Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se zhoršuje. Může za to rostoucí pesimismus ohledně dalšího vývoje ekonomiky a vyhlídek příjmů domácností. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnily výzkumné instituty GfK a NIM. Index spotřebitelské důvěry na únor se snížil na minus 22,4 bodu ze zpřesněné hodnoty minus 21,4 bodu z předchozího měsíce. Analytici v anketě agentury Reuters očekávali zlepšení na minus 20 bodů.
"Spotřebitelské klima utrpělo další porážku a začátek nového roku je tak chmurný," uvedl analytik NIM Rolf Bürkl. "Udržitelné oživení spotřebitelského klimatu je v současné době v nedohlednu, zejména proto, že se v poslední době opět mírně zvýšila míra inflace," dodal.
Největší evropská ekonomika loni klesla již druhým rokem za sebou. Německo tak zaostává za svými velkými kolegy z eurozóny. Ekonomika se propadla i v posledním loňském čtvrtletí, což naznačuje, že k oživení zřejmě brzy nedojde.
Vyšší inflace koncem loňského roku negativně ovlivnila výdaje spotřebitelů a vyhlídky jejich příjmů. Domácnosti se také obávají o pracovní místa kvůli zprávám některých velkých firem o uzavírání továren a přesouvání výroby. V posledních měsících oznámily snižování počtu pracovních míst firmy , a , upozornila agentura Reuters.
Prezident Svazu německého průmyslu (BDI) Peter Leibinger v úterý varoval, že německá ekonomika je v hluboké krizi a hrubý domácí produkt země se letos pravděpodobně sníží o 0,1 procenta. Mnichovský hospodářský institut Ifo pak oznámil, že nálada v německém exportním průmyslu se v lednu dostala na nejhorší úroveň za poslední rok. Německo je největším obchodním partnerem České republiky.