Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Doprava na elektrokole není o potu a zmožení a slovo cyklistika si u ní zakazujeme, říká v MakroMixéru zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich

Doprava na elektrokole není o potu a zmožení a slovo cyklistika si u ní zakazujeme, říká v MakroMixéru zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich

07.07.2021 10:55
Autor: Redakce, Patria.cz

Tři palčivá ekonomická témata, jeden exkluzívní host. Pohled tentokrát na prudký růst inflace, cen vstupů, chování firem i lidí a odraz do světa elektrokol. O penězích, byznyse, ekonomice a trzích s nadhledem a chytrými hosty. Přinášíme vám šestý díl podcastu Jana Bureše, hlavního ekonoma Patria Finance a Roberta Břešťana, šéfredaktora Hlidacipes.org s jejich hostem. Tentokrát je to Jakub Ditrich, zakladatel a majitel firmy ekolo.cz – prodejny, půjčovny, servisu i výroby elektrokol. Patří ke šťastnému čtyřlístku těch odvětví, kterým se v pandemii dařilo a daří? Výstupy z podcastů naleznete na Patria.cz a Hlidacipes.org a samotné podcasty ve službách SpotifyApple PodcastsGoogle Podcast či SoundCloud (nejprve na SoundCloud, následně postupně na dalších službách). Podcast MakroMixér pravidelně vybírá tři důležitá ekonomická témata, ve druhé části vyzpovídává zajímavé a chytré hosty. Zaposlouchejte se!

Na úvod šestého MakroMixéru pravidelné tři otázky na aktuální klíčová témata v ekonomice. Inflace, reakce centrálních bank na ni a národní plán obnovy. 

Inflace je tématem čím dál aktuálnějším. Výrobní ceny vyskočily na 5 procent, to je nejvyšší číslo za poslední dekádu. Zdražují kovy, dřevo, nahoru stoupají velkoobchodní ceny energie a my se budeme muset naučit s tím v nadcházejících měsících žít,“ zahajuje debatu Honza Bureš. Důležité podle něj je, jak s tématem zacházejí centrální banky a zda včas očekávání lidí i firem o dalším růstu cen přibrzdí. „Česká národní banka úrokové sazby zvýšila a guvernér Rusnok vyslal výrazně jestřábí komentář – ČNB je připravena zvyšovat sazby na každém z dalších měnových jednání. Je to důležité, aby v mezičase, kdy na inflaci působí pouze dočasné faktory, spojené s dobou koronaviru, z jiskry nevznikl plamen. Aby firmy i domácnosti nenabyly dojem, že takový růst cen bude pokračovat plynule dál a nepromítly jej do mzdových požadavků a dalších vyjednávání ve firmách či do spotřebního chování,“ říká Honza Bureš.

Inflace ČNB Patria 

Inflace ČNB Patria

Třetím tématem, které promluví do dění v ekonomice, je národní plán obnovy. Do něj postupně půjde kolem 200 miliard korun a bude klíčové jeho efektivní a smysluplné nastavení. „Řada institucí je velmi kritických a já část těch kritik sdílím. Existuje riziko, že tyto peníze, které půjdou do ekonomiky, vytlačí část soukromých projektů, které by mohly být úspěšnější a produktivnější pro budoucnost české ekonomiky,“ je si vědom Honza Bureš. 

Národní plán obnovy MakroMixér Patria

Jak se i na tato témata dívá host šestého MakroMixéru? Tím je Jakub Ditrich, zakladatel a majitel firmy ekolo.cz, prodejny, půjčovny, servisu a hlavně také výroby elektrokol. Patří ke šťastnému čtyřlístku těch odvětví, kterým se v pandemii dařilo? S čím se ve svém odvětví potýká? Je a bude pokračovat velký nedostatek kol?

„Pokud máte vizi, že si koupíte jeden konkrétní produkt od jednoho konkrétního dodavatele v jedné konkrétní barvě tak ano. Já se ale snažím opakovat, že situace není tak dramatická, krám je a bude kol plný,“ zahajuje Jakub Ditrich. Platí ještě cyklus, že se kola dovezou, prodávají, před koncem sezóny zlevní a pak zase přijde nový modelový rok? „Koronavirus to promíchal, u některých značek jdou třeba až teď do prodeje letošní modelové řady. My naše nová kola uvedeme v srpnu,“ poznamenává Ditrich. 

Platí pro elektrokola stejný nedostatek vstupů, jaký vidíme třeba ve světě autoprůmyslu? „Elektrokola mají také řídící jednotku a také v nich bydlí čip, dramatický nedostatek jsem ale nezaznamenal. Ano, platí, že je nedostatek všeho a nadále bude. Shimano například kvůli koronaviru znovu uzavřelo jednu z továren, velké firmy vykoupily produkci výrobců na několik let dopředu. Pozitivní je, že do takového situace na trhu přicházejí nové firmy, nová řešení, nové značky,“ říká Ditrich. 

Proč antidumping moc nedává smysl

Přinesl koronavirus stejně jako v jiných odvětvích úvahy o snížení závislosti na Číně a obecně Asii? Ditrich to moc nevidí a vysvětluje, proč třeba nepokládá za úplně smysluplná antidumpingová pravidla pro dovoz elektrokol z Číny. „Ano, pochází odtamtud zhruba 95 procent hliníkových rámů nebo většina baterií. Jenže vývoj, volba komponent a designu probíhá u nás, do Číny pak zadáváme konkrétní poptávku na výrobu. Proto evropský antidumping do určité míry nedává nesmysl,“ poznamenává Ditrich. Upozorňuje, že nemálo asijských výrobců vyřešilo problém antidumpingu tím způsobem, že v zemích střední a východní Evropy koupili celé továrny. Například Portugalsko pak podle Ditricha uvedlo nové pobídky pro toto odvětví.

„Většina elektrokol, co se prodává na našem trhu, jsou dnes vyrobené v Polsku, Rumunsku, Bulharsku,“ uvádí Ditrich.  Přesun výroby komponent v masovém měřítku ale nepozoruje. Přesun produkce do Evropy zkrátil životní cyklus elektrokol o dopravu, která je v současnosti komplikovaná. To je podle Ditricha „spíše špatně“ pro evropské výrobce, kteří se dříve oprávněně obávali čínské produkce.

Kam půjde trh

Jak to Ditrich vidí s dalším vývojem na trhu? „Transmise z mechanických na elektrické věci probíhá v podstatě všude, tak proč ne u kol,“ ptá se Ditrich. Prvním evropským státem, kde se prodalo víc elektrických než mechanických jízdních kol, bylo v roce 2018 Nizozemsko. V Česku, kde nejsou povinné statistiky, dosahuje produkce kolem 320 tisíc kol a loni se tu prodalo zhruba 120 tisíc elektrokol, usuzuje Ditrich na základě vlastních statistik. „Letos, mám takový pocit, to bude rozhodně víc,“ uvedl Ditrich, který vnímá elektrokola jako formu dopravy spíše než jako „cyklistiku“.

Marže na elektrokolech se v tuzemsku podle Ditricha pohybuje od 15 procent do zhruba 40 procent. Pro tuzemsko je podle něj typické, že se tu vždy prodávala drahá kola, na mechanických jízdních kolech mohla být podle jeho odhadů marže i 60 procent.

Téma cyklostezky

Přejděme na téma cyklo infrastruktury. Dokola slyšíme, že na to nejsou peníze. Jak se na téma dívá Ditrich? Na cyklostezky šly mezi roky 2013 až 2020 z veřejných peněz 3 miliardy korun, z toho 1,8 miliardy korun z fondů EU, upozorňuje Robert Břešťan. „To rozhodně není málo, ale záleží, jak se utratí,“ reaguje Ditrich. „Vždycky, když mám nějakého návštěvníka v Praze, tak se jdeme kouknout na nejdražší cyklostezku v Evropě, kde stál kilometr asi 150 milionů korun,“ říká také s tím, že o co se snaží on osobně nejvíce, jsou investice do cyklostezek na širším okraji měst. „V celé Praze je pouhých 19 kilometrů cyklostezek, které jsou oddělené od silniční dopravy, tedy ne pouze silniční pruhy pro cyklisty, které nejsou bezpečné. Většina nových dopravních staveb, ať už zahájených nebo dokončených, to zcela ignoruje a když s tím přijde projektant, tak je umlčen, protože jsou tam jiné preference,“ zaznívá také v podcastu MakroMixér. 

Cyklistické ráje: Londýn, u nás Uničov nebo Hradec Králové 

Svatým grálem cyklistiky je pro Ditricha Londýn. Upozorňuje na regulaci rychlosti provozu v centru na 20 mil v hodině, čímž se rychlost aut de facto vyrovná či nejméně blíží rychlosti kol. Jako další výhodu cyklo dopravy v Londýně vnímá pak právě to, že se z centra lze po cyklostezkách dostat až na okraj města. To je koncept, který podle něj chybí v Praze i Brně. Naproti tomu vyzdvihuje Hradec Králové, Břeclav a Olomoucko. „Největší podíl dopravy na kole má město Uničov, kde je to kolem 20 procent. Naproti tomu v Praze používá kolo k dopravě pouze 1 % lidí,“ uvádí Ditrich.

Také problém konfliktů mezi jednotlivými uživateli cyklostezek v Česku, ať už cyklistů, chodců nebo bruslařů, plyne právě z užívání „smíšených“ cyklostezek, říká Ditrich. Naopak na „segregované“ cyklostezce nemají jiné druhy dopravy podle Ditricha co dělat a pro konflikty tohoto typu tak není prostor.  

„Je to do značné míry o pocitu z prostoru,“ říká pak ke smíšenému provozu ve městě. „Pokud někdo po městě nikdy nejel, tak bude mít v hlavě neustále ten axiom, že jízda po městě je nebezpečná. Pokud si to zkusí, a nejlépe s někým, kdo má to kolo ve městě nějakým způsobem osahané, tak výsledek může být, že o kole jako dopravním prostředku minimálně začne přemýšlet,“ myslí si Ditrich. Každý má podle něj několik stabilních tras (do zaměstnání, za zábavou), které postupem času piluje k dokonalosti. „A na těchto trasách je pak i velmi bezpečný. Je ale nutné, aby i ten člověk, který jede v autě, dal určitý životní prostor cyklistovi,“ dodává propagátor elektromobility na kole. 

Zakazujeme si slovo cyklistika

Jak se dívá na ekologickou stránku elektromobility? „Je do určité míry zprofanovaná. Například baterie elektrokol jdou ale po konci životnosti zrecyklovat z 82 %. 

„Stejně tak, jako si ve firmě zakazujeme slovo ekologie, tak si snažíme zakazovat pro dopravu na kole slovo cyklistika,“ říká Ditrich. „Determinuje to sport a námahu. O tom elektrokolo není. Když se dopravuju po městě, to poslední co chci, je být zpocený a zmožený,“ uzavírá.

Výstupy z podcastů naleznete na Patria.cz a Hlidacipes.org a samotné podcasty ve službách SpotifyApple PodcastsGoogle Podcast či SoundCloud (nejprve na SoundCloud, následně postupně na dalších službách). Podcast MakroMixér pravidelně vybírá tři důležitá ekonomická témata, ve druhé části vyzpovídává zajímavé a chytré hosty. Zaposlouchejte se!

 
 
 
 
 

Čtěte více:

MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana II: Zvedne ČNB první ve vyspělém světě sazby? Hostem viceguvernér Marek Mora
24.02.2021 9:01
Bude Česká národní banka první ve vyspělém světě zvyšovat úrokové saz...
MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana III: O přidané hodnotě, tužkách, digitalizaci i Kellnerovi s majitelem Koh-i-nooru Břízou
12.04.2021 6:00
Tři palčivá ekonomická témata a jeden exkluzívní host a jeho pohled na...
MakroMixér: Růst inflace, síla koruny a nejsou lidi. Jak se dívá na raketový růst cen realit Martina Vítková z NWT?
24.05.2021 6:11
Tři palčivá ekonomická témata, jeden exkluzívní host. Pohled tentokrát...

Váš názor
  • babetisté
    07.07.2021 11:26

    správné kolo motor nemá, když to má motor není to kolo ale babetta :o), v 90% by ti "chcípáčci" co se vyváží na každý kopeček naopak potřebovali do kopce pořádně šlapat :o), babetu nejdříve od 70
    Mike
    • Re: babetisté
      07.07.2021 14:32

      Přesně. Vždy když se tento vehikl blíží a chci děti upozornit na jeho průjezd volám na ně pozor jede moped. Má to motor i pedály tak je to samozřejmě moped. Někteří mopedisté se pak na mě škaredě dívají.
      ..
  • Udivuje mě,
    06.07.2021 20:18

    že majitel firmy, co vyrábí elektrokola, má tak úzkoprsy pohled na elektrokolo jako predmet sportu. Mam kvalitni elektrokolo a nadru se na nem vic, nez kdejaky jezdec na beznem kole. Je to jen otazka uhlu pohledu, jak jezdite a co jezdite. Lidi, co kritizuji elektrokola jako "neco co jezdi samo" povazuji za hlupaky. Asi pan majetel vyrabi nejake krumply, na kterych se fakt asi sportovat neda ...
    keksa
    • Re: Udivuje mě,
      07.07.2021 11:55

      Tak ze své zkušenosti, ebike je bez potu, teda bez námahy. Jezdím na obyčejnému kole, leckdy jsem pracovně sedl na ebike a panečku, to je jízda. S cigárem v papuli, brašnou nářadí jsem do kopečku předjížděl maséry na silničkách. Lidi co mají tady ebike, jsou pořád stejní, nehubnou a ani se jim nemění “body shape”. Znám ale spousty lidí, co jezdí na kole cíleně jako aktivita a je to prostě jiný pohled, i na ženský. Takže balíky na fifáky věšte jinde…!
      Čert
    • Re: Udivuje mě,
      06.07.2021 20:29

      a jeste by me docela zajimalo, jak to pan majitel mysli se svym webem ekolo.cz, kde nabizi elektrokola pro vsechny cyklosporty co existuji, kdyz to vlastne cyklistika neni. Zadny pot a zadna namaha. Radeji si od nej nikdo nic nekupujte, mohlo by se vam stat, ze se u nejakeho trailoveho elekola za ctvrt mega dozvite, ze jste s nim meli jezdit po meste bez potu a namahy, a kdyz jste s nim sportovali, tak se na vas zaruka nevztahuje ... za ty pitomosti, co jste v tom svem podcastu uvedli, byste se meli verejne omluvit ...
      keksa
Aktuální komentáře
03.08.2021
22:03Wall Street ve středu v zelené. Moderna +11,5%  
19:24SAB Finance a.s.: Oznámení o zasedání valné hromady
17:09Obavy z viru potápějí ropu i akcie v USA, dobrá čísla z firem nestačí  
17:03Pro trpělivé a vůči riziku odolné investory
14:25Meme akcie jsou pro spekulanty, říká profesor financí Jeremy Siegel. Co si myslí o ETF a ESG investování?
13:29Stellantis v pololetí zpět v černých číslech a s lepším výhledem. Zlepšení dodávek čipů ale brzy nečeká
13:21Výnosy Alibaby nedosáhly na odhady trhů
13:05Duchovní opium a elektronické drogy. Tencent dnes po trvdé kritice Číny klesal až o 11 procent
11:12Michal Křikava: Silně kapitalizované KB pomohly k lepšímu zisku nižší opravné položky  
10:34BMW je po loňské ztrátě opět v zisku, výhled a problémy s čipy ale posílají akcie dolů
9:20Sanofi převezme biotechnologickou společnost Translate Bio zabývající se vývojem mRNA vakcín
9:15Rozbřesk: Kondice průmyslu zůstala i v červenci příznivá
8:47Začátek evropského obchodování může být většinou v červeném. Pohnou čísla KB jejími akciemi?  
8:35Americký regulátor léčiv urychluje plnohodnotné prověření vakcíny od Pfizer/BioNTech
8:17KB s kvartálním ziskem nad odhady, chce svolat akcionáře kvůli prozatímní dividiendě
7:43Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 30.6.2021 (2Q 2021)
6:13Připoutejte se, i tento srpen mohou jet evropské akcie z kopce  
02.08.2021
22:08V drtivém finiši zvítězil Nasdaq  
17:52Zlato a měď, čínské úvěry a americké trhy
17:47Akciím i dluhopisům se daří při sázkách na podporu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Activision Blizzard Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Alteryx Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Amgen Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Bayerische Motoren Werke AG (06/21 Q2)
BP PLC (06/21 Q2, Bef-mkt)
Caesars Entertainment Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
ConocoPhillips (06/21 Q2, Bef-mkt)
Corsair Gaming Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Cummins Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Devon Energy Corp (06/21 Q2, Aft-mkt)
Domino's Pizza Group PLC (03/21 Q1)
DuPont de Nemours Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Eli Lilly & Co (06/21 Q2, Bef-mkt)
KKR & Co Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Lyft Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Microchip Technology Inc (06/21 Q1, Aft-mkt)
Natixis SA (06/21 Q2, Aft-mkt)
Nikola Corp (06/21 Q2, Bef-mkt)
Occidental Petroleum Corp (06/21 Q2, Aft-mkt)
Phillips 66 (06/21 Q2, Bef-mkt)
Poste Italiane SpA (06/21 Q2)
Societe Generale SA (06/21 Q2, Bef-mkt)
Warner Music Group Corp (06/21 Q3, Bef-mkt)
7:30Infineon Technologies AG (06/21 Q3)
8:00Stellantis NV (03/21 Q1)
12:55Under Armour Inc (06/21 Q2)
13:00Discovery Inc (06/21 Q2)
13:00Marriott International Inc/MD (06/21 Q2)
14:00Ralph Lauren Corp (06/21 Q1)
14:00SolarWinds Corp (06/21 Q2)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m