Nikdo se asi nepozastaví nad tím, že Coca-cola a utrácí miliony dolarů proti navržené dani ze slazených nápojů, která se připravuje v Kalifornii.
oznámila vyšší čtvrtletní zisky ve čtvrtek s tím, jak světové prodeje vzrostly, ale slabým místem bylo Mexiko.
Prodeje občerstvení v této zemi klesly o 3 % kvůli nové dani na nezdravé jídlo. Tento pokles podtrhuje snahu a Coca-cola v boji proti navrhované regulaci v San Francisku a blízkém Berkeley.
, která vyrábí chipsy Lays, Gatorade anebo Tropicana, oznámila podobný propad v jejich byznysu okolo občerstvení v první polovině roku, když daň vešla v platnost.
Coca-cola bude reportovat svoje výsledky 21. října a už při minulém čtvrtletí zmínila, že prodeje v Mexiku šly dolů. Mexiko má největší spotřebu Coca-Coly na hlavu na světě.
Hugh Johnston, CFO , řekl v telefonním rozhovoru, že poklesy v Mexiku byly podle očekávání společnosti. Daň přidala na litr Coca-coly asi jedno peso, tedy sedm centů USD a daň 5 % na jídla s více jak 275 kaloriemi ve 100 gramech.
Není dosud jasné, jestli dopad daně bude mít dlouhodobý dopad na spotřebu a také jak velký ten vůbec bude. To se uvidí za čas. A zatímco pozoruje iniciativy za podobné daně po celém světě, šéf Johnston neočekává, že se stanou běžné.
Zpět v USA v Kalifornii se zdá, že se San Francisko stane prvním městem, kde projde daň na slazené nápoje. Toto opatření ovšem poškodí pověst oblasti jako velmi liberálně smýšlející, a to je také jeden z argumentů odpůrců takové daně jako nástroje jak zlepšit stravování lidí. Podobné praktiky už v USA byly a zatím vždy selhaly.
Mezitím společnosti z nápojového průmyslu vyjádřily svůj příslib snížit objem kalorií, které lidé konzumují v nápojích, které produkují. Zavázali se také více agresivně propagovat nápoje právě s nižšími objemy cukru. Společnosti se také vyjádřily, že je nutné zvýšit povědomí o rovnováze mezi objemem kalorií, které vstřebají a mezi množstvím pohybu, který udělají.
Zdroj: Agentura AP