Ignorování sentimentu není nikdy moudré. Platí to při volbách i při investicích. Jinak řečeno, ačkoliv ho nemusíme považovat za rozhodující faktor, měli bychom ho zasadit do celkového kontextu, ale neměli bychom dávat úplně stranou. Veřejnost a její postoje jsou totiž často dobrým barometrem toho, co se děje ve společnosti a ekonomice. Na druhou stranu jsou postoje veřejnosti vrtkavé a názory lidí ovlivňuje řada neobjektivních faktorů. Dochází tak i k situacím, kdy je sentiment v přímém rozporu s realitou.
Příkladem uvedeného rozporu mohou být webové stránky Zero Hedge. Na nich lze najít informace o derivátech, hedge fondech a vysokofrekvenčním obchodování. A vedle této problematiky jde v podstatě o jeden velmi negativní pohled na vývoj na trzích za druhým. Je dobré dát si tento ultramedvědí pohled do kontextu celkového vývoje. Zdá se totiž, že čím výše ceny akcií vystoupaly, tím více se prohloubil pesimismus některých lidí, kteří veřejně prezentují své názory na internetu.
Matt Egan ze CNN Money k tomu říká následující: „I když se ceny akcií dostávají na nové rekordy, Zero Hedge má stále velkou popularitu mezi hedge fondy, tradery a dalšími lidmi z oblasti financí. Důvod je ten, že názory prezentované na Zero Hedge jsou v souladu s temným pohledem na akciový trh a ekonomiku, který je na veřejnosti značně rozšířený.“ Dochází tedy k tomu, že investoři, hedge fondy a tradeři mají už předem pesimistický pohled, jen vyhledávají názory podobné těm jejich? Pokud ano, jde o klasický případ iracionálního chování. Je také možné, že investoři stále trpí traumatem z poslední krize, protože takové trauma může trvat celá desetiletí.
Warren Buffett nedávno hovořil o tom, že výše poplatků, které si hedge fondy nechávají platit za své nijak výjimečné výsledky, je „neuvěřitelná“. Pokud se podíváme na následující graf, zjistíme, že výsledky těchto fondů jsou skutečně výjimečně špatné, a to jde o návratnost před poplatky (po nich by graf vypadal ještě hůře). Možná je to jen náhoda, že návratnost hedge fondů začala trpět ve stejnou dobu, kdy začala růst popularita Zero Hedge a extrémně pesimistických názorů. Jisté ale je, že v dnešní době jsou zdánlivě přesvědčivé a zároveň ke ztrátám vedoucí názory na internetu velmi jednoduše dostupné. V dřívějších dobách se také našlo dost podivných názorů a teorií, ale museli jste je aktivně hledat. Neobjevily se vám před očima na první stránce vyhledávače Google.

Investoři by si měli dobře vybírat zdroje, ze kterých čerpají informace. Musí se ptát, které zdroje jsou důvěryhodné a poskytují hodnotné úvahy, a které poskytují myšlenky vedoucí k soustavným ztrátám. Uspoří jim to peníze.
Autorem je investor Barry Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg