Evropa:
Koninklijke NV (DIP)
Výrobce osvětlení a zdravotnické techniky, nizozemský (DIP), vygeneroval tržby v hodnotě 5,9 mld. EUR. (+2 % YoY), čímž nedostál tržnímu konsensu stanovenému na 6 mld. EUR. Upravený ukazatel EBITA narostl meziročně o 14 % na 649 mil. EUR a skončil tedy těsně pod trhem predikovanými 651 mil. EUR. Na druhou stranu upravená EBITA marže stoupla o 120 bps YoY na 11 %. Čistý zisk dosáhl 383 mil. EUR, což v porovnání s minulým rokem (324 mil. EUR) představuje solidní 18% nárůst. Dalece tak předčil tržní odhad stanovený na 239 mil. EUR.
Co se týče geografického rozčlenění tržeb, tak největší objem pochází z rozvíjejících se trhů a Severní Ameriky (oboje 2 mld. EUR). Nejvyšší tempo růstu měly právě rozvíjející se ekonomiky (+6 %), přičemž management si nejvíc pochvaloval poptávku z Číny. Tím se vyvážil horší výsledek západní Evropy, která meziročně zůstala beze změny. Dle divizí si nejvyšší podíl na tržbách pořád drží Lighting s 1,7 mld. EUR (-3 % YoY). Nicméně, díky vysokému tempu růstu divizí Personal Health a Diagnosis & Treatment (+7 % a +6 %) se tyto dvě již dotahují. V sledovaném čtvrtletí se tržby obou divizí přehouply přes 1,6 mld. EUR. Z hlediska profitability dosáhla nejlepších výsledků divize Personal Health, která vytáhla upravenou EBITA marži o 130 bps YoY na 15,2 %.
Čistý cashflow skupiny narostl z 58 mil. EUR v 3Q15 na 280 mil. EUR. Návratnost investovaného kapitálu zůstala meziročně nezměněna na hladině 8,3 %, ale v porovnání s minulým čtvrtletím šla nahoru o 120 bps. Výhled výsledků ke konci roku 2016 zůstal nezměněn. Akcie reagovaly na dobré výsledky posílením o více než 4 % nad hladinu 27 EUR. Akcie zůstávají v našem seznamu Dlouhodobých investičních příležitostí (DIP).
USA:
T-Mobile US Inc
Velice dobré čtvrtletí má za sebou také mobilní operátor T-Mobile. Navzdory nižším než očekávaným tržbám (9,3 mld. USD proti 9,4 mld. USD) dokázal hospodařit s vyšším čistým ziskem na akcii, než udávaly predikce. Ty předpovídaly hodnotu 0,22 EUR, zatímco reálně bylo dosaženo 0,28 EUR na akcii (-6,5 % YoY). Ukazatel EBITDA stoupl o 93 % YoY na 2,6 mld. EUR s tržním konsensem 2,4 mld. EUR.
K dobrým finančním výsledkům se přidávají také údaje o počtu nových zákazníků. T-Mobile získal v daném kvartálu 969 tis. nových zákazníků. Jedná se tedy o 10,8% YoY pokles, ve srovnání s konkurencí si ale vede dobře. Tradiční operátor Communications získal jen 442 tis. zákazníků (-66 % YoY) a ztratil dokonce 268 tis. klientů. Churn rate (tzn. procentuální úbytek odběratelů) se snížil na 1,32 % (-14 bps YoY), přičemž v případě došlo ke zvýšení tohoto ukazatele na 1,04 % (+11 bps YoY). Za dobrými čísly stojí podle managementu především spuštění nového programu T-Mobile ONE a zahájení prodejů iPhone 7.
T-Mobile se jako relativně nový hráč na americkém trhu snaží vydobýt si svoje místo na slunci a podle všeho se mu to daří. Naopak tradiční operátoři a ztrácejí klienty a jsou na ústupu. V návaznosti na dobré údaje zvýšil T-Mobile odhad počtu nových zákazníků ke konci roku z 3,4 mil. – 3,8 mil. na 3,7 mil. – 3,9 mil. Akcie T-Mobile skokově posilují o 7,5 % nad 50 USD.