Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v únoru snížily meziměsíčně reálně o 0,5 % a meziročně klesly o 2,9 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 2,1 % (při stejném počtu pracovních dní letos i loni). Na pokles působil více maloobchod (-1,8 p.b.) než motoristický segment (-0,3 p.b.).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziměsíčně reálně o 0,2 % a meziročně klesly o 3,8 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 1,0 %, v tom za opravy klesly o 10,7 % a za prodej motorových vozidel vzrostly o 0,7 %. Na prodej působily příznivě ceny, které se ve srovnání s únorem 2009 snížily o 7,6 %. Pokles oprav mohl souviset s omezením jízd osobních automobilů z důvodu nepříznivého počasí a vyšších cen pohonných hmot.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 0,8 % a meziročně o 2,6 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 2,5 %, v tom za pohonné hmoty o 6,5 % a nepotravinářské zboží o 3,3 %, za potraviny vzrostly o 0,1 %.
Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (snížení tržeb o 8,8 %) a prodej pohonných hmot. Rovněž klesl prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 7,2 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 5,1 %), potravin ve specializovaných prodejnách (o 4,1 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 2,8 %). Naopak vzrostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,1 %), oděvy a obuv (o 2,7 %) a výrobky pro kulturu a rekreaci (o 2,3 %). Mírně se zvýšil i prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam patří i velké obchodní řetězce (o 0,5 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,7 %. Výrazně vzrostly ceny pohonných hmot (o 17,7 %), méně pak ceny za léky a zdravotnické potřeby (o 2,6 %). Naopak nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,8 %), za použité zboží (o 6,1 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 3,9 %), oděvů a obuvi (o 3,6 %) a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,3 %).
ČSÚ
Analytický komentář Patrie bude následovat