Podle informací lidí obeznámených s celým případem je připraven souhlasit s tím, že nabídne v USA všem svým zákazníkům zpětný odkup vozů, které produkují více emisí, než povolují limity stanovené zákonem.
Očekává se, že tuto skutečnost sdělí federálnímu soudu v San Francisco ještě dnes. Pokud ano, bude se to týkat téměř 500 000 vozů, které používaly sofistikovaný software k podvádění. Mělo by se to týkat dvou modelů sedanu Jetta, Golf compact a A3 prodávaného od roku 2009. Zpětný odkup by se neměl týkat silnější třílitrových vozů např. typu SUV od nebo , uvedl zdroj.
Jedná se o další krok k tomu, aby mohl uzavřít svou temnou kapitolu, která vešla do povědomí veřejnosti jako „dieselgate“. v září loňského roku přiznal, že manipuloval s testy emisí u cca 11 milionů vozů prodaných celosvětově od roku 2009. Firmu to bude stát značné finanční prostředky, ale hlavně utrpěla silně pověst automobilky.
Podle zdroje také souhlasí s vytvořením fondu pro odškodnění majitelů dotčených vozů. Fond by měl mít cca 1 mld. USD. Není však zatím jasné kolik peněz každý z vlastníků jednotlivých modelů obdrží. Každopádně kompenzaci mají dostat jak lidé co auto prodají zpět, nebo si ho nechají od opravit. Na své rozhodnutí mají majitelé přesně dva roky a není jasné, jestli bude moci znovu auta prodat jiným zájemcům.
dnes ráno uveřejnil další informace k tomu, jak hodlá řešit dieselgate z pohledu vlastních financí. Společnost si odsouhlasila, že si stranou dá dalších cca 10 mld. USD na urovnání sporů s americkými úřady a jednotlivými majiteli vozů, kteří zažalují . Není jasné, kolik z 10 mld. USD připravený pro řešení vzniklého problému bude reálně vyplaceno za opravy, zpětné nákupy a podobně.
Mitsubishi – další, kdo se přiznal
Mitsubishi Motors Corp byl pod silným prodejním tlakem a mohl atakovat rekordní minima poté, co se tento japonský producent vozů přiznal, že manipuloval s daty o ekonomice provozu svých vozů.
Japonský šestý největší výrobce vozů včera přiznal manipulace s daty o svých vozech u cca 625 tisících vozech. Vláda označila situaci za „extrémně vážnou“. Mitsubishi přestalo vyrábět a prodávat model eK pro domácí trh poté co Nissan Motor Co, který prodává model v podobné třídě a segmentu našel rozdíly v testovacích datech ohledně efektivity využívání pohonných hmot.
Podle analytika Akira Kishimota by podvádění mohlo automobilku stát až 450 milionů dolarů včetně plateb zákazníkům, opravy vozů a kompenzaci Nissanu. Navzdory tomu, že Mitsubishi říká, že problém se týká jen vozů prodávaných v Japonsku, může mít dopad na značku poměrně globální. Minimálně utržila rány důvěryhodnost automobilky. Plně si to uvědomuje i Yoshihida Suga z okolí japonského kabinetu a řekl, že se to nemělo stát a jde o velmi vážnou věc.
Akcie posilují, naopak akcie Mitsubishi prudce ztrácely.

Zdroj: Reuters, BBG, FT