Italská vláda zvažuje, že se vloží do záchrany tamní letecké společnosti Alitalia. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na informovaný zdroj. Vláda údajně plánuje aerolinkám poskytnout finanční pomoc v celkovém objemu 150 milionů eur, dalších 150 mil. eur by společnost měla získat od stávajících akcionářů. Formou již schválených úvěrů má být zajištěno 200 mil. eur. Celkově by tak Alitalia měla získat 500 milionů eur (asi 12,8 miliardy Kč).
Plán vlády předpokládá, že státní poštovní společnost Poste Italiane nakoupí podíl v Alitalia za 75 milionů eur, dalších 75 milionů eur chce vláda poskytnout formou garancí za nové úvěry. Tyto finance chce vláda poskytnout za podmínky, že se v Alitalii změní management. Plán má předložit vláda už v pátek na zasedání vedení aerolinek.
"Je to přemosťovací řešení, které má zajistit přežití společnosti, ale je závislé na razantní změně ve způsobu vedení společnosti," citovala agentura Reuters jeden z nejmenovaných zdrojů.
Pomoc vlády je velmi důležitá. Italská ropná společnost totiž pohrozila, že pokud se vedení firmy a vláda nedohodnou na způsobu, jak udržet ztrátovou leteckou společnost nadále v provozu, přestane v sobotu Alitalii dodávat pohonné hmoty.
Šéf úřadu pro civilní letectví ENAC Vito Riggio dnes uvedl, že pokud nedostane Alitalia finanční injekci nejméně 500 milionů eur, bude muset v sobotu zastavit provoz. "Rekapitalizace je nutná, jinak Alitalia zůstane v sobotu na zemi," řekl Riggio stanici Sky. Úřad ENAC podle něj počítá s tím, že vedení aerolinek v pátek schválí plán, který bude zahrnovat navýšení kapitálu nejméně o 300 milionů eur a bankovní úvěr 200 milionů eur.
Vláda podle zdroje Reuters nadále počítá se strategickým partnerstvím Alitalie a . Francouzsko-nizozemská letecká společnost je totiž nyní největším akcionářem italských aerolinek s podílem 25 procent.
Alitalii zachránilo v roce 2009 před bankrotem konsorcium investorů, od privatizace však již firma prodělala více než miliardu eur. V posledních letech firma agresivně snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.
(Zdroje: ČTK, Reuters)