Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo řídí Váš Uber? Vysokoškolák, co hledá lepší uplatnění

Kdo řídí Váš Uber? Vysokoškolák, co hledá lepší uplatnění

25.11.2016 14:00
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Americký mobilní zprostředkovatel osobní přepravy je rychle expandující společností, již si oblíbili zákazníci napříč kontinenty i příjmovými třídami. Uber se také stal terčem mnoha soudních sporů a taxikářské lobby po celém světě aplikaci odsuzují.

Málo se však hovoří o tom, kdo, respektive jaká skupina lidí vlastně auta objednaná Uberem řídí, co z toho mají a jaký to má vliv na trh práce. Právě na tyto šoféry s pružnou pracovní dobou, jimž pracovní den (či noc) začíná zapnutím mobilní aplikace, se zaměřil výzkum Jonathana Halla a Alana Kruegera z Princetonské univerzity. Na jejich dotazník odpovědělo více než 1 400 řidičů využívající služby Uber (zkratkovitě, i když nesprávně: řidičů Uberu) ze Spojených států.

Ukázalo se, že i když je mezi řidiči Uberu zastoupeno mnoho věkových skupin, jsou v průměru mladší, než jejich rivalové ze zavedených taxislužeb. Také je mezi nimi o trochu více žen a skoro polovina řidičů Uberu navštěvovala vysokou školu, na rozdíl od 18 procent řidičů obyčejných taxíků. Sedm procent řidičů Uberu si školu ještě dokončuje. Když se porovnají data z let 2014 a 2015, vidíme, že šoféři využívající aplikaci Uber jsou čím dál mladší a vzdělanější.

Nemůžou si najít práci? Ne, jen chtějí flexibilní pracovní dobu

To může být na první pohled spojené s nepříznivou situací na trhu práce pro čerstvé absolventy. Zlepšování ekonomické situace v období, kdy probíhala studie, však podle výzkumníků naznačuje, že absolventi si práci nejspíše vybrali dobrovolně, zejména kvůli časové flexibilitě.

Že Uber nutně neřídí šoféři čistě z „donucení“, neboť si nemohou najít žádnou jinou práci, vyvrací i fakt, že řidičů, kteří byli před Uberem nezaměstnaní, bylo v průměru jen 9 procent. Naproti tomu ze všech nově najatých zaměstnanců v celé americké ekonomice v letech 2014 a 2015 byla předtím nezaměstnaná celá čtvrtina.

Skoro třetina řidičů Uberu navíc uvedla, že zatímco vozí zákazníky, aktivně se poohlíží po jiném pracovním uplatnění. Toto „nárazové“ povolání s malými vstupními bariérami (je nutné disponovat pouze chytrým telefonem a automobilem - v USA připadá na 1000 obyvatel skoro 800 vozidel) tak výrazně pomáhá překlenout období mezi zaměstnáními nebo období mezi koncem studia a získáním pozice s pevnou pracovní dobou. Co se výdělků týče, řidiči Uberu na tom nebyli o moc hůře, než taxikáři, ba spíše právě naopak.

Zefektivnění trhu práce


Zdá se tak, že alespoň v Americe Uber zefektivňuje fungování trhu práce. Až dvěma třetinám řidičů poskytuje uplatnění, jemuž se chtějí věnovat i nadále, přičemž nemalé skupině lidí umožňuje vydělat si peníze, zatímco se poohlížejí po zaměstnaní, jež by lépe odpovídalo jejich schopnostem a zájmům. Střídání zaměstnání je tak daleko méně "děsivé" než v minulosti a více lidí se k němu tak v případě nespokojenosti se svou dosavadní prací odhodlá. A není snad nutné dodávat, že nešťastní zaměstnanci jsou pro ekonomiku celkově špatní.

Jak dlouho bude tento model fungovat nejspíš záleží na tom, jak dlouho budou ještě vůbec potřeba řidiči. Očekávaná revoluce v technologiích samořízených aut by mohla poptávku po šoférech v dlouhodobém horizontu zlikvidovat - Uber koneckonců s autonomními vozidly už experimentuje v USA. Takzvaná poptávková ekonomika ("on-demand economy"), jíž je Uber typickým příkladem a která se řídí čistě poptávkou po službách v reálném čase, by však mohla i nadále mohla nabízet lidem časově flexibilní uplatnění.


Čtěte více:

Pět politicky korektních ekonomických mýtů
23.11.2016 14:30
V současné době můžeme najít několik politicky korektních a obecně při...
Trump chce zrušit obchodní dohody. Sníží se počet sebevražd?
23.11.2016 17:30
Na první pohled nesouvisející fenomény – volný obchod a sebevraždy – d...
Oběti globalizace spojte se!
24.11.2016 14:30
Od volby nového amerického prezidenta uplynulo již více než 14 dní, em...

Váš názor
  •  
    25.11.2016 15:17

    Zajímavá aplikace. Nebál bych se říct, že klasická taxi služba díky tomu za pár let úplně zanikne.
    Nyk Lísn
Aktuální komentáře
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university