Společnost Grab, která v jihovýchodní Asii nabízí podobné služby, jako Uber, v Singapuru příští týden spustí zkušební provoz samořídících vozidel. Na testování, které má trvat dva měsíce a pravděpodobně bude prodlouženo, Grab spolupracuje se společností nuTonomy, která vyvíjí systémy pro provoz autonomních vozidel. NuTonomy doufá, že do roku 2018 bude mít v ulicích 100 samořídících taxíků.
V autě budou kvůli bezpečnosti sedět záložní řidič a technik. Řidič také bude přebírat řízení, pokud vozidlo opustí část Singapuru, ve které je testování povoleno. Grab si podle agentury Reuters od samořídících automobilů slibuje hlavně to, že budou jezdit i do odlehlých lokalit, které řidiči z masa a kostí příliš nechtějí navštěvovat.
Společnost Grab minulý týden získala s pomocí japonské SoftBank Group investici v hodnotě 750 miliónů dolarů, která jí má umožnit expanzi v regionu. Grab tam čeká boj s Uberem, který po srpnovém stažení z Číny chce přesunout zdroje do jihovýchodní Asie, ale také s indonéským startupem Go-Jek, který nedávno od investorů vybral 550 miliónů dolarů.
Uber příští rok pravděpodobně provede IPO - jeho potenciální tržní kapitalizaci podle deníku the Wall Street Journal analytici odhadují na okolo 66 miliard dolarů. Valuace Grabu je podstatně nižší a podle serveru TechCrunch se pohybuje někde mezi 1,5 a 2,3 miliardami dolarů.
Uber svůj testovací provoz s pasažéry spustil už před pár týdny v americkém Pittsburghu. Za volantem kvůli bezpečnosti také sedí řidič. V San Franciscu zase vozy Uberu nedávno začaly kvůli přípravě na testování sbírat informace o ulicích a provozu.
Provoz autonomních vozů, byť jen zkušební, v Americe vyvolal vášnivé diskuze. Nathan Bomey, redaktor deníku USA Today, svou projížďku Pittsburghem se samořídícím Uberem popsal jako „děsivou a fascinující“. Povšimnul si, jak opatrně a pomalu algoritmy vůz vedou ulicemi a jak dodržují všechny předpisy. Poznamenal k tomu, že vozidlo se chová stejně opatrně jako „náctiletý u závěrečného testu v autoškole“.