Na firmu, která tvrdí, že její novou vášní jsou chytré telefony a obdobná zařízení, se Google chová opravdu zvláštním způsobem. Ukázalo se to tento týden na ostře sledované prezentaci, jejíž průběh takto okomentoval list Financial Times. Akci s názvem Made by Google propagovala internetová společnost jako událost, kde představí svoji novou divizi pro hardware. Místo toho ale naservírovala něco zcela jiného: svou vizi post-hardwarového světa, ve kterém je v centru pozornosti inteligence přístrojů více než přístroje samotné.
Jak se očekávalo, firma představila svůj první vlastní chytrý telefon zvaný Pixel. Generální ředitel Sundar Pichai však věnoval speciální pozornost digitálnímu asistentovi v novém telefonu. Ten je výsledkem dlouhodobých investic firmy do umělé inteligence, a, jak upozornil Pichai, bude na vyspělých technologiích také spočívat. Funkce, pojmenovaná jednoduše Assistant, má prý dosahovat vynikajících výsledků, pokud jde o rozpoznávání hlasu a obrazu, jazykové překlady nebo konverzi psaného textu do mluveného slova.
Lesk a bída AI
Podle analytiků ale propagace přístrojů coby nástrojů umělé inteligence nebude jednoduchá. V porovnání s leskem telefonů od Applu a fotkami z nejnovějších iPhonů totiž nehmatatelné kvality googlovského Assistanta na první pohled tolik nevynikají.
„Je těžké to prodat,“ říká analytička společnosti Forrester Research Julie Asková. Vzhledem k tomu, jak je těžké naučit počítače, aby rozuměly tomu, co člověk říká, bude software od Googlu vyhlížet zprvu poněkud primitivně, stejně jako tomu je u appleovské asistentky Siri a nebo její virtuální kolegyně Alexy od Amazonu.
Google, který je součástí rodiny Alphabet, představil také systém pro virtuální realitu Daydream View či chytré reproduktory Google Home reagující na hlasové příkazy. Zřejmě největší pozornost z představovaných novinek ale strhly telefony Pixel, které mají konkurovat iPhonům a náročnějším telefonům od Samsungu. Přístroje, na které už Google začal přijímat objednávky, budou mít úhlopříčku pět palců (12,7 centimetru) nebo 5,5 palce (14 centimetrů) u většího modelu Pixel XL. Google kromě jiného tvrdí, že čtvrthodina nabíjení zajistí bateriím sedmihodinovou životnost.
Pixely jsou první smartphony od Googlu, které byly navrženy, sestrojeny a otestovány pod firemní střechou. Google zatím prodával chytré telefony pod značkou Nexus, kterou uvedl na trh v roce 2010, aby s její pomocí předváděl nejlepší funkce svého operačního systému Android. Do propagace těchto přístrojů, na kterých spolupracoval s výrobci hardwaru, ale Google podle odborníků vkládal relativně malé úsilí a telefony většinou končily v rukou skalních příznivců Googlu.
Na cestě k zákazníkům
Odyssea s přípravou novinek zahrnovala kromě samotné koncepce také třeba debaty o dodavatelském řetězci nebo hledání smluvního výrobce. Před firmou teď stojí další úkol, možná stejně náročný jako ty předešlé: dostat novinky k zákazníkům. Zdroje obeznámené s děním ve firmě tvrdí, že Google v minulosti nějaké distribuční strategie měl. Pokud ale nezůstaly na papíře, nebyly prý zcela bezproblémové. Firma na rozdíl od Applu nemá vlastní prodejny, kde by přístroje mohla vystavit na ukázku, a je prý i relativně nezkušená, pokud jde třeba o recyklaci telefonů.
Ve Spojených státech se budou nové Pixely prodávat prostřednictvím operátora Verizon, v obchodech řetězce Best Buy, v prozatímní prodejně v New Yorku a přes internet. Na jiných místech, včetně Německa a Indie, firma spolupracuje s několika mobilními operátory.
Akcie Alphabet, pod kterou Google spadá, stouply od ledna o necelá 3 %. V poslední době se o Googlu spekuluje kvůli možné akvizici Twitteru. Podle webu Recode se ale firma nabídku na převzetí sociální sítě podat nechystá.
Zdroje: ČTK, BBG, FT, WSJ