Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nechte je prosím padnout …

Nechte je prosím padnout …

18.11.2008 15:39

Tento týden by měli zákonodárci v USA rozhodovat o pomoci americkým automobilkám - např. GM podle vlastních slov nebude možná již na konci roku mít dost operační hotovosti. IHS Global Insight pak odhaduje, že kolaps GM by nakonec znamenal více státní pomoci státům Michigan, Ohio a Indiana, pomoci v nezaměstnanosti, apod., než kolik by stála pomoc všem třem hlavním automobilkám v USA. Poměr by měl podle tohoto odhadu být 100-200 miliard USD nákladů v případě bankrotu ku 25 miliardám USD státní pomoci. Alespoň podle těchto čísel by tak bylo jednoznačně výhodnější napumpovat peníze nejen do finančních institucí, ale i do „Detroitu“.

Já si dovolím tvrdit, že americké automobilky ale vůbec nejsou obětí této krize. Jsou obětí:

--neochoty a neschopnosti vidět trochu dopředu a přizpůsobit se měnícím se tržním trendům,

--spoléhání se na to, že Američané budou dál jezdit do krámu za roh pro coca-colu a mac-jídlo několikatunovými auty se spotřebou nad 20 l (tj. spoléhání se GM a spol. na neochotu a neschopnost přizpůsobit se u svých hlavních zákazníků),

-- silných odborů v tomto odvětví, vysokých povinných plateb do penzijních fondů, apod. (tj. neochoty přizpůsobit se u svých zaměstnanců).

Současná krize, ústící v recesi a silně postihující zejména cyklická odvětví jako je právě výroba a prodej aut, tak je v případě těchto automobilek skutečným ozdravným procesem.

Je sice jasné, že pokud si člověk neulehčuje život tím, že se zařadí do vyhraněných myšlenkových směrů, je pro něj současná situace oříškem. Teoretičtí extrémní liberálové lehce nechávají od stolu všechno bankrotovat a socialisté zase sní o tom, že jednou budou při technické recesi automaticky všechny větší firmy v zemi přecházet do státního vlastnictví. Rozhodující by zde mělo být právě to, že tyto automobilky úspěšně dokazovaly i před krizí, že nejsou schopny obstát, jejich záchrana tak je jen zadělání si na větší problém v budoucnu. Jediným přínosem by mohlo být posunutí tohoto problému mimo těžiště současné krize.

Obávám se, že cost-benefit analýzy, jako je ta citovaná na počátku, jako hlavní argument při takto složitých problémech neposlouží – jsme tu za hranicí rozumné dlouhodobější kvantifikovatelnosti. Spíše selský rozum by nám měl naznačit, že zatímco se při záchraně finančních institucí pohybujeme „jen“ na hraně, optimální střední cesta k dobře fungujícímu ekonomickému systému přes záchranu dinosaurů (respektive krátké prodloužení jejich života na úkor ostatních) nevede. 

Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  •  
    20.11.2008 13:51

    Mám takový pocit, že pád komunizmu způsobí i pád kapitalizmu.
    Vizionář
    •  
      20.11.2008 20:21

      Nebo po pádu komunizmu přijde i pád kapitalizmu.
      Vizionář
  • Nechte je padnout
    20.11.2008 11:09

    Meli nechat zkrachovat uz ty hypotecni banky. Americke. Vlada USA ted vytvari novy podnikatelsky model - udelam velkou firmu, prijmu hodne zamestnancu (volicu) a pak reknu vlade, ze se mi nedari (jsem proste neuspesny) a chci par miliard dotace. Udelaji to v Americe = ostatni svet bude muset reagovat stejne. Jinak by neslo o rovnou soutez. Tedy vsechny vlady vykouzli stovky miliard z niceho a venuji je bohatym majitelum velkych firem, kteri tim budou jeste bohatsi...
    pmx
  • souhlas s US vozy
    18.11.2008 15:58

    Jezdil jsem nějaký čas skoro ve všech vozech US neboť můj společník je nechal dovážet k nám a řeknu Vám že to jsou skoro všechno vyskákaný kozy nedržící na silnici,chlastající první ligu. S mercedesem, audi či bavorákem se tito zmírající dinosauři nedají srovnat...nemohou obstát....
    traktor
    • Re: souhlas s US vozy
      19.11.2008 13:58

      a po automobilkách si přijdou pro pomoc ocelárny a po ocelárnách výrobci elektroniky a po nich výrobci granulí pro psy a na po nich zazvoní zvonec a bude vší pomoci konec...
      krteček
      • konec nebude
        20.11.2008 11:18

        Pomoc je bezedna. Jde o uvery, ktere nejsou kryte vubec nicim a proto je vlady muzou vytvaret v neomezenem objemu.
        pmx
    • Re: souhlas s US vozy
      18.11.2008 23:16

      jenže problém není v autech, ale lidech, kteří si je dovezli a vůbec nepochopili, že US cars jsou od samého počátku konstruované na jiné silnice, jiné ceny benzínu , jiný terén a a jiné vzdálenosti. S malou toyotou Yaris, co jezdí za 6 l benzínu, bych v Texasu nikam nedojel. "Chlastají" sice první ligu ,ale v zemi, kde donedávna stál benzín 12 kč/l těch 25 l/100 nebyl problém. .A "vyskákaný kozy " jsou to hlavně na rozbitých , podivně skloněných, českých silnicích, které Češi nechtějí a nebo neumí opravit. Můžu potvrdit, že i nová Q7 na české dálnici D1 v některých místech doslova ujíždí ke krajnici, kam ji vedou vyjeté koleje a sklon povrchu. . Nemotorná jsou US především na úzkých evropských silnicích . Takový Cadillac De Ville mezi normálními auty , nebo od GMC model Yucon jsou na široké dálnice naprosto ideální. Nedělal bych z konstruktérů pitomce jen proto, že si nehrají s elektromobily a nelepí na auta sluneční kolektory. Jestli se v US daří i značkám, které nabízí malé vozy, tak jen proto, že si je kupují jako druhé a třetí auto ti, kteří už mají jedno velké auto, nebo žijí ve městě, kde stejně většinou jezdí veřejnou dopravou .
      TBA
      • US vozy
        20.11.2008 11:26

        Americke automobilky muzou svobodne produkovat cokoliv a nabizet to zakaznikum po celem svete. Ti pak rozhodnou, jestli je pro ne lepsi truck GMC nebo Yaris. Ovsem v okamziku, kdy o zakazniky prijdou, protoze vyrabi TO CO TRH NECHCE, NESMI vlada resit jejich podnikatelskou neschopnost a strnulost doplnenim jejich prazdnych uctu z dani.
        pmx
    • Re: souhlas s US vozy
      18.11.2008 19:43

      A právě proto, jim do zelí vlezli nejprve Japonci /před deficitem s celým světem řešil myslím už Raegan deficit s Japonskem- dovoz aut/, později pak Evropa. Takže svým způsobem právě podpora světového obchodu bez cel a protekcionismu, kterou USA vždy hlásaly, je přivedla k potřebě cel nebo protekcionismu. Zavést dovozní cla je ale nesmysl, když sami Američani už nechtějí americká auta /vlastenectví jde stranou, když jde o zadek v pohodlí/. Je zvláštní pozorovat, jak se s tím srovnávají nejen v USA, ale i v Eurozóně - obhajoba soukromého vlastnictví versus zaměstnanost. Bohužel se jedná o střet teorie a praxe - a bohužel politici většinou velký přehled o praxi nemají, čímž se zbavují schopnosti vytvoření vlastního úsudku na daný problém. Politici si vezmou na pomoc teoretiky i praktiky a snaží se je alibisticky skloubit, aby v dalších volbách nepropadli. Má-li rozhodovat grémium či podobné stádo, vznikne vždy paskvil, bohužel většinou odtržený od reálných potřeb i medikamentů. A teoretici /tzv.úřednické vlády/ od řešení praktických problémů raději rychle utečou ke svým výpočtům. Nakonec to vždy dopadne tak, že to nějak dopadne - hlavní je výsledek správně reprodukovat. Správné je nechat nezdravé části GM padnout a každý ať si poradí sám = ušetřit i těch 25 mld. i těch 100-200 mld. To je kapitalismus. Nebo snad nechceme kapitalismus?
      Mudrc
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data