, tradiční výrobce supersportů s tradicí 911, představil včera na
autosalónu ve Frankfurtu nový vůz na elektřinu jménem Mission E.
Kompletně elektrický vůz se může stát velmi solidní konkurencí pro Teslu
Motors. jde proti svým tradicím a dokonce říká, že technologie
nebo i samotný koncept Mission E je pro automobilku důležitý. Zdá se
tak, že firma elektrickou budoucnost nebere na lehkou váhu.
Vůz je menší pro 4 cestující, štíhlejší a nižší. Přesto si o srovnání s Modelem S přímo říká.
- Má větší dojezd. Nový vůz má mít možnost dojet na jedno nabití až 500 km. To překonává výkon vozu Model S, který je schopen jet na jedno nabití 420 km.
- Nabije se za 15 minut na 80 %. Kdežto Tesle trvá plnou půlhodinu dosáhnout nabití pro jízdu alespoň na 270 km. Technologie kterou používá systém s dvojnásobným objemem voltů než ostatní vozy. To podle pomohlo snížit nabíjecí čas a váhu vozu. Vůz může být nabíjen i z domácí sítě pouhým zajetím do garáže přímo nad nabíjecí platformu - žádné zapojování, žádné kabely.
- má klientelu střední třídy v Číně a ta má ráda prémiové značky. Podle šéfa Matthiase Mullera není zpomalení v Číně pro problém, řekl to v rozhovoru pro CNBC. Podle něj nabízí prémiový produkt, který se v Číně dobře chytl a je dobře připraven i na konkurenci od ostatních výrobců. Jedinou nevýhodou podle jejího šéfa je to, že nemůže jít příliš s cenou dolů. Řeč padla i na další trhy EM a eventuální volatilitu jejich měn. Ani to by podle šéfa nemělo být příliš negativní dopad. Firma je hedgeovaná pro tento a další rok v těch nejvýznamějších měnách z EM kde působí a zbytek je již mimo kontrolu společnosti. by rádo prodalo ještě letos 200 000 vozů. Důvodem proč si tak věří je, slušná poptávka po SUV modelu Macan compact a modelu Cayeene.
- Design vozu se směle vyrovná a možná i překoná Model S. Stejně jako umístilo těžiště svého vozu co nejníže, takže se dá očekávat, že bateriový systém je uložený v podlaze. Přestože uvedlo, že udělalo vše pro to, aby vůz byl co nejlehčí při zachování bezpečnosti neuvedlo kolik opravdu váží. Na druhou stranu uvedlo, že vůz je vyroben z kombinace hliníku, uhlíku a ušlechtilé oceli. Přední i zadní světla využívají nejnovějších technologií OLED s minimální spotřebou. Tělo vozu prošlo zkouškami aerodynamiky a vůz má kompletně nový od píky postavený systém kol. Vnitřní vybavení vozu je také na cutting-edge úrovni.
Cenovka zatím není známá, ale dá se očekávat, že bude vysoká. V
minulosti předvedlo, že elektrická nebo hybridní auta umí, ale s
vysokou cenou - stejný příběh je to u hybridního modelu 918
Spyder. Někteří automobiloví odborníci očekávají, že cena by měla být
konkurence schopná aktuální cenovce na Modelu S. Tedy někde přes 100 000
USD.
Jedinou nevýhodou vozu Mission E je, že by měl být
dostupný na trhu až za pět let. Pět let nebo-li konec této dekády je
ještě pěkně dlouhá doba, kdy může přijít s další iterací svých
vozů a úplně změnit tržní prostředí. Navíc do boje o místo na trhu
elektrických vozů může promluvit ještě další hráč jako třeba , Toyota nebo
BMW, které také experimentuje s elektrickými vozy.
Na druhou
stranu, šéf výzkumu a vývoje Wolfgang Hatz řekl, že firma bere
Mission E velmi vážně. Podle něj je to pohled do budoucnosti jak bude
Porsche vypadat. Implikace pro firmu mohou být podle něj stejně závažné
jako když před 50 lety firma uvedla svůj legendární koncept 911.
Akcie
společnosti AG na německé burze je aktuálně 63,2 EUR za jednu
akcii. Společnost v posledních několika měsících prodělala poměrně
dlouhodobý setrvalý pokles od konce března, kdy byla ještě na 90 - 95
EUR za jeden kus. Zdá se, že hladina 60 EUR za jeden kus akcie
zafungovala jako solidní technická podpora.
Zdroj: BI, Bloomberg, Gizmod, Finance, CNBC