Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Služba, která šetří starosti s firemními automobily - 15 let operativního leasingu v České republice

Služba, která šetří starosti s firemními automobily - 15 let operativního leasingu v České republice

26.04.2011 16:35
Autor: Redakce, Patria.cz

Až někdo bude sepisovat dějiny leasingu v Čechách, měl by v nich tučným písmem zvýraznit rok 1996. Jednoho májového večera toho roku se v pražském Paláci Žofín sešli hosté společnosti LeasePlan Česká republika. Mnozí z nich poprvé viděli její jméno teprve na pozvánce, kterou našli v poště, a vůbec netušili, že se na Žofíně stanou očitými svědky důležitého mezníku: ten večer do našich končin přišel operativní leasing.

Kouzlo neznámého
Zvláště mladším čtenářům to dnes může znít neuvěřitelně, ale před těmi patnácti lety v České republice operativní leasing téměř nikdo neznal. Když si firmy pořizovaly automobily, měly v zásadě pouze dvě možnosti: koupit je za hotové anebo na finanční leasing. Několik leasingových společností sice v úvodu druhé poloviny devadesátých let minulého století začalo pojem „operativní leasing“ nebo „operační leasing“ nesměle používat ve svých nabídkách, ale v zásadě šlo vždy o finanční leasing doplněný základními službami – například pojištěním vozu. A najednou přišel LeasePlan a řekl firmám: Je zbytečné auta kupovat, my vám je pronajmeme na předem sjednanou dobu a ještě se o ně kompletně postaráme.

Další novinku, kterou LeasePlan přinesl do českého leasingu, symbolizovaly onoho květnového večera dva vozy zaparkované vedle sebe před hlavním vchodem do Paláce Žofín – lidová Škoda Felicia a luxusní Jaguar. Zatímco většina leasingovek omezovala své služby na konkrétní značky (typickým příkladem byl tehdejší suverénní lídr trhu ŠkoFIN, který se orientoval výlučně na produkci koncernu Volkswagen), LeasePlan dokázal profinancovat jakýkoli vůz dostupný na českém trhu: tedy nejen nejžádanější škodovku, ale třeba právě i Jaguar.

LeasePlan3

Počáteční zdrženlivost
V té době ale zdaleka nebylo jisté, nakolik se operativní leasing v našich končinách zabydlí. Ostatně – zdrženlivost neskrývala ani centrála LeasePlanu. Česká republika byla druhou zemí ve střední Evropě, kde LeasePlan otevřel své zastoupení. Prvním státem v regionu bylo Maďarsko, ale tento pokus skončil neúspěchem.
„Buď nám dokážeš, že střední Evropa ještě není na operativní leasing připravena, anebo že jsme v Maďarsku udělali chybu. Sebevědomě jsem odpověděl, že jim dokážu to druhé,“ vzpomíná zakladatel české pobočky a její první generální ředitel Jaromír Hájek na svůj přijímací pohovor v holandské centrále skupiny.

Začínali ve třech
Jméno Jaromíra Hájka je pro vznik i následný vývoj českého zastoupení klíčové. V čele pobočky stál nepřetržitě jedenáct let, během nichž si LeasePlan vybudoval vedoucí pozici na trhu. Když v roce 2007 odcházel na žádost centrály na pozici generálního ředitele italské pobočky, české zastoupení mělo ve správě přibližně 18 tisíc automobilů.
Vedle Jaromíra Hájka patří k zakladatelům české pobočky také Tomáš Termer, který dnes působí na vysoké manažerské pozici v centrále skupiny, a Klára Mášová (nyní Skálová), která v české pobočce pracovala plných třináct let a ani poté z oboru zcela nezmizela, když odešla za novými profesními výzvami do společnosti Volvo Cars.
„Začínali jsme opravdu takhle ve třech. Výborně jsme se doplňovali. Já se staral o obchod, Tomáš Termer hlavně o bezproblémové zavedení informačních systémů a Klára Skálová nám oběma pomáhala a ještě řešila celou řadu dalších povinností,“ říká Jaromír Hájek. Tehdy ani jeden z nich určitě nepomýšlel na to, že za několik let přesáhne počet pracovníků firmy stovku.

Klíčový úkol: dodavatelská síť
Největší překážkou, kterou ve svých počátcích musela česká pobočka překonat, byla ostražitost před neznámým produktem na straně potenciálních zákazníků, ale i vytipovaných partnerů z řad dealerů vozů, servisů či pojišťoven, bez nichž operativní leasing nemůže fungovat. Vybudování kvalitní dodavatelské sítě, která je páteří operativního leasingu, bylo stěžejním úkolem.

LeasePlan1Jaromír Hájek v této souvislosti mluví třeba o náročných jednáních s pojišťovnami: „Pojišťovny nám nechtěly poskytnout standardní podmínky, ale zařazovaly nás do kategorie autopůjčoven, které platí vyšší pojistné. Jedna výjimka se ale přece jen našla v osobě místopředsedy představenstva pojišťovny Allianz Jiřím Charyparem, který si dokázal spočítat, že pobočka světové jedničky full service-leasingu je strategicky velmi zajímavý partner. To byl důležitý okamžik.“

Ohromný potenciál
V počátcích tak bylo paradoxně snazší získávat klienty než dodavatele. Většina prvních zákazníků LeasePlanu v České republice se rekrutovala z poboček velkých mezinárodních firem, které s operativním leasingem a konkrétně s LeasePlanem měly dobré zkušenosti ze západních trhů. Některé z nich byly doslova natěšené, až se skutečný operativní leasing objeví i u nás. Vůbec prvním zákazníkem LeasePlanu se stala telekomunikační společnost TelSource – několik volkswagenů ji LeasePlan slavnostně předal 14. června 1996 v areálu firmy Porsche Inter Auto.

Hned následující měsíce naznačily ohromný potenciál, který transformující se ekonomika poskytovala. Už v srpnu 1996 měl LeasePlan ČR ve správě přes stovku vozů a další objednávky byly na cestě. Tehdejší regionální ředitel LeasePlanu Hugo van Levecke, který přijel na inspekci, byl nadšen. Dokonce tak, že při zpáteční cestě na letiště, na které ho Jaromír Hájek doprovázel, koupil v restauraci pro české kolegy dvě láhve drahého francouzského šampaňského.

O tři roky později už bylo jasné, že v České republice LeasePlan uspěje. V roce 1999 získal jako vůbec první leasingová firma u nás certifikát jakosti ISO 9002. Ve stejném roce centrála ocenila dosavadní výsledky českého zastoupení titulem Pobočka roku. „Bylo to velké překvapení. Když jsme s Tomášem Termerem přebírali v Irsku trofej, kolegové z ostatních zemí nás plácali po ramenou a potvrzovali nám, že tak brzy po začátku obchodní činnosti se to ještě žádné pobočce nepodařilo,“ vypráví Jaromír Hájek.

Zlom jménem SKANSKA
Následující kulatý rok přinesl další přelomový okamžik v historii české pobočky – stal se jím podpis smlouvy s firmou SKANSKA, přesněji řečeno s jejím předchůdcem na českém trhu, společností IPS. Kontrakt na sedm stovek automobilů se svým objemem zcela vymykal všem dosavadním obchodům a LeasePlan se díky němu razantně vzdálil konkurenci. Smlouva s IPS přiměla LeasePlan i k výrazným změnám v interních procesech, které se promítly do zásadního kvalitativního skoku na úrovni jednotlivých činností. S trochou nadsázky se dá říci, že obchodem s IPS LeasePlan skutečně v roce 2000 vstoupil do nového věku.

Firma se rozrůstala personálně i spektrem svých služeb, přibývali noví významní klienti. Důležitá byla například spolupráce s firmou Nestlé, která v roce 1999 vyhlásila tendr na dodavatele operativního leasingu, jehož podmínkou bylo zřízení pobočky na Slovensku. „Když do půl roku otevřete kancelář v Bratislavě, zůstanete našimi dodavateli,“ slyšeli tenkrát zástupci pražské pobočky. Vedení české kanceláře tím dostalo do rukou pádný argument pro své dřívější plány pustit se na slovenské teritorium, které však do té doby v centrále nenacházely odezvu. Výběrové řízení Nestlé ale pohnulo ledy a během půl roku byla slovenská kancelář otevřena.

Digitální leasing
První dekáda 21. století byla z pohledu LeasePlanu ve znamení neustálého rozšiřování a zkvalitňování služeb. A také pomalu, ale neodbytně sílící konkurence, zvýrazněné celosvětovou ekonomickou krizí posledních let. LeasePlan začíná sázet na nové technologie – firma, která vstupovala na trh v době, kdy internet znali jen počítačoví fajnšmekři, postupně digitalizuje jeden interní proces za druhým, samozřejmostí se stává elektronický reporting poskytující jednotlivým zákazníkům všechny potřebné informace o průběhu kontraktu. Už v roce 2001 nabízí zákazníkům propracovaný systém reportingu nazvaný Plan8Push, v roce 2005 přichází s jeho modernizovanější a mnohem rozsáhlejší verzí, později známou pod jménem Fleet Reporting.

Na začátku roku 2008 se v levém horním rohu webových stránek firmy objevuje záložka označená názvem LeasePlan Online: klienti i dodavatelé se tady můžou jednoduše přihlásit do řady aplikací, jež zásadně zvyšují jejich komfort a rozšiřují spektrum služeb, které můžou využívat prostřednictvím operativního leasingu. Klienti objevují kouzlo propracovaných nástrojů, jakými jsou elektronická fakturace, internetová kalkulace, elektronická kniha jízd, ale třeba i povinné školení firemních řidičů prostřednictvím internetu. Na podzim roku 2009 LeasePlan přichází se sofistikovanou aplikací eOrders – webovým rozhraním pro výměnu objednávek mezi firmou, jejími klienty a dodavateli.

Ve jménu ochrany přírody
Nejen obchodem je ale LeasePlan živ. Jako vůbec první společnost v České republice umísťuje na své webové stránky tzv. CO2 kalkulátor. Řidiči si na něm můžou spočítat, jak snížit spotřebu paliva svých vozů, a tím nejen eliminovat produkci škodlivých emisí CO2, ale navíc i ušetřit. Elektronická pomůcka zapadá do nového holdingového projektu nazvaného GreenPlan, který je v České republice představen na podzim roku 2007. V rámci programu nabízí LeasePlan svým zákazníkům monitoring emisí oxidu uhličitého produkovaného firemními vozy a následně i konkrétní opatření, jimiž lze škodlivé emise eliminovat.

20 tisíc aut ve správě
I díky všem těmto novinkám a dalším produktům, s nimiž firma průběžně přichází (za všechny jmenujme třeba samopojištění, profesionalizaci dealerské sítě či rozšiřování asistenčních služeb) dokáže LeasePlan odolávat stále silnějšímu konkurenčnímu tlaku a po celou dobu si udržuje pozici jedničky českého operativního leasingu. V pravidelném hodnocení spokojenosti zákazníků všech poboček LeasePlanu po celém světě se české zastoupení tradičně umísťuje mezi nejlepšími. Důvěra klientů se odráží i ve výsledcích firmy: do roku 2009 česká pobočka vstupuje s 20 tisíci vozů ve správě.
LeasePlan4

V té doby už je druhým rokem generálním ředitelem pobočky Martin Mitterwald, jeden ze služebně nejstarších pracovníků, který do firmy nastoupil krátce po jejím vzniku a po celou dobu podstatně ovlivňoval její obchodní a marketingovou strategii.
V polovině roku 2010 Martina Mitterwalda střídá ve vedení pobočky Slawomir Wontrucki, který ji obohacuje svými zkušenostmi z řízení polského zastoupení firmy. LeasePlan Česká republika začíná psát svou další kapitolu.

Jak běžel čas s LeasePlanem – 15 let, 15 mezníků
1995 vznik společnosti, generálním ředitelem jmenován Jaromír Hájek
1996 zahájení obchodní činnosti
1996 předání vozů prvnímu zákazníkovi, společnosti TelSource
1999 získání certifikátu ISO 9002
1999 titul Pobočka roku
2000 přelomový kontrakt se společností SKANSKA
2001 spuštění reportingového systému Plan8Push
2003 překonání hranice 10 tisíc vozů ve správě
2006 firma se stěhuje do nového sídla v Office Parku Nové Butovice
2007 představení ekologického projektu GreenPlan
2007 generálním ředitelem jmenován Martin Mitterwald
2008 spuštění internetového nástroje LeasePlan Online
2008 překonání hranice 20 tisíc vozů ve správě
2009 nasazení aplikace eOrders
2010 do čela pobočky přichází Slawomir Wontrucki

Šéfové české pobočky
Jaromír Hájek
Zakladatel české pobočky LeasePlanu a její první generální ředitel. V čele firmy stál do roku 2007. Poté dostal nabídku vést italskou pobočku. Ve funkci generálního ředitele působí v Římě dodnes.

Martin Mitettrwald
Do české pobočky nastoupil v roce 1997 a zakrátko se stal jejím obchodním a marketingovým ředitelem. Ve funkci generálního ředitele pracoval v letech 2007 až 2010.

Slawomir Wontrucki
Do čela české pobočky byl jmenován v létě roku 2010 jako její nový jednatel a v této pozici působí i v současnosti. Zároveň zastává funkci generálního ředitele LeasePlanu Polsko.

Třetina vysokoškoláků
Česká pobočka LeasePlanu dnes zaměstnává téměř 130 lidí. Třetinu z nich tvoří vysokoškoláci. Průměrný věk pracovníka pobočky je 34 let a tak zvaná průměrná seniorita, která říká, jak dlouhou zaměstnanci působí ve firmě, činí 6,2 roku.

(Komerční sdělení)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.10.2025
22:07Americké akciové trhy korigují  
22:02Apple překonal odhady a očekává, že příští kvartál bude nejlepší v historii
21:33Cloud Amazonu zaznamenal největší růst od konce roku 2022. Akcie míří o deset procent výše
17:20Akciový trh vs. zlato. Splatí AI dluhy?
15:57Jak rozpoznat bublinu na AI a na co si dát pozor
14:41Stabilní sazby a silná koruna dokončí proces dezinflace, myslí si Seidler
14:37ECB ponechává sazby beze změny. Inflace je pod kontrolou, ekonomika roste
14:16Dva giganti, stejná strategie. Alphabet více přesvědčil růstem Cloudu i Searche. Nad Metou visí meč metaversa  
13:40Největší evropský výrobce dronů zvažuje polské IPO  
12:53Zepbound a Mounjaro jdou na dračku. Eli Lilly překonala odhady a zlepšila výhled
12:52Německá ekonomika ve třetím čtvrtletí stagnovala, o čtvrtletí dříve klesla
12:05Výhled na výsledky Erste: Silné výnosy vykompenzují růst nákladů  
11:35Jakub Blaha: MercadoLibre zrychluje růst díky expanzi, na úrovni zisku však přišlo zklamání  
11:11Příměří v obchodní válce, jestřábí Fed, smíšené zprávy od velkých techů a mírně červené trhy  
10:56Pozitivní kvartál Stellantisu zastínily obavy z jednorázových nákladů
10:26Jakub Blaha: Microsoft překonal odhady, akcie přesto klesají  
10:16Jan Bureš: HDP viditelně nad odhadem, nová vláda přebírá ekonomiku v ideální době
10:05Volkswagen propadl do ztráty, brzdí ho cla, chybějící čipy i nezájem o elektromobily. Škoda Auto se naopak leskne
10:04OpenAI se připravuje na IPO. Valuace může dosáhnout jednoho bilionu dolarů
9:24Čistý zisk Komerční banky překonal očekávání díky jednorázovým položkám, výnosy zaostaly za odhady  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Amazon.com Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Anheuser-Busch InBev SA/NV (09/25 Q3, Bef-mkt)
Apple Inc (09/25 Q4, Aft-mkt)
Biogen Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Bristol-Myers Squibb Co (09/25 Q3, Bef-mkt)
Builders FirstSource Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Cloudflare Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Coinbase Global Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Credit Agricole SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Crocs Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Edwards Lifesciences Corp (09/25 Q3, Aft-mkt)
Eli Lilly & Co (09/25 Q3, Bef-mkt)
Estee Lauder Cos Inc/The (09/25 Q1, Bef-mkt)
First Solar Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Gilead Sciences Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
HelloFresh SE (09/25 Q3, Bef-mkt)
Cheniere Energy Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Illumina Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
ING Groep NV (09/25 Q3, Bef-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
JP - Základní O/N úroková sazba
Mastercard Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Merck & Co Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Peabody Energy Corp (09/25 Q3, Bef-mkt)
Pluxee NV (08/25 Q4, Bef-mkt)
Prysmian SpA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Raiffeisen Bank International AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Reddit Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Riot Platforms Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
ROBLOX Corp (09/25 Q3, Bef-mkt)
Roku Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Shell PLC (09/25 Q3, Bef-mkt)
Societe Generale SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Strategy Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
TotalEnergies SE (09/25 Q3, Bef-mkt)
Twilio Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Universal Music Group NV (09/25 Q3, Aft-mkt)
VICI Properties Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Volkswagen AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Wacker Chemie AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Western Digital Corp (09/25 Q1, Aft-mkt)
Zillow Group Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
7:00Covestro AG (09/25 Q3)
7:00Deutsche Lufthansa AG (09/25 Q3)
7:00Electrolux AB (09/25 Q3)
8:00Puma SE (09/25 Q3)
8:00Repsol SA (09/25 Q3)
9:00CZ - HDP, q/q
11:30Cigna Group/The (09/25 Q3)
11:30Kimberly-Clark Corp (09/25 Q3)
11:30Xerox Holdings Corp (09/25 Q3)
12:00Altria Group Inc (09/25 Q3)
12:15S&P Global Inc (09/25 Q3)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
14:15EMU - Jednání ECB, depozitní sazba