Jednou z podmínek spojení SABMilleru a AB InBev bylo odprodání určitého podílu aktiv pivovaru v Evropě, aby spojené entity pivovarů nebyly v očích antimonopolních úřadů příliš vlivné. Což by mohlo vést k zamítnutí celé transakce. Pivovar se již dohodnul na prodeji značek Peroni, Grolsch a Meantime japonské skupině Asahi za 2,55 mld. EUR.
Následovala další nabídka pivovarů ve střední a východní Evropě, včetně českého pivovaru v Plzni. Logicky se nabízelo, že je možné, aby i tyto pivovary převzala skupina Asahi. Tuto nepodloženou spekulaci však dnes šéf Asahi nepotvrdil a skupina Asahi tak nebude usilovat o koupi značek Pilsner Urquell v České Republice, Kompania Piwowarska v Polsku, dále slovenský pivovar Topvar nebo maďarský pivovar Dreher Breweries.
Společnost Asahi uvedla, že nebude podávat nabídku na koupi těchto pivovarů. Prezident firmy řekl, že pivovary zevrubně studovali, ale zájem o ně nemají, protože nezapadají do jejich koncepce. Na druhou stranu uvedl, že skupina bude hledat potenciální možnosti dalších akvizic v globálním měřítku.
Podle vedení firmy by společnost unesla dalších 2,7 mld. USD zadlužení za účelem dalších akvizic bez dopadu na vlastní kreditní rating. Asahi může také emitovat dluhopisy s nízkým úrokem díky prostředí, které v Japonsku udržuje Bank of Japan.
Asahi tak sází výrazně více na pivovary, které mají větší prezenci v západní Evropě než v jiných částech Evropy. Asahi kupuje pivovary na různých místech planety. Naposledy tak koupila pivovar na Novém Zélandě jménem Independent Liquor v roce 2011, ještě předtím v roce 2009 19,9 % podíl na čínském pivovaru Tsingtao Brewery.
Japonci chtějí zkusit prodávat svoje vlastní japonské pivo skrze nakupované pivovary v Evropě. Tuto strategii hodlají vyzkoušet se svým nejlépe prodávaným pivem na domácím trhu Super Dry.
Na závěr projevu uvedl šéf Asahi, že se skupina necítí být ohrožována vznikajícím superpivovarem – , který po spojení bude představovat celou třetinu světového výstavu piva. Důvodem podle vedení je to, že Asahi se chce orientovat na prémiové značky piva.
Čeho se obává více, je obrovská kupní síla pivovaru a s tím potenciálně sníženého přístupu ke klíčovým surovinám pro výrobu piva jako je slad nebo chmel. Proto šéf skupiny Asahi uvedl, že se skupina musí ujistit, že bude mít dostatečný přístup ke všem klíčovým surovinám.
Zdroj: Reuters, Bloomberg, WSJ