Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

09.01.2018 13:22
Autor: ČTK

Nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Chytré telefony, komentáře a fotografie cestovatelů, vyhledávače a algoritmy nás mohou inspirovat a vybavit vším, co potřebujeme k naplánování i těch nejsložitějších cest po světě během několika minut.

Plánování cesty a zajišťování letenek, jízdenek či ubytování v sobě vždy neslo a nese prvek rizika. Člověk se musí rozhodnout a nepomůže mu žádný vzorek či ochutnávka zdarma. A pokud zvolí špatně, pak mu nikdo peníze za nevhodně zvolený hotel či dopravní spojení nevrátí.

Proto nepřekvapí, že lidé čím dál tím více spoléhají na obsah sociálních sítí, aby našli, vybrali a zhodnotili svou preferovanou turistickou destinaci a způsoby, jak se tam dostat.

Ovšem i když je cílová destinace nádherná, mnoho uživatelů sociálních sítí si teď klade docela novou sérii otázek, píše server The Conversation. Například: Je to dost módní a trendy místo, abych se nechal vidět, že jsem tam jel? Je to místo, ze kterého se nebudu stydět sdílet zážitky a snímky se svými přáteli na síti?

Cestování inspirované sociálními médii nabralo na oblibě, protože šetří čas a cestovatelům, kteří hledají informace o své cestě a plánují ji, při nákupu snižuje riziko. Celosvětové rozšíření chytrých telefonů dalo vzniknout skupině neustále připojených turistů, kteří svá mobilní zařízení využívají ke sdílení cestovatelských zkušeností z daného místa v reálném čase.

Pro mnoho lidí se mobilní telefony staly na cestách jejich externím mozkem. V některých případech ale neustálé používání mobilního telefonu na dovolené vede turisty k antropomorfizaci mobilu; připisují svému telefonu lidské vlastnosti a vnímají ho jako lidského společníka na cestách.

Další kapitolou jsou takzvaní selfie turisté - lidé, kteří vnímají a prožívají cestování převážně prostřednictvím svých zveřejňovaných fotografií a komentářů a reakcí, jež na své příspěvky dostávají. V tomto smyslu jejich spokojenost nesouvisí s kvalitou lokace a zážitků, ale s tím, jaký jsou schopní udělat dojem a získat pozitivní komentáře a palce nahoru.

Tento pocit, který lze charakterizovat jako "všichni mě sledují", také změnil způsob, jak se lidé v místě své cesty chovají, a jaké zážitky si dopřejí. Své online profily pečlivě upravují tak, aby zdůraznili pozitivní aspekty, společensky žádoucí zážitky a představili sami sebe v idealizované podobě.

Na instagramu je více než 220 milionů fotografií označených #selfie a více než 330 milionů označených #me (já). A lidé jsou ochotni zajít až do extrémů, aby vytvořili svůj dokonalý obrázek - anebo takový, který zaujme nejvíce online uživatelů. Množí se ale případy turistů, kteří při pořizování selfie zahynuli, dočkali se odsouzení od duchovních nebo byli zatčeni policií za urážku místní kultury či obyvatel, případně za ničení přírody.

Země Evropské unie už zakázaly autoportréty na nejvýznamnějších památkách včetně Eiffelovy věže, zatímco na atrakcích a v muzeích je kvůli ochraně zdraví ostatních turistů zakázáno používat selfie-tyče.

Ve snaze o sebepropagaci a představení ideálního turistického zážitku jsou novodobí cestovatelé ochotni uchýlit se i k podvodu a sdílet falešné či nerealistické informace. To zahrnuje vkládání svých podobenek na fotografie míst, kde ve skutečnosti nebyli, či předstírání, jak jsou šťastní a spokojení, přestože prožívají příšerný pobyt v děsivých podmínkách.

Turisté, kteří tyto pokřivené informace vkládají, jsou přesvědčeni, že tím nikomu neškodí. Může to ale zkreslit skutečné cestovatelské zážitky a dát ostatním falešné očekávání. Podle průzkumů se na touze lidí usilovat o selfie slávu bez ohledu na prostředky podílí nesvatá trojice vlastností: narcismus, machiavellismus a psychopatie.

 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.06.2025
17:52Scénář Natixisu: Spojené státy ke stagflačnější ekonomice, Evropa na svém potenicálu a ČR u 2 % růstu
17:18Fed nepotěšil Trumpa, evropské akcie klesají a napětí na Blízkém východě roste
17:10Schillerová nečeká dosažení vyrovnaného rozpočtu během příštích čtyř let
17:06Ruská ekonomika je podle ministra hospodářství Rešetnikova na pokraji recese
14:36Z farmáře opět traderem. Obnovitelné zdroje přitahují na trh s energiemi staronové hráče  
13:38Britská centrální banka podle očekávání nechala základní sazbu na 4,25 procenta
12:45Rally na rozvíjejících se trzích bude pokračovat navzdory geopolitickému napětí i celním hrozbám, věří stratégové
11:37Norská centrální banka po pěti letech nečekaně snížila základní úrok
10:26Evropa obchoduje v červeném. Fed nepotěšil a napětí kolem Íránu graduje  
9:15Rozbřesk: Jestřábí Fed a hrozba amerického útoku na Írán pomáhají dolaru
8:55Trhy napjatě vyhlížejí možný americký útok na Írán a z Fedu zaznělo varování před inflaci  
6:09První kvartál přinesl silné výsledky. Trhy našly oporu v technologiích a zdravotnictví  
18.06.2025
22:03Fed vyšperkoval stagflační prognózu lehce jestřábí rétoriku
22:02Jestřábí Fed akciové investory příliš nepotěšil, Wall Street zavřela beze změny  
20:18Fed ponechal klíčovou sazbu beze změny, do konce roku nadále očekává dvě snížení
17:14Nippon Steel završila převzetí rivala U.S. Steel, Trump si vymínil zlatou akcii
17:02Britsko/americká „nemoc“ a trojúhelník „výroba – finance – technologie“
16:06Traders Talk: Pokoření tržních maxim je reálné, Fed nezaskočí a lepší zítřky pro AMD
15:30Bloomberg: Trump sráží hodnotu dolaru a odrazuje zahraniční investory
14:28Kubíček z ČNB: Prostor pro snižování sazeb byl vyčerpán

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
14:30USA - Index filadelfského Fedu