Prodej módního a koženého zboží společnosti ve čtvrtém čtvrtletí klesl, což zpochybňuje vyhlídky na rychlé oživení poptávky po luxusním zboží. Tržby této klíčové jednotky, která zahrnuje značky Louis Vuitton a Christian Dior, se organicky snížily o 1 % s tím, jak bohatí zákazníci na dovolených zůstali opatrní. Celkové tržby vzrostly pouze o 1 %.
Oba údaje byly o něco lepší než odhady, ale zklamaly investory po optimistické zprávě konkurenční společnosti Richemont ze začátku tohoto měsíce. Švýcarská společnost vykázala vyšší než očekávané čtvrtletní tržby z nákupů svých šperků Cartier a Van Cleef & Arpels v USA, což vyvolalo optimismus, že se trh s luxusem dostává z útlumu.
Akcie se v Paříži brzy ve středu propadly až o 6 % poté, co od svého minima z listopadu loňského roku vzrostly o více než 30 %. Výsledky stáhly dolů i konkurenční luxusní firmy. Vlastník Gucci, společnost Kering, se propadl až o 7,8 %, zatímco Moncler se propadl o 3,2 %.
Výsledky v oblasti módy a koženého zboží „nedokázaly dostát zvýšeným očekáváním na základě nedávného významného překonání odhadů u společnosti Richemont,“ uvedl ve své poznámce analytik společnosti Bernstein Luca Solca.
Aktualizace vyvolala obavy, že zotavení odvětví z loňského propadu – částečně způsobeného tím, že čínští zákazníci po letech utrácení omezili nákupy luxusního zboží - může být pomalé a nerovnoměrné. Tržby v regionu, který zahrnuje Čínu, klesly ve čtvrtém čtvrtletí o 10 %, což je jediná geografická oblast, která nevykázala růst.
„Očekávám, že dojde k postupnému oživení,“ řekl o Číně během úterní prezentace generální ředitel Bernard Arnault. „Prostředí bylo silně ovlivněno krizí Covid, poté došlo k silnému oživení, po kterém následovala další krize - krize v oblasti nemovitostí - takže to bude nějakou dobu trvat.“ Celkově se situace v daném období celosvětově zlepšila, ale zlepšující se trend je třeba ještě potvrdit, uvedl finanční ředitel Jean-Jacques Guiony.
Zisk zklamal, i když společnost loni snížila celkové náklady na marketing o 5 %. Opakující se provozní výnosy v roce 2024 klesly o 14 % na 19,6 miliardy
eur (20,4 miliardy Kč) a zaostaly za odhady. Vliv měly jednorázové náklady, včetně poplatků souvisejících s olympijskými hrami v Paříži, uvedl Guiony.
Přesto se v luxusní skupině objevily známky odolnosti. Tržby v jednotce hodinek a šperků, která zahrnuje Tiffany a Bulgari, ve čtvrtém čtvrtletí nečekaně vzrostly, což je další důkaz toho, že bohatí zákazníci dávají přednost takzvanému tvrdému luxusu před měkkým luxusem v podobě kabelek a společenských šatů. Tržby společnosti Tiffany v tomto období vzrostly o 9 %.
Arnault při prezentaci nasadil optimistický tón. Uvedl, že rok 2025 začal relativně dobře, přičemž Louis Vuitton letos zatím vykázal dvouciferný růst. Analytik Thomas Chauvet uvedl, že silné výsledky na počátku roku 2025 „je třeba brát s rezervou“, protože Louis Vuitton nedávno zahájil vysoce prestižní kampaň s japonským umělcem Takašim Murakamim, v níž vystupuje filmová hvězda Zendaya.
Arnault rovněž uvedl, že je přesvědčen, že značka Dior, která se potýká s problémy, letos dosáhne pokroku, a předpověděl „rozkvět“ amerického trhu, tedy země, kterou minulý týden navštívil kvůli inauguraci prezidenta Donalda Trumpa.
Obchod s vínem a lihovinami, který se po pandemickém vzestupu ocitl v útlumu, by se podle něj mohl v příštích dvou letech zotavit. Prodej nápojové jednotky Moet Hennessy není na pořadu dne, dodal Arnault. Divize dostane od příštího týdne nový manažerský tým, který povede Guiony a Arnaultův syn Alexandre.
Zdroj: Bloomberg