Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Ondřej Vlček, CEO Avastu: Navenek soutěžíme, uvnitř jsme ale tým. Ambicí je dál růst

Ondřej Vlček, CEO Avastu: Navenek soutěžíme, uvnitř jsme ale tým. Ambicí je dál růst

26.08.2019 10:46
Autor: Redakce

Ochrana soukromí před hackery a zabezpečení v internetu věcí. Dvě oblasti, kde generální ředitel původem české softwarové společnosti Avast Ondřej Vlček spatřuje obrovskou příležitost k růstu. Růst je pořád firemním cílem a Avast se aktivně poohlíží po akvizičních přírůstcích na globální úrovni. Investory může přitahovat i unikátnost Avastu, s jehož akciemi se už skoro půldruhého roku obchoduje na londýnské a pražské burze: Veřejně obchodovatelných technologických firem je málo, zvláště ve smyslu nových technologií, říká Vlček v rozhovoru s Patria.cz. S dosavadními výsledky akcií je spokojen. Upozorňuje ale také, že Avast si coby relativní nováček v burzovním prostředí pořád buduje pověst firmy, která umí splnit, co slíbila. A ještě jednu relativní unikátnost Vlček na Avast prozrazuje: Jakkoli je firma směrem ven soutěživá, uvnitř panuje týmový duch.

Patria.cz: V nové funkci jste déle než měsíc. Jak hodnotíte své dosavadní působení? Co pro Vás bylo největším překvapením?

Žádná velká překvapení. Jsem ve firmě tak dlouho, že jsem tušil, do čeho jdu. Trochu se mi změnila náplň práce. Víc pracuju externě. Minulý týden jsem strávil většinu času nejprve zveřejněním našich hospodářských výsledků za první půlrok a následně schůzkami s investory.

Patria.cz: V jednom z dřívějších rozhovorů jste označil růst a nízkou valuaci za hlavní lákadla pro investory. Platí to pořád, anebo byste investory už upozornil na něco jiného?

Avast je růstová firma. Naší ambicí je růst. Tak to vždy bylo a nic na tom nechceme měnit. Navíc jsme technologická firma, což má v českém prostředí unikátnost. Veřejně obchodovatelných technologických firem je málo, zvláště ve smyslu nových technologiích, internetu, softwaru atd. To jsou dvě hlavní lákadla. Navíc ziskovost firmy a dividendový příběh můžou být pro určitou kategorii investorů zajímavé.

Patria.cz: V době připravování rozhovoru byly akcie od vstupu na burzu na londýnské burze vyšší o čtvrtinu, v Praze o více než pětinu. Jak hodnotíte dosavadní výkonnost společnosti?

Výsledky odpovídají růstu, který jsme za to období udělali. Jsme spokojeni.

0 

Výkonnost akcií společnosti Avast na pražské burze od začátku obchodování s nimi ke dni 23. srpna 2019 (Zdroj: Patria.cz)

Patria.cz: Zpět tedy k valuaci, vnímáte ji stále jako nízkou?

Je tu spousta externích vlivů, které do toho vstupují. Jsme na burze relativně mladí, a tak nemáme vybudovanou reputaci, že umíme doručit, co slíbíme. To je přirozená věc a trvá nějakou dobu, než se odstraní. Většina nových firem zejména v Evropě, které udělají IPO, jsou tím penalizovány. To se časem zlepšuje, pokud doručí to, co slíbily. Tohle trochu vnímám. Když jsme byli noví, lidi nám nevěřili. Teď nám začínají víc věřit, že máme schopnost doručit to, co umíme.

Patria.cz: To potvrdily i výsledky, které byly nad očekávání lepší…

Myslím, že výsledky byly v souladu s tím, co jsme řekli: high single digit, vyšší jednotky procent. Pokud to někdo považuje za lepší, byl v tom ten sentiment, že čekal, že to nebude tak dobré, jak jsme slibovali.

Patria.cz: Bezplatný antivir je zdrojem drtivé většiny Vašich zákazníků. Je podle Vás tato konverze výhledově udržitelná?

Bezplatný antivir, zejména pro PC, je pro nás klíčový produkt. Vnímáme jej jako prodejní kanál pro další produkty. Některé firmy prodávají přes kamenné obchody, některé přes distributory. My prodáváme přes tento produkt.

Ten produkt samotný není tím, který by generoval příjmy. Ani nutně neznamená, že další produkty jsou vázané čistě na PC platformu. My je nabízíme skrze free antivirus na naší platformě. Je to pro nás strategicky důležitý produkt, ale není to gró byznysu. Ve skutečnosti více než 50 % příjmů jde z jiného produktu, než je antivirus. A to i ten placený.

Patria.cz: Pracuje Avast se scénářem, ve kterém by větší technologické firmy jako Microsoft nebo Apple vsadily do svých základních balíčků kvalitní antivir, který by uživatele nenutil hledat ještě jinde? Vnímáte to jako riziko?

Microsoft něco takového dělá už asi 15 let. Způsobilo to určité změny v celém ekosystému ve smyslu, že někteří z našich konkurentů na to reagovali například akvizicemi a snažili se diverzifikovat mimo tento prostor. Když se dívám na posledních 15 let, tak operační systémy se v bezpečnosti hodně zlepšily. To je skvělé a moc za to Applu a Microsoftu děkuju. Myslím, že je to dobře.

Na druhou stranu nemám pocit, že by se problém kyberbezpečnosti zmenšil. Spíš naopak. Před 15 let byly ztráty způsobené kyberzločinem mnohonásobně menší než dneska. Dnes FBI mluví o tom, že kyberzločin je v dolarových škodách větší než pašování drog a pašování lidí dohromady. Je to největší kategorie zločinu vůbec. Pokud o něco nemám strach, tak je to budoucnost kyberbezpečnostního segmentu.

Patria.cz: Jaký je Váš názor na vývoj kyberbezpečnostních rizik v horizontu dvou, pěti let? Plánujete se na něco specializovat?

My se profilujeme spíš na spotřebitelský segment, popřípadě na malé a střední firmy. Tedy spodní část spektra, kde vnímáme, že je pořád obrovská příležitost jak v tvrdé bezpečnosti, kde na vás útočí zloději a podvodníci, tak i ve více soft tématech, jako je ochrana soukromí. Tam nečelíte útoku zločinců, ale spíše si chráníte svá data před vnějším světem, korporacemi, vládami atd. Je to jedna z našich růstových oblastí.

Do ochrany soukromí dost investujeme. Máme v portfoliu tři produkty tohoto typu a rostou nám velmi hezky. Vnímáme, že je to další věc, která je před zenitem. Před tím, než si lidé uvědomí, že je to zajímá a že by do toho chtěli dát své peníze.

Další je internet věcí, což je téma z mého pohledu hodně důležité. A bude formovat naši produktovou a obchodní strategii v následujících letech.

Patria.cz: Pokud jde o kybernetická rizika, hovořil jste konkrétně o Avastu jako o firmě. Kam se bude podle Vás posouvat odvětví jako takové?

Taktiky útočníků se proměňují a nejsou stejné jako před 10, 15 lety. Před pár lety frčelo něco, čemu se říká ransomware. To byl způsob napadení počítače nebo telefonu, po kterém byl zcela nefunkční, a aby se znovu zprovoznil, žádal o peníze nebo bitcoiny. To bylo hodně na špici před pár lety, pak to opadlo a teď to zase roste. Chodí to ve vlnách. V současnosti jsou tu rizika spjatá s dolováním kryptoměn. Je to poplatné době. Když něco funguje, útočníci se na to zaměřují. Pak přestanou, protože to už není tak výnosné. Internet věcí je na vzestupu.

Do celého kyberzločineckého byznysu teče pořád víc peněz a je tam zainteresováno pořád víc lidí. Celkové výnosy z něj jsou také vyšší. Ale samotná taktika - co to přesně napadá, jak to napadá – se mění hodně rychle. Jedna z výzev, kterou bezpečnostní firmy mají, je být schopný pružně reagovat, protože se tak rychle vyvíjí. Ale tento problém se v globálním pohledu nezmenšuje.

Patria.cz: Jaký potenciál konkrétně vidíte v internetu věcí? Na co se konkrétně chcete zaměřovat?

Jsou dva důvody, proč je tato příležitost z mého pohledu tak velká. Jeden z nich je, že počet zařízení, která připojujeme k internetu, raketově roste. Jsou to miliardy, nebo dokonce desítky miliard zařízení, která se buď už připojují, anebo se v příštích pár letech podle prognóz Gartner, IDC, ABI mají připojit.

Jen pro srovnání: Na celém světě, včetně všech firem, je jenom asi 1,5 miliardy počítačů, zhruba 5 miliard mobilů a třeba 30 miliard zařízení, která nejsou ani jedno z toho. Třeba senzory a jiné věci připojené k internetu nejsou počítače nebo telekomunikační zařízení v pravém slova smyslu. Vytvářejí obrovskou infrastrukturní masu, která, když se zneužije, tak způsobené škody mohou být mnohem větší. Týká se to industriálního nasazení, kde se bavíme o robotizaci a tzv. tmavých továrnách, kde nejsou lidi a které jsou plně automatizované. V momentě, kdy se do toho někdo nabourá, tak to není dobré.

Patria.cz: A ten druhý důvod?

To je strana spotřebitele, která také není jednoduchá. Ve skutečnosti se očekává, že 60 % IoT zařízení bude právě na straně spotřebitele, a jen 40 % na straně firem a podniků. Na straně spotřebitele nemusejí samotná zařízení mít takovou důležitost. Jsou to třeba květináče, akvárka a mikrovlnky. Ale domácí sítě jsou do značné míry nakonfigurovány tak, aby si v domácím prostředí všechna zařízení důvěřovala. Počítače, mobily, externí harddisky – to všechno těmto zařízením důvěřuje a je otevřené v rámci domácí sítě. Pokud se vám někdo nabourá do květináče, tak to nedělá proto, aby vám zaléval šestkrát denně místo dvakrát, ale proto, aby se dostal na další zařízení v síti. A to je většinou poměrně jednoduché.

To jsou rizika, která vidíme. Vidíme také, že spousta zařízení, která jdou na trh, jsou, co se týče zabezpečení, nefunkční. Třeba mobily v první generaci - kdy přišel první iPhone nebo první Android - byly relativně dobře udělané počítače. Z pohledu bezpečnosti byly v té době poměrně na špici. To se nedá říct o IoT zařízeních, která jsou zpravidla hodně špatná, co se týče bezpečnosti. Dostat se do nich trvá komukoli, kdo tomu rozumí, chvilku.

Když si to dáme dohromady, nečeká nás nic dobrého. IoT bude obrovská příležitost pro Avast a jiné firmy v tomto prostoru něco udělat a postavit na tom byznys.

0

Patria.cz: V rámci IoT jste hovořil o industriální složce a straně spotřebitele. Chtěli byste jít oběma směry, anebo vás jedna z nich láká víc?

Nás láká víc spotřebitelský segment, protože tam máme kanál. V softwaru platí, že je důležité vybudovat skvělý produkt, ale druhou, neméně důležitou, stránkou je umět ho nabídnout zákazníkům a dostat se k nim. To je něco, co umíme mezi spotřebiteli. Tam máme silnou značku a přímý přístup k zákazníkům skrze naše existující produkty. Ale neumíme to a nemáme přístup na industriální straně. To neznamená, že bychom ho nemohli vybudovat. Ale určitě by to trvalo déle a bylo by to dražší.

Lidé se často ptají, jak to, že máme tak vysoké marže. Jsme velmi zisková firma i ve srovnání s jinými softwarovými firmami. Je to dané tím, že náš byznys model je zaměřený na zákazníka. Plus náš disruptivní byznys model je freemium (model, který nabízí základní část produktu nebo služby zdarma, pozn. red.) nebo free-to-pay a je v tom velmi efektivní. Běžné softwarové firmy mají armádu stovek lidí, kteří prodávají software. To my nepotřebujeme, protože náš byznys model prodává online automaticky. Pokud bychom šli do jiných segmentů, tato výhoda odpadá.

Patria.cz: Zmínil jste, že první iPhony byly dobře udělané telefony, ale jinak jsou v rámci internetu věcí z hlediska zabezpečení díry. Platí to i o produktech od Apple? Nepovažujete za příležitost v růstu právě produkty od Apple?

Zrovna Apple toho v odvětví IoT zatím moc nedělá. Google dělá mnohem víc. Skrze akvizici získal třeba NEST, což je jedna z největších firem na termostaty, kamery, zvonky na dveře, apod. NEST byl etalon kvality, ať už ve zpracování, tak i v bezpečnosti. Zrovna nedávno vyšla velká studie o bezpečnostních mezerách v NESTu. Skupina výzkumníků objevila asi 9 zranitelností, z nichž některé jsou dost fatální. Nedá se říct, že pokud je zařízení od velkého hráče, jako je Google nebo Apple, tak je automaticky bezpečné. Jsou to natolik komplexní systémy, že stačí jedna nepozornost a je problém.

Co se týče přímo Applu, tak máme produkty pro Apple a docela slušný byznys na Apple platformě. Ať už na iPhonech, tak na Macu. Některé naše produkty nejsou tak relevantní jako klasický antivirus. Třeba ten na iPhone v podstatě nedává moc smysl, protože na iPhonu se neodehrávají tradiční viry, ale odehrávají se tam jiné typy útoků, zejména kolem sociálního inženýrství, phishingu, spear-phishingu, falešných zpráv. To vše je pro nás příležitost a vnímáme, že by to mělo být v naší kompetenci.

Snažíme se už docela dlouho posunout od někoho, kdo dodává jeden produkt pro PC nebo Mac, spíše k ochraně člověka. Nejde ani tak o ochranu samotného zařízení, které je dneska jednoduše nahraditelné. Ale útoky, které jsou cílené na člověka, ať už převzetí účtu nebo jiné věci spjaté se soukromím, jsou nevratné a v tomto směru mnohem vážnější. Často se ani nedozvíte, co se vlastně stalo. Mnoho lidí používá stejná hesla pro všechny své účty. Když se útočník nabourá do jednoho, teoreticky se může dostat na všechny. A vy nevíte, jestli se tam dostal, nebo ne.

Jsou i úniky z účtů, kdy se útočník nabourá do databází. Nestane se to tedy u vás, ale někde jinde. Vy nevíte, co o vás uniklo a co ne. Pro nás je tu prostor. Produkty nejsou nikdy stoprocentní. Stoprocentní bezpečnost neexistuje ani ve fyzickém světě, ani ve virtuálním. Ale my můžeme významně snížit pravděpodobnost, že se něco stane.

Patria.cz: Vnímáte kromě IoT a ochrany soukromí ještě další zdroje růstu?

Pro nás je největší devizou firmy přístup k uživatelům, značka, způsob, jak uživatele oslovit, a reputace. Otázka je, co za nové služby nebo produkty, které by toho využily, můžeme nabízet. Máme tu celou skupinu lidí, která se dívá na nové příležitosti - ať už organicky ve smyslu začít něco stavět sami, anebo kupovat firmy. Jedna z věcí, kterou Avast tradičně celkem úspěšně dělá, jsou akvizice. To bude i pod mým vedením pro nás důležité.

Akvizicím se aktivně věnujeme. Identifikujeme, co je na trhu a jestli je to pro nás proveditelné. Letos jsme koupili TrackOFF. Firmy kupujeme, není to pro nás nic neobvyklého. Akvizice jsou zpravidla malé. Jsou to věci, které nám typicky pomohou přidat do produktového portfolia novou věc nebo nám přinesou technologii. Na sklonku loňského roku jsme koupili firmu, která působila v IoT bezpečnosti. Předtím jsme loni v létě koupili firmu, která nám přidala vývojáře. Ale není tu nic, co by bezprostředně hrozilo.

Patria.cz: Profilujete se v akvizicích nějakým směrem nebo regionálně?

Snažíme se dívat globálně. U akvizic si člověk nemůže moc vybírat. Kdyby to byla zcela lokální firma v Indonésii, firma, ve které žádný zaměstnanec neumí anglicky, tak bychom ji asi nechtěli. Ale je nám celkem jedno, jestli je to v Rumunsku, Kanadě nebo Brazílii. Pokud lidé umí anglicky a pokud na globální mapě zanechali nějakou stopu, tak to pro nás není problém. Máme historii akvizic, které jsou v různých lokalitách.

Patria.cz: Prognóza výnosů v segmentu malých a středních podniků (SMB) na finanční rok 2019 nadále počítá s poklesem o střední jednotky procent. Co považujete za největší překážky v tomto segmentu? Kolik procent SMB trhu myslíte, že můžete reálně ukořistit?

Je to historicky dané. Tento byznys nám přišel z firmy AVG, kterou jsme před třemi lety koupili. Byznys nebyl v dobrém stavu. Byl to v podstatě spletenec čtyř nebo pěti akvizic, které AVG nikdy nezintegrovalo. Takže to bylo čtyři nebo pět satelitů různě po světě – Kanada, Florida, Německo, Norsko. Ti lidé o sobě v podstatě nevěděli a hráli si na vlastním písečku, vlastních systémech, dokonce i finančních. 

V první fázi jsme se zaměřili na jejich integraci do jedné firmy, včetně backendů (část systému, která bývá dál od uživatele a která mu poskytuje službu, pozn. red.), což trvalo nějakou dobu. Potom zracionalizovat, odstranit některé nejádrové části. Letos jsme jednu část, kterou jsme nepovažovali za strategicky důležitou, odprodali. To je zhruba tříletý program ozdravení tohoto byznysu – udělat z něj jednu organizaci, která má jasnou vizi a má našlápnuto to otočit.

Na rozhovoru s analytiky jsem předminulý týden říkal, že máme dva hlavní top-line indikátory. Jedním jsou tržby neboli revenues, které jdou tento rok ještě dolů. Pak máme ještě billings, což jsou prodeje. Ty jsou meziročně více méně stagnující, nejdou dolů. Je to indikátor pro tržby na příští rok. Věříme, že letošní rok je jakýsi obrat, kdy se odrážíme od dna.

Patria.cz: Kolik procent trhu SMB tedy podle Vás můžete reálně ukořistit? Je tam pro Avast ještě prostor?

Prostor tam pro nás je. Dneska spíše působíme v dolní části tohoto trhu. Náš typický zákazník má 10 až 15 počítačů. Rozhodně to nejsou střední firmy o velikosti 500 až 1 000 kusů. Když se podívám na velikost trhu, kde je právě 10, 20, 30 počítačů, tak není až tak velký. Firem je sice velké množství, ale tohle zas až tolik nekupují.

Jedna z růstových strategií, kterou máme, je posunout se z těch 10, 20, 30 na 100 - 200. Začali jsme na tom pracovat. V tomto segmentu musí být produktové portfolio o něco bohatší než to, které jsme měli. Měli jsme jen bezpečnost pro koncová zařízení, pro počítače. Větší firmy očekávají síťová nebo kombinovaná řešení. Právě to jsou produkty Secure Web Gateway, Secure Internet Gateway, které jsme letos uváděli na trh. Naší ambicí je se díky těmto produktům posunout z rámce 10, 20, 30 na 100 až 200.

Patria.cz: Koho vnímáte jako inspiraci v byznysu?

Já osobně mám rád CEO z Googlu a Microsoftu. Přijde mi zajímavé, že tam jsou jisté paralely. CEO Microsoftu přišel asi před pěti lety, Googlu asi před třemi. Oba pánové jsou indického původu, tedy nenativní mluvčí, mají za sebou kariéru v inženýringu, jsou ve své firmě dlouho a nebyli těmi nejokatějšími kandidáty. Oběma se daří a baví mě sledovat, jak to dělají, a nechat se inspirovat.

Patria.cz: Jaké hodnoty jsou pro Vás jako CEO Avastu klíčové?

V Avastu se snažíme razit otevřenost a transparenci. Pak je tu naše motto „think big“ – dělat věci na globální úrovni. Spolupráce a týmová práce je pro nás také hodně důležitá. Máme nesoutěživé prostředí. Hodně soutěžíme venku, ale ne vevnitř. Lidé si u nás nebudují individualisticky kariéry na úkor ostatních, ale přemýšlí o tom, jak problém řešit společně. Pro Avast jako technologickou firmu je relativně unikátní, že tu vnitřní soutěživost není.

Patria.cz: Jak byste charakterizoval svůj způsob řízení lidí?

Byl jsem na různých technických nebo produktových pozicích a pak na byznysové. Na CEO pozici je to samozřejmě jiné. Firma roste, jsou nás tu dnes necelé dva tisíce. To je dost. Největší dopad, který můžu mít, je vnuknout lidem vizi, kam bychom se chtěli dostat, kde bychom chtěli být třeba za 5 až 10 let. Naznačit jim cestu, kudy bychom se tam mohli dostat. A zároveň co nejvíce motivovat a podporovat, když jsou lidé na správné cestě.

V roli CEO jsem ale jen několik týdnů. Vizi jsme zatím úplně nezformulovali, ale pracujeme na tom. Je to pro mě hodně důležité.

0

Rozhovor byl uskutečněn ve středu 21. srpna 2019 a vedly jej Jana Knechtlová a Gabriela Žáková.

 
 
 

Čtěte více:

Sandeep Singh z Franklin Templeton: Jediný hráč trh změnit nedokáže
17.04.2019 15:46
Investoři v Česku jsou z hlediska schopnosti diverzifikovat svoje port...
Petr Koblic: V Patrii jsem vychodil školu investičního bankovnictví. Přeji jí kouzlo pružného mistra
21.05.2019 6:31
Petr Koblic, dnes šéf pražské burzy cenných papírů i předseda Federace...
Michal Šnobr: Navrhuji dividendu 35 korun na akcii. Toto jsou mé argumenty, proč na to ČEZ má
04.06.2019 13:53
Energetický expert Michal Šnobr, menšinový kvalifikovaný akcionář ČEZ,...
Finanční ředitel ČEZ Martin Novák: Lithium může být jenom první krok
14.08.2019 12:37
Lithium je pro energetiku ČEZ jenom první krok. I kdyby průzkum možnos...

    Offline rozhovory
    Šéf Kofoly Jannis Samaras: V lokálnosti vidím přidanou hodnotu
    17.09.2019 7:07
    Lokální značky pro lokální lidi a návrat utracených peněz do lokální e...
    Jan Kovalovský: Krátkodobé tipy klienti oceňují, vynést dokázaly přes 50 % za rok
    09.09.2019 10:57
    Od úvodu loňského roku obchodník s cennými papíry Patria Finance v rám...
    Ondřej Vlček, CEO Avastu: Navenek soutěžíme, uvnitř jsme ale tým. Ambicí je dál růst
    26.08.2019 10:46
    Ochrana soukromí před hackery a zabezpečení v internetu věcí. Dvě obla...
    Finanční ředitel ČEZ Martin Novák: Lithium může být jenom první krok
    14.08.2019 12:37
    Lithium je pro energetiku ČEZ jenom první krok. I kdyby průzkum možnos...
    Martin Kupka: V Patrii jsme posouvali vzhůru kvalitu služeb i podnikatelského prostředí. Přeji jí štěstí na lidi i na trh
    10.06.2019 15:26
    Patria Finance dokázala ve svých počátcích spojit americkou podnikatel...
    Michal Šnobr: Navrhuji dividendu 35 korun na akcii. Toto jsou mé argumenty, proč na to ČEZ má
    04.06.2019 13:53
    Energetický expert Michal Šnobr, menšinový kvalifikovaný akcionář ČEZ,...

    Online rozhovory

    Váš názor
    • Od Avastu do nejdál
      26.08.2019 12:45

      V Česku Avast VPN srazí rychlost Internetu zhruba o 90%. V tuto chvíli měření ukazuje snížení ze 125 Mb na 15. V USA je to až na 5 Mb, tedy je Avast nepoužitelný. A při stížnosti Avast odmítá vrátit peníze z ročního předplatného. Tedy velmi mizerná firma, od které co nejdál. Avast je ten nejhorší vir ve vašem počítači.
      Dannn

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter Youtube RSS Slideshare

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Investiční tip Nokia: Druhá šance na obzoru
    12.09.2019 16:49
    Výsledky Nokie za druhé čtvrtletí tohoto roku byly pro trhy ...více