Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víme, přesto riskujeme. Jak velkou šanci dáváme hackerům při ovládání peněz?

Víme, přesto riskujeme. Jak velkou šanci dáváme hackerům při ovládání peněz?

15.06.2017 13:16
Autor: Redakce, Patria.cz

Takřka všichni vidíme jako jako správnou pravidelnou kontrolu pohybů peněz na našem účtu. Tři čtvrtiny z nás jako důležitou pravidelnou změnu hesla, pod čímž si většina z nás představuje jednou či dvakrát do roka. ALE: Téměř tři pětiny z nás si zapisují hesla a PIN a navíc je často ukládají spolu s kartami či telefonem. Shodně z nás používá stejná hesla pro různé internetové služby a více než čtvrtina by zaplatila na e-shopu bez oveření platby pomocí například SMS kódu. Zásadní rozpor mezi tím, co víme že máme a naopak skutečně děláme, odhalil průzkum ČSOB. Banka navíc otestovala, zda a jak dalece a nebezpečně se necháme zmást podvrženou stránkou internetové bankovnictví. Co zjistila?

Většina Čechů zná základní zásady, jak bezpečně využívat své internetové bankovnictví. Když ale dojde na uplatňování těchto zásad v praxi, jsou lidé liknaví. Používají jednoduchá hesla, mění je jen zřídka a ještě větší mezery mají v zabezpečení svého mobilního telefonu. Vyplývá to z průzkumu ČSOB. Ten byl realizován v březnu 2017 metodou CAWI na vzorku 519 respondentů ve věku 18+ ze všech krajů ČR.

Tři čtvrtiny respondentů v průzkumu ČSOB považují pravidelnou změnu hesla pro vstup do internetového bankovnictví za důležitou. Téměř 70 % lidí neotevírá přílohy z e-mailů neznámých adresátů a 93,3 % respondentů by nikomu prostřednictvím e-mailu neposkytlo důvěrné informace, jako je například číslo platební karty či heslo do internetového bankovnictví.

„To vše jsou pro nás velmi potěšující zjištění. Méně potěšující je, jak lidé tyto zásady dodržují v každodenním životě. Ukázalo se, že v mnoha případech upřednostňují pohodlí na úkor svého bezpečného pohybu na internetu,“ říká Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB odpovědný za řízení rizik. „Lidé si nepřijdou jako atraktivní terč pro hackera. To, že nemají na účtu miliony, ale neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví,“ dodává.

LIDÉ VĚDÍ, JAK SE NA INTERNETU CHOVAT BEZPEČNĚ…

• 74 % lidí považuje pravidelnou změnu hesla k internetovému bankovnictví za důležitou.
• 70 % Čechů by měnilo heslo jednou nebo dvakrát za rok.
• 97 % respondentů si myslí, že je správné pravidelně kontrolovat pohyby na účtu.


… ALE NA BEZPEČNOSTNÍ ZÁSADY NEDBAJÍ
• 59 % respondentů si zapisuje svá hesla a PINy.
• 61 % lidí používá u různých internetových služeb podobná hesla.
• 27 % by využilo platbu na e-shopu bez dodatečného potvrzení SMS kódem.


Aby heslo nebylo na heslo

Podle 70 % respondentů by se mělo heslo pro vstup do internetového bankovnictví měnit jednou nebo dvakrát za rok. Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii 55 – 85 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných. Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla.

„Jednoduché heslo dává hackerům zbytečně velkou šanci. Přitom se stačí jednou za čas pořádně zamyslet a vytvořit si silné heslo, které hackerovi vůbec nebude stát za to, aby se ho snažil prolomit,“ říká Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

LIDÉ ZBYTEČNĚ RISKUJÍ
• 20 % klientů vstupuje do internetového bankovnictví přes vyhledávač.
• Na falešný odkaz na internetové bankovnictví, který ČSOB v rámci experimentu umístila do vyhledávačů, se za měsíc nechalo nalákat 61 434 lidí.
? Téměř třetina z nich na web vstupovala opakovaně.
? Až 20 000 000 korun by takto mohli získat skuteční hackeři.


SNADNO NAPADNUTELNÉ MOBILY
• Zámek mobilu je také heslo, ale pětina lidí ho nepoužívá.
• Více než pětina lidí nepovažuje za nutné mít v mobilu antivirový program.


NEJČASTĚJŠÍ TYPY ÚTOKŮ
• Skimming – kopírování magnetického proužku platební karty v terénu
• Hacking – odcizení dat přes počítač či mobilní telefonu
• Phishing – podvodné vylákání citlivých dat od uživatelů


Reklama na vábničku

Jak ukázal nedávný experiment ČSOB s falešnou stránkou elektronického bankovnictví, klienti také často chybují v tom, že internetové bankovnictví navštěvují přes vyhledávače, jako je Google či Seznam. Zde si pak v mnoha případech spletou falešný web se skutečnou stránkou internetového bankovnictví. V rámci kampaně, která byla navíc označena jako reklama, kliklo na falešný odkaz za měsíc více než 61 tisíc lidí, třetina z nich dokonce opakovaně. Dalšímu riziku se lidé vystavují tím, že se k internetovému bankovnictví hlásí prostřednictvím nezabezpečené sítě. „Můžu mít zabezpečený počítač nejlepším antivirem, ale když se připojím k nezabezpečené Wi-Fi v kavárně nebo fast-foodu, je mi to k ničemu,“ doplňuje Vosála.

Nestačí, když se snaží jeden

V průzkumu bylo také zjištěno, že 61 % respondentů si myslí, že na bezpečnosti se musí podílet banka i klient. „My jako banka samozřejmě děláme všechno proto, abychom peníze našich klientů ochránili. Na druhou stranu však potřebujeme, aby se klienti chovali zodpovědně a chytře, a proto je pro nás samozřejmě pozitivní zprávou, že si lidé uvědomují také svou odpovědnost,“ říká Petr Vosála. ČSOB do zajištění bezpečnosti dlouhodobě investuje. „Účinně chráníme naši doménu před zneužitím, aby se na internetu nikdo nemohl vydávat za ČSOB. S mobilní aplikací ČSOB Smart klíč se naši klienti mohou bezpečně přihlásit do internetového bankovnictví a ověřovat platby, a to i prostřednictvím otisku prstů. Aby byly i nadále peníze našich klientů v bezpečí, musí se zodpovědně chovat i oni. Proto sázíme také na vzdělávání veřejnosti,“ vysvětluje Tomáš Kořínek. ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost pokračovat během celého léta a podzimu.

PREVENCE ÚTOKU JE ZÁKLAD

1. Používejte bezpečný počítač
2. Chraňte své přihlašovací údaje
3. Svá hesla a PINy volte pečlivě
4. Chraňte svůj mobilní telefon
5. Přihlašujte se pomocí SMS klíče nebo Smart klíče
6. Přihlašujte se pouze na stránkách internetového bankovnictví
7. Neotevírejte nedůvěryhodné e-maily a neznámé soubory z internetu
8. Zvyšte bezpečnost svého účtu pomocí informačních SMS nebo e-mailů
9. Čtěte komunikaci s bankou
10. Chraňte svůj privátní klíč na čipové kartě

Tip: Na stránkách http://www.csob.cz/bezpecnost se každý může dovědět, nejen jak bezpečně používat internetové bankovnictví, ale také jak zacházet s platební kartou nebo jak se vyhnout nejběžnějším karetním podvodům. Pokud má klient banky obavy, že došlo ke zneužití citlivých dat, má zde možnost kontaktovat specializovaného operátora.

 
 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  
17:00Co čekat od čtvrtečních výsledků ČEZ? Pohled analytika  
16:15McDonald's odčinil první kvartál. Sází na Snack Wrap a limonády pro Gen Z
15:42JPMorgan: Svět by neměl spoléhat, že se USA po Trumpovi vrátí k nízkým clům
15:24Trump zatápí elektromobilům. Rivian a Lucid to ve druhém kvartále tvrdě odnesly
14:39Uber: Silná čísla a nový program zpětného odkupu akcií v hodnotě 20 miliard dolarů  
14:21Překonání odhadů a vylepšení výhledu vystřelují akcie Shopify vzhůru
13:57Disney zlepšil celoroční výhled zisku. Daří se streamingu a zábavním parkům
13:25Traders Talk: Trhy otřásla makrodata. Palantir překvapil výsledky, AMD ztrácí a ČEZ na čísla teprve čeká
10:45Další obrat akcií vzhůru potvrzuje růstový trend. V hledáčku zůstávají výsledky a cla  
10:36Jakub Blaha: Výsledky AMD nad očekávání, ale trh očekával ještě víc  
10:29Novo Nordisku rostly tržby nejméně za čtyři roky, firma pokračuje v žalobách kvůli levným kopiím léků na hubnutí
9:59Dominik Rusinko: Průmysl v červnu zaostal za očekáváním
9:43Stavební produkce v Česku v červnu meziročně vzrostla o 14 procent
9:38Vývoz aut pomohl vytáhnout obchodní bilanci do přebytku 26,3 miliardy korun
9:34Průmyslová výroba v ČR v červnu meziročně nepatrně vzrostla, hlavně díky autům
9:05Rozbřesk: Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní
8:43Švýcarsko bojuje proti americkým clům, USA proti čínské AI a Rusko zvažuje ústupky na Ukrajině  
8:28Z uhlí na data: Staré evropské elektrárny mohou dostat druhou šanci

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbnb Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
AppLovin Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Beiersdorf AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Commerzbank AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Corteva Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
DoorDash Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Duolingo Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Dutch Bros Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
elf Beauty Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Emerson Electric Co (06/25 Q3, Bef-mkt)
Energy Transfer LP (06/25 Q2, Aft-mkt)
Fortinet Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Glencore PLC (06/25 Q2, Bef-mkt)
Global Payments Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
InterContinental Hotels Group PLC (03/25 Q1, Bef-mkt)
Joby Aviation Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Lyft Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
McDonald's Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
MetLife Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Occidental Petroleum Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Oscar Health Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Realty Income Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Siemens Energy AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Texas Pacific Land Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Uber Technologies Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
voestalpine AG (06/25 Q1, Bef-mkt)
Walt Disney Co/The (06/25 Q3, Bef-mkt)
Zalando SE (06/25 Q2, Bef-mkt)
Zillow Group Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00Vonovia SE (06/25 Q2)
7:30Bayer AG (06/25 Q2)
7:30Novo Nordisk A/S (06/25 Q2)
8:00Coca-Cola HBC AG (06/25 Q2)
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00New York Times Co/The (06/25 Q2)