Tvrdá cenová válka, kterou vede Uber na americké půdě, si vybírá daň v jeho účetnictví. Podle zdrojů, které citoval list Financial Times, prodělával provozovatel alternativní taxislužby ve třetím čtvrtletí více než 800 milionů dolarů.
Uber je soukromou společností, s jeho akciemi se neobchoduje na veřejných trzích a firma nemá povinnost zveřejňovat výsledky svého hospodaření. Informace o nejnovější finanční výkonnosti poskytly listu Financial Times obeznámené zdroje. Podle nich provozovatel aplikace pro ve třetím čtvrtletí zaúčtovala ztrátu přes 800 milionů dolarů. Důvodem byly jednak investice do nových kampaní, ale také tvrdá cenová válka, kterou provozovatel aplikace vede se svým americkým konkurentem Lyft.
Jednu bitvu přitom již Uber vzdal. Byl to souboj o tržní podíl v Číně, o který americká firma bojovala – velmi nákladně - s tamní rivalem Didi Chuxing. Zde ale Uber nakonec hodil ručník do ringu, což mu umožnilo zbavit se ztrát, které dotováním jízd v nejlidnatější zemi světa vznikaly.
Odchod z Číny způsobil, že ztráta za třetí čtvrtletí byla menší než ta, kterou firma utrpěla ve druhém kvartálu, tvrdí také zdroje. Za prvních devět měsíců roku nicméně prý firma prodělala výrazně přes 2,2 miliardy dolarů, napsal Bloomberg.
Naopak při pohledu na čistou výnosnost se prý firmě vede. Čistý výnos je u Uberu částka, kterou si nechává z poplatků za svezení. V prvním čtvrtletí dosáhla 1 miliardy dolarů a během roku dále prudce rostla, údajně na 1,7 miliardy dolarů ve třetím kvartálu. Za celý rok by prý čistý čistý výnos mohl přesáhnout 5,5 miliardy, tvrdí zdroj Bloombergu.
Samotný Uber o své finanční výkonnosti mlčí. Valuace služby přitom papírově stoupla už na 69 miliard dolarů. Byla by tak vyšší než hodnota a dohromady.
Uber působí i v Česku. Zde si mohl přinejmenším z regulatorního hlediska tento týden oddechnout. Z novely silničního zákona totiž vypadl bod, který by mu zřejmě zkomplikoval podnikání. Norma, kterou v pondělí schválili ministři, totiž oproti původnímu návrhu nezavádí povinnost zprostředkovatele nebo mobilních aplikací vést kompletní knihu jízd a zajistit, aby nabízení šoféři měli oprávnění řidiče taxislužby.
Uberu a sdílené ekonomiky obecně se zastali ministr průmyslu Jan Mládek a vysoký státní úředník Tomáš Prouza, který je hlavním koordinátorem digitální agendy v Česku, napsaly dnes Hospodářské noviny. Ministr dopravy Dan Ťok, který s dokumentem na vládu přišel, jejich připomínkám nakonec ustoupil.
Zdroj: FT, ČTK, Hospodářské noviny, BBG