřejnosti na vědeckých kongresech a obdobných akcích.

Jak je patrné, autoři novely se inspirovali již existující regulací reklamy v oblasti léčivých přípravků, zvlášť pokud jde o účast zdravotnických pracovníků na vědeckých kongresech. Návrh mimo jiné rovněž připomínal, že informace uváděné v reklamě na zdravotnický prostředek musejí odpovídat údajům a informacím poskytovaným výrobcem.

Reklama pro laiky

Novela také přinesla rozlišení reklamy na zdravotnické prostředky pro širokou a odbornou veřejnost. I tady je patrná inspirace regulací reklamy léčivých přípravků. Ostatně jde o začlenění úpravy, která na poli zdravotnických prostředků existovala do roku 2006.

Podobně jako u léčiv by podle návrhu mohly být předmětem reklamy pro širokou veřejnost jen ty zdravotnické prostředky, které je možno pořídit bez omezení. V případě zdravotnických prostředků nejde přesně řečeno o předpis, ale „poukaz“.  Propagovat u široké veřejnosti by bylo možné prostředk,  u nichž to – zjednodušeně řečeno – připouští jejich povaha. Novela zároveň vymezovala, jaké informace se v reklamě musejí objevit a jaké naopak nikoli (například by se nesmělo naznačovat, že zdravotnický prostředek je potravinou nebo kosmetickým přípravkem nebo jiným spotřebním zbožím, případně by nebylo možné výrobek doporučovat s odvoláním na vědce, lékaře apod.)

Reklama pro odborníky

U reklamy určenou odborné veřejnosti novela plánovala regulovat nejen obsah, ale i formu – tato reklama by se mohla objevovat jen v odborných publikacích, tisku či televizních nebo rozhlasových pořadech.

Nabízet, slibovat nebo poskytovat dary v souvislosti s reklamou na zdravotnický prostředek umožňovala novela jen tehdy, šlo-li o dary nepatrné hodnoty, související s odbornou činnosti zdravotnických pracovníků. Bylo by také možné sponzorovat účast lékařů na vědeckých kongresech, ale jen v podobě zajištění dopravy či úhrady cestovních nákladů, hotelu, stravy nebo registračního poplatku. Náklady by ale nesměly být hrazeny rodinným příslušníkům. Zákazy a omezení  byly v návrhu koncipovány navíc dvojstranně – na jedné straně bylo sponzorům zakázáno některé (nežádoucí) výhody poskytovat, na straně druhé je lékaři nesměli ani přijímat. 

Nová úprava také počítala s tím, že každé odborné setkání, jehož se mělo účastnit více než 5 osob z řad odborné veřejnosti (tj. zpravidla lékařů), musí být předem ohlášeno u Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Právě SÚKL měl být i novým dozorovým orgánem nad dodržováním regulace reklamy na zdravotnické prostředky. Vystřídat v této roli měl živnostenské úřady.

Vysoké pokuty za porušení zákona

Předloha zároveň počítala s přísnými sankcemi v případě porušení nových povinností, podobně jako u reklamy na léky. Dle konkrétních okolností a závažnosti porušení mohly být ukládány pokuty až do výše 2 milionů Kč.

Původně se počítalo s tím, že by nová právní úprava mohla začít platit od 1. ledna 2014. Tyto plány vzaly díky rozpuštění Poslanecké sněmovny za své. Uvidíme, zda se k nim budoucí vládní kabinet v dalších měsících vrátí. Ať už v popsané, nebo v pozměněné podobě.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
16:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již zítra!
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
    Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)