Technologický obr , který v září trhl další víkendový rekord v prodeji nově představených modelů chytrého telefonu iPhone a tento měsíc vyslal na trh další generaci počítačových tabletů iPad, se zintenzivňující se konkurenci na trhu hodlá postavit objemnými investicemi do výrobních procesů. Dle zdrojů hodlá firma ve fiskálním roce 2014 do přístrojů pro lepší funkčnost a design svých stávajících výrobků a vývoj nových zařízení investovat rekordní sumu 10,5 miliardy amerických dolarů.
Plánovaný výrazný nárůst tzv. kapitálových investic ukazuje rostoucí důraz společnosti pod vedením Tima Cooka na vývin nových technologií pro výrobní proces, tedy „skrytou“ část výroby iPhonů, iPadů, iMaců a dalších populárních produktů nesoucí v logu jablko. Samotný unikátní design podle analytiků vyžaduje také unikátní výrobní proces a disponuje více než dostatkem volné hotovosti, aby si mohl prvotřídní technologie dovolit.
Lze říci, že důraz na výrobní technolgie je již dlouho významnou součástí podnikání , oproti jiným technologickým společnostem, které sofistikovanou inžernýrskou práci často outsourcují. Nyní se zřejmě vydává v tomto směru ještě ostřejším tempem. Zmíněná částka 10,5 mld. USD (bez zahrnutí investic do maloobchodu), která tvoří jen zlomek loňských tržeb v objemu 171 miliard dolarů, je oproti roku 2013 o 61 procent vyšší a od roku 2008 mají kapitálové roční investice posílit téměř 10násobně. Pro srovnání – americký konkurent loni na výrobu vyčlenil 3,7 mld. USD, japonská utratila 3,95 mld. USD. Jedničkou (nejen) v objemu kapitálových investic zůstává jihokorejský , který letos dle odhadu investuje zhruba 22 miliard dolarů.
investuje nejen do výrobního procesu, část ze svého balíku volné hotovosti, který činí téměř 147 miliard dolarů, nechává sloužit jako určitou kvazi-banku, která poskytuje financování pro výstavbu nových továren, uvádí bývalý analytik finské Horace Dediu, který studoval strukturu kapitálových výdajů . „Apple rozmísťuje kapitál jako svou konkurenční výhodu,“ říká Dediu.
zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí svého fiskálního roku, navzdory růstu tržeb taženému slušným prodejem iPhonů, pokles čistého zisku i marží. Poprvé za 11 let navíc firma utrpěla pokles celoročního čistého zisku. V důležitém předsvátečním období od října do konce prosince očekává firma tržby mezi 55 a 58 mld. dolarů, což by znamenalo nejslabší meziroční růst tržeb v předsvátečním období od roku 2008, kdy dosáhl 6 procent.
Největším konkurentem je jihokorejský , který kraluje trhu se smartphony a nyní se chce utkat i o prvenství v prodeji tabletů. prohlásil, že letos vyrobí více než 40 milionů tabletových počítačů, což by byl oproti loňsku více než dvojnásobek. Podle výzkumné společnosti IDC prodal loni 16,6 milionu tabletů, zatímco zhruba čtyřnásobek.
Apple podle zdrojů agentury Bloomberg pracuje na nových verzích telefonu iPhone s většími a zakřivenými displeji. Dva nové modely, které by se měly dostat na trh ve druhé polovině příštího roku, se podle zdroje díky obrazovkám o úhlopříčce 4,7 palce (12 centimetrů) a 5,7 palce (14,5 centimetru) stanou doposud největším telefony iPhone. Na trh by prý mohly přijít také modely vybavené senzory, jež by rozlišovaly mezi silnými a slabými doteky na displeji. Dále se hovoří o vývoji chytrých náramkových hodinek iWatch, jejichž obdobu uvedl v září na trh Samsung.
V žebříčku nejinovativnějších společností časopisu Forbes se letos Apple propadl až na 79. místo. V roce 2011, kdy časopis začal žebříček vydávat, Applu patřila pátá příčka. Loni klesl na 26. místo.
(Zdroj: Bloomberg, CNBC, čtk)