Mladá a populární automobilka Motors ohlásila další kvartální výsledky. Tentokrát za 3Q.
Po finanční stránce se dají výsledky označit za smíšené. Zisk se propadl do větší než očekávané ztráty, zato tržby rostly a firma se znovu chlubila novým modelem až pro 7 osob.
Zisk respektive ztráta na jednu akcii ve 3Q15 činila -0,58 USD, když konsensus očekávání analytiků počítal se ztrátou -0,55 USD. Je to tak negativní překvapení pro trhy. Celkově ve čtvrtletí dosáhla automobilka ztráty 75 mil. USD.
Zato rostly tržby automobilky, když ve 3Q dosáhly 1,243 mld. USD a trh očekával 1,238 mld. USD. Meziročně tržby rostly o 33 %. Mezikvartálně rostou po sedmé v řadě.
K růstu tržeb přispěl ve 3Q15 růst objednávek na Model S mimo USA meziročně o 50 %. Obecně poptávka po vozech značky rostla napříč oblastmi rychleji než ve druhé čtvrtletí tohoto roku. Poptávka po vozech roste i v Číně, což je nejnovější trh, kam se vydala. Způsobené to může být také otevřením dvou dalších prodejen pro čínský trh. věří, že Čína bude nadále táhnout poptávku v Asii s tím, jak poroste počet obchodních míst, kde bude své vozy prodávat.
Zajímavým vývojem si prošly Zákaznické služby a ostatní tržby, které dosáhly 84 mil. USD na tržbách a meziročně vzrostly o 62 %.
Objem hotovosti a hotovostních ekvivalentů byl na konci čtvrtletí 1,4 mld. USD. Roste tak o 275 mil. USD a to hlavně jako výsledek prodeje akcií firmy ve kterém firma získala 739 mil. USD. Růst hotovosti nebyl takový, protože okamžitě vydala 392 mil. USD na kapitálové výdaje spojené s rozšíření výrobní kapacity a uzpůsobením linky pro výrobu Modelu X a 50 milionů na zplacení úvěrů.
Marže na vozech Model S jemně poklesla, bylo to způsobeno zejména uvedením nejslabší verze Modelu S do prodeje.
Ve 3Q vyprodukovala 13 091 vozů včetně prvních vozů Model X. Počet vozů dodaných zákazníkům vzrostl na 11 603 vozů z počtu 11 532 vozů, které firma dodala v 2Q15.
zopakovala úspěchy na poli novinek - během čtvrtletí finálně představila nový Model X. Ten uveze až sedm lidí a podle automobilky je tak reálným důkazem, že je možné elektrifikovat téměř jakékoliv vozidlo. Dalším technologickým počinem je upgrade softwaru u všech vozů Model S. Upgrade software obsahoval také zavedení funkce autopilota - technologie usnadňuje řízení na dálnici, kdy dokáže měnit pruhy a další manévry.
říká, že je blízko dokončení stavby svojí Gigafactory, kam převelí výrobu svých Powerpacků a také Powerwallů, která je dočasně umístěna ve Fremontu. Motors chce akcelerovat plány na rozšíření výrobních kapacit s tím, jak cítí sílící poptávku po těchto produktech hlavně z Austrálie nebo Německa. Přesunutí výroby z Fremontu do Gigafactory si vyžádá určité zpoždění produkce a také následného dodávání výrobků. Může tím trpět zejména 4Q16 kvartál s tím, že o to silnější by pak měl být první kvartál v roce 2017.
Výhled
Ve 4Q15 má v plánu vyrobit 15 až 17 tisíc vozů a chce dodat 17 až 19 tisíc vozů svým zákazníkům. To by mohlo znamenat, že Motors za celý rok 2015 dodá 50 až 52 tisíc vozů.
říká, že by v roce 2016 měla pocítit mírnou úlevu co se nákladů týče se stabilizací a hladším průběhem produkce vozů Model X. Na druhou stranu bude již vydávat větší objem prostředků na vývoj převratného Modelu 3 a také na expanzi světových prodejů svých vozů. Model 3 by měl spatřit světlo světa v březnu 2016. Otázkou zůstává jak to dopadne po zkušenostech s vozem Model X.
Akcie společnosti Motors zareagovala na zveřejněné výsledky pozitivně a rostla v after-hours o 9,12 % na 227,35 USD.
Zdroj: firemní data, Bloomberg