Aktualizováno Data klientů Penzijní společnosti se dostala na veřejnost, přes internetové bankovnictví bylo možné se dostat k citlivým informacím. Informoval o tom Radiožurnál, který na únik dat upozornil posluchač. Banka již přístup do databáze zablokovala. Za chybu prý může dodavatel informačního systému.
„Jsou tam veškeré citlivé informace, veškeré informace, které by vůbec neměly být přístupné. Já vůbec nechápu, jak je možné, že já jako klient Komerční banky se dostanu do interní databáze Komerční banky. To je prostě nepřípustné," uvedl pro Radiožurnál posluchač Jiří Dlabaja.
Záznamy obsahovaly takové informace jako jméno, adresa, rodné číslo, telefon nebo v jakém pilíři daný klient spoří. Pikantní je podle Radiožurnálu to, že se posluchač dostal třeba i do složky exministra financí Miroslava Kalouska.
"Zřejmě se dostal pouze do mého pojištění ve 2. pilíři, což je veřejná informace, takže to mě netrápí," uvedl bývalý ministr financí Kalousek na dotaz Lidových novin s tím, že internetové bankovnictví nepoužívá.
V záznamech navíc mohl dělat i změny, přepisovat jména a další detaily. Banka ráno přístup do téhle databáze zablokovala. Teď zjišťuje, kde se stala chyba a kdo za ni může.
„Chyba v informačním systému, jehož vývoj pro Penzijní společnost KB zabezpečuje externí dodavatel, jímž je firma Softip, umožnila neoprávněný přístup do kontaktní databáze“, uvedl Pavel Jirák, předseda představenstva Penzijní společnosti KB. „V žádném případě nedošlo k úniku informací o již uzavřených smlouvách o penzijním spoření nebo o stavu prostředků na účtech klientů“, dodal Pavel Jirák.
Podle odpolední zprávy Komerční banky se jednalo se o chybu v jednom modulu webové aplikace Penzijní společnosti. Bezpečnost internetového bankovnictví Komerční banky nebyla žádným způsobem narušena a nedošlo tudíž ani k žádnému ohrožení bezpečnosti či k úniku informací o bankovních účtech klientů banky. "Aplikace internetového bankovnictví Komerční banky a Penzijní společnosti nejsou datově provázány, internetové bankovnictví Komerční banky pouze zprostředkovává přístup do aplikace Penzijní společnosti KB," ujistila mluvčí Monika Klucová.
Případem se už dopoledne začal zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů. "Úřad to podání vyhodnotí a nepochybně zítra (ve středu) dojde k rozhodnutí o dalších krocích, které mohou směřovat buď k zjištění stavu prostřednictvím kontroly, nebo eventuálně ke správnímu řízení. Průnik do soukromí osob je tam veliký", řekla Radiožurnálu mluvčí úřadu Hana Štěpánková.
(Zdroj: Radiožurnál, ČTK, LN)