ohlásil solidní výsledky za uplynulé pololetí a mírně vylepšil odhad tržeb na celý rok. Automobilovému koncernu pomáhaly především nové modely a snižování nákladů, když během prvních šesti měsíců roku snížil počet zaměstnanců o slabounkou desetinu procenta. Největší evropská automobilka se nepřestává zotavovat z emisního skandálu, který se rozhořel před necelými dvěma lety. Mraky na obzoru ale nemizí. Nejnověji mají podobu podezření z kartelových dohod. Z rešerší německých médií NDR a Süddeutsche Zeitung navíc nejnověji vyplynulo, že Volkswagen po druhé světové válce ve své pobočce v Brazílii osm let zaměstnával nacistického válečného zločince Franze Stangla, který je zodpovědný za smrt statisíců lidí. Akcie Volkswagenu na burze ve Frankfurtu klesaly dnes dopoledne naposledy o 1,17 procenta.
Automobilce se podařilo vylepšit provozní zisk před mimořádnými odpisy. Za pololetí stoupl o 18,6 procenta na 8,9 miliardy EUR a za čtvrtletí o 3,7 procenta na 4,55 miliardy EUR. Po úpravě o tyto položky byl ovšem provozní zisk za jarní čtvrtletí vyšší o více než dvojnásobek.
Škoda Auto zvedla svůj provozní zisk o čtvrtinu
Pokud jde o odbyt vozidel (pod křídly koncernu je 12 značek včetně mladoboleslavské Škoda Auto), dodávky zákazníkům se zvedly za pololetí i za druhé čtvrtletí, a to o 0,8 procenta, respektive o 2,4 procenta. Prodeje se v obou těchto obdobích zvýšily stejně, pokaždé o 1,4 procenta. Celkově koncern za pololetí prodal 5,27 milionu vozidel.
Samotná Škoda Auto přitom ve výsledkové zprávě patřila ke hvězdám, když za pololetí vykázala nárůst provozního zisku o 25,5 procenta na 860 milionů EUR. Solidní zájem byl o nové modely Kodiaq, Fabia, Rapid a Superb, výsledku ale pomohly i pozitivní marže a příznivé směnné kurzy. Tržby z prodeje stouply za pololetí ze 7,1 miliardy na 8,7 miliardy EUR.
Tržby čekáme vyšší
Skupina dnes dále zvýšila odhad růstu celoročních tržeb na více než 4 procenta. Dosud čekala až 4procentní růst, přičemž v prvním pololetí jí příjmy stouply o 7,3 procenta. „Očekáváme dílčí výzvy plynoucí z ekonomické situace, intenzivní konkurence na trhu, kolísavosti směnných kurzů a problému s diesely,“ uvedla.
V příběhu koncernu nyní můžeme sledovat tři hlavní linky. Jedním je způsob, jak se snaží vypořádat s následky obzvláště bolestivého emisního skandálu. Skupina předloni v září přiznala, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instalovala software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. V letošním prvním pololetí jí stouply prodeje v Jižní i Severní Americe, což firma označila za „mimořádně povzbuzující“. V divizi Automotive ale v důsledku skandálu a s ním spojených dodatečných plateb pokračoval odliv likvidity. Čistá likvidita této diviza byla na konci června o 3,4 procenta nižší než na konci loňského roku.
"Lídr v udržitelné mobilitě"
Další linkou je transformace skupiny, která se z „čistého výrobce aut“ chce stát „vedoucím světovým poskytovatelem udržitelné mobility“, konstatoval v dnešním prohlášení generální ředitel koncernu Matthias Müller. i další automobilky musejí plnit přísnější normy u naftových motorů a stále více se přiklánějí k e-mobilitě. Další olej do ohně přilila tento týden Británie, která by do roku 2040 chtěla zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. S podobným záměrem přišla už dříve Francie.
Podezření z kartelu
A v neposlední řadě tu je obvinění z kartelových dohod. To se vynořilo v pátek, když list Der Spiegel napsal, že , , a se zřejmě domlouvaly na koordinovaném přístupu k dodavatelům a cenách řady dodávaných komponentů, včetně systémů kontroly emisí u naftových vozů. Evropská komise následně sdělila, že antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o možných kartelových dohodách mezi německými automobilkami a nyní tato podezření vyšetřují.
Představenstvo na středečním večerním jednání obhajovalo dosavadní praxi hovořit s konkurencí v hrubých detailech i o technických záležitostech. Jde prý o běžný způsob, jak uspíšit vývoj. K obvinění z kartelové činnost se ale společnost odmítla podrobněji vyjádřit.
Zdroje: , ČTK, Bloomberg