Pozitivní spotřebitelská nálada a nakonec i soustavné zlepšování finanční situace vedly i v listopadu k výraznému růstu maloobchodní tržeb. Meziročně se tak tržby obchodníků (bez aut) zvýšily reálně o 6,8 %. Když vezmeme v úvahu vyšší počet pracovních dnů, tak byl nárůst o něco málo slabší (5,6 %), i když stále velmi silný.
Asi nikoho už nepřekvapuje boom internetových obchodů, jejichž tržby rostou dvouciferným tempem. Stejně tak není novinkou, že český spotřebitel stále více nakupuje elektroniku, mobily a začíná více utrácet i za zábavu. Navíc ještě může oproti předchozímu roku ušetřit nemalou částku za pohonné hmoty, kterou pak utratí jinde.
Maloobchodní tržby i nadále jasně naznačují, že spotřeba domácností zůstává jedním z hlavních pilířů ekonomického růstu ČR. Čeští spotřebitelé utrácejí stále více, což nejspíše potvrdí i prosincová patrně rekordní data, a dohánějí ve spotřebě to, co během posledních dvou recesí zameškali. Proto vůbec nepovažujeme současný boom nakupování za problematický či potenciálně dokonce škodlivý. Naše ekonomika má stále ještě hodně daleko do toho, aby se začala přehřívat.
Od letošního roku očekáváme o něco slabší růst maloobchodu a to i včetně motoristického segmentu. Ten je sice ovlivněn reexporty a nákupy nerezidentů, ale i tak po loňském rekordu by se jeho růst mohl přece jen zmírnit. Vedle toho k nižšímu růstu maloobchodních tržeb přispěje jednak vysoká srovnávací základna. I tak by mělo jít o velmi solidní výsledek, který přinese ekonomický růst a možná už konečně i trochu poptávkové inflace, kterou netrpělivě vyhlíží centrální banka.