Koronavirová krize dostala 3D tisk do širšího povědomí, a to i díky tisku osobních ochranných prostředků. Změnilo se také vnímání této technologie u řady manažerů z výrobní sféry, říká generální ředitel společnosti Fillamentum Josef Doleček. Příští rok bude o růstu ze zdravých kořenů, podotýká v dalším ze série rozhovorů Patria.cz s firmami, které upsaly svoje akcie na trhu START. Fillamentum pro příští rok plánuje růst tržeb v hlavním byznysu a chystá svého druhu přelomové materiály, podotýká Doleček.
Patria.cz: Co vnímáte jako nejdůležitější počin Vaší firmy v uplynulém roce? Kam jste se jako firma posunuli?
My jsme bohužel do roku 2020 vstupovali pod vlivem záporného HV za rok 2019, který byl způsoben především navýšením mzdových nakladů v souvislosti s projektem v oblasti automotive. Ten se původně měl spustit již v září 2019, ale byl odsunut do prvního pololetí 2020 po plánovaném akceptačním auditu. Ten byl naplánován na 15. března 2020. Bohužel několik dnů před tímto datem byl opět ze strany zákazníka odsunut o jeden rok. V tu dobu již byla Evropa plne zasažena první covidovou vlnou. Celý rok pak byl především ve znamení hledání východisek z tohoto nepříznivého stavu, což se doufám z velké míry podařilo, i když to bylo mnohdy velmi bolestivé.
Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?
3D tisk se jako hlavní odvětví činnosti naší firmy dostal v roce 2020 do povědomí širší veřejnosti i díky jeho využití v tisku PPE (osobních ochranných prostředků). To pomohlo změnit vnímání této technologie u mnoha manažerů z výrobní sféry z pohledu uznání této technologie jakožto efektivního nástroje k dosahování vyšší efektivity.
Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a opatření proti šíření nákazy?
Těch výzev bylo několik – především změny, které se děly velmi rychle, znemožnily smysluplně plánovat. Ale největší dopad byl pro náš byznys v USA, kde došlo v určitém období prakticky k zastavení našich ekonomických aktivit. Doposud je logistika pro nás jako výrazně exportní firmu silně poznamenaná.
Patria.cz: A naopak, jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či zatím nemuseli zvládnout realizovat, případně zda se k nim nějak postavíte v budoucnosti?
I když jsme on-line webináře plánovali již před Covid-19, tak právě tato pandemie nás do realizace setkávání se s našimi klienty touto formou nasměrovala naplno. A je fakt, že si tuto formu oblíbili i klienti, takže se stala nedílnou součástí našeho produktového a brandového marketingu.
Patria.cz: Jak velkou rupturu přinesla krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí Vašemu „business as usual“?
Největší rozdíl vidím v tom, že vlivem uzavřených hranic či lokálních opatření jsme se nemohli potkávat s našimi zákazníky v takové míře, jaká by byla užitečná. Samozřejmě všichni využíváme v maximální míře nejrůznější prostředky on-line komunikace, ale ty nemohou v plné míře osobní setkání nahradit. Bez osobního setkávání se stává obchod odosobnělý a zploštělý.
Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?
Největším rizikem je nejistota vývoje. Netušíme, jak velkou daň si vybere částečný nebo úplný lockdown, kterého jsme neustále ve světě svědky. Nevíme, jak velký dopad budou mít obrovské státní výdaje, které jsou všude ve světě realizovány. Jedinou konstantou bude změna.
Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro tento rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na trhu START?
Loňský rok byl o stabilizaci, letošní rok bude o růstu ze zdravých kořenů. Plánujeme růst tržeb v našem hlavním byznysu – tedy v materiálech pro 3D tisk o zhruba 45 %, máme připraveny nové materiály, které jsou v jistém smyslu přelomové. K tomu postupně investujeme do zvyšování produktivity práce pomocí automatizace výrobních procesů. Není to jednoduché, protože to s sebou přináší i nové výzvy. Věříme ale, že pokud budeme schopni reagovat na měnící se tržní prostředí se stejnou flexibilitou, jako tomu bylo v roce 2020, bude pro nás rok 2021 úspěšný.
Josef Doleček
Ředitel a zakladatel Fillamentum.
Rozhovor byl uskutečněn prostřednictvím e-mailu a připravila ho Jana Knechtlová.