Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

The Conversation: Skrytá cena selfie turistiky

09.01.2018 13:22
Autor: ČTK

Nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Chytré telefony, komentáře a fotografie cestovatelů, vyhledávače a algoritmy nás mohou inspirovat a vybavit vším, co potřebujeme k naplánování i těch nejsložitějších cest po světě během několika minut.

Plánování cesty a zajišťování letenek, jízdenek či ubytování v sobě vždy neslo a nese prvek rizika. Člověk se musí rozhodnout a nepomůže mu žádný vzorek či ochutnávka zdarma. A pokud zvolí špatně, pak mu nikdo peníze za nevhodně zvolený hotel či dopravní spojení nevrátí.

Proto nepřekvapí, že lidé čím dál tím více spoléhají na obsah sociálních sítí, aby našli, vybrali a zhodnotili svou preferovanou turistickou destinaci a způsoby, jak se tam dostat.

Ovšem i když je cílová destinace nádherná, mnoho uživatelů sociálních sítí si teď klade docela novou sérii otázek, píše server The Conversation. Například: Je to dost módní a trendy místo, abych se nechal vidět, že jsem tam jel? Je to místo, ze kterého se nebudu stydět sdílet zážitky a snímky se svými přáteli na síti?

Cestování inspirované sociálními médii nabralo na oblibě, protože šetří čas a cestovatelům, kteří hledají informace o své cestě a plánují ji, při nákupu snižuje riziko. Celosvětové rozšíření chytrých telefonů dalo vzniknout skupině neustále připojených turistů, kteří svá mobilní zařízení využívají ke sdílení cestovatelských zkušeností z daného místa v reálném čase.

Pro mnoho lidí se mobilní telefony staly na cestách jejich externím mozkem. V některých případech ale neustálé používání mobilního telefonu na dovolené vede turisty k antropomorfizaci mobilu; připisují svému telefonu lidské vlastnosti a vnímají ho jako lidského společníka na cestách.

Další kapitolou jsou takzvaní selfie turisté - lidé, kteří vnímají a prožívají cestování převážně prostřednictvím svých zveřejňovaných fotografií a komentářů a reakcí, jež na své příspěvky dostávají. V tomto smyslu jejich spokojenost nesouvisí s kvalitou lokace a zážitků, ale s tím, jaký jsou schopní udělat dojem a získat pozitivní komentáře a palce nahoru.

Tento pocit, který lze charakterizovat jako "všichni mě sledují", také změnil způsob, jak se lidé v místě své cesty chovají, a jaké zážitky si dopřejí. Své online profily pečlivě upravují tak, aby zdůraznili pozitivní aspekty, společensky žádoucí zážitky a představili sami sebe v idealizované podobě.

Na instagramu je více než 220 milionů fotografií označených #selfie a více než 330 milionů označených #me (já). A lidé jsou ochotni zajít až do extrémů, aby vytvořili svůj dokonalý obrázek - anebo takový, který zaujme nejvíce online uživatelů. Množí se ale případy turistů, kteří při pořizování selfie zahynuli, dočkali se odsouzení od duchovních nebo byli zatčeni policií za urážku místní kultury či obyvatel, případně za ničení přírody.

Země Evropské unie už zakázaly autoportréty na nejvýznamnějších památkách včetně Eiffelovy věže, zatímco na atrakcích a v muzeích je kvůli ochraně zdraví ostatních turistů zakázáno používat selfie-tyče.

Ve snaze o sebepropagaci a představení ideálního turistického zážitku jsou novodobí cestovatelé ochotni uchýlit se i k podvodu a sdílet falešné či nerealistické informace. To zahrnuje vkládání svých podobenek na fotografie míst, kde ve skutečnosti nebyli, či předstírání, jak jsou šťastní a spokojení, přestože prožívají příšerný pobyt v děsivých podmínkách.

Turisté, kteří tyto pokřivené informace vkládají, jsou přesvědčeni, že tím nikomu neškodí. Může to ale zkreslit skutečné cestovatelské zážitky a dát ostatním falešné očekávání. Podle průzkumů se na touze lidí usilovat o selfie slávu bez ohledu na prostředky podílí nesvatá trojice vlastností: narcismus, machiavellismus a psychopatie.

 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y