Hlavní akcionář Kofoly Československo, kterým je společnost AETOS, v tomto týdnu navýší svůj podíl na 68 procent. Uvedl to finanční ředitel Kofoly Daniel Buryš. Firma se podle něj připravuje na plný odchod z vlivu Entrprise Investors, který se má odehrát v průběhu roku 2018. Dlouhodobě cíluje ponechání 35 procent akcií ve volném obchdování na burze. Akcie Kofoly na pražské burze obchodují pod 410 korunami za akcii.
Navýšení podílu AETOS je výsledkem dohody z června tohoto roku. Dlouhodobým cílem hlavního akcionáře AETOS je podle finančního šéfa Kofoly ovládání 65 procent ve firmě, zbylých 35 procent ponechat ve volném obchodování na burze, jako free float.
ve včera zveřejněných výsledcích označila mimo jiné jako zásadní faktor pro celoroční výsledek průběh aktuální letní sezóny, která je k firmě zatím příznivá. Finanční ředitel Buryš nyní v komentáři k výsledkům řekl, že výhled pro rok 2017 bude skupina komentovat právě až po uplynutí hlavní letní sezony. Letošním cílem Kofoly je podle jeho slov udržet zisk EBITDA zhruba na loňské úrovni 1,1 miliardy korun. „Cílem je udržet zisk EBITDA stabilní na zhruba 1,1 miliardy korun. Po šesti měsících jsme mírně nad rozpočtem. Cíl pro EBITDA potvrdíme po letní sezóně, ale momentálně nejsme mimo něj," řekl Buryš v komentáři k výsledkům pro analytiky.
Skupina vykázala za první pololetí celkové meziroční tržby nižší o 3,8 % na úrovni 3,37 miliardy korun. Hodnota ukazatele EBITDA poklesla meziročně o 32,1 % na 349 milionů korun. Pololetní očištění zisk dosáhl 52,6 milionu korun proti 155,7 milionu korun ve stejném období před rokem. Na domácím československém trhu skupina zvýšila prodeje o 3,2 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Rajec a Rauch. Opět nejrychleji rostl segment restaurací a impulzních formátů, kde firma zaznamenala meziroční růst o více než 8 %.
Značka UGO pokračuje ve svém růstu, ve srovnání s minulým rokem její tržby narostly o 30,5 %, konkrétně o 43 mil. Kč. V souvislosti se značkou UGO skupina ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně s ročním obratem 60 mil. Kč. se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.
V Polsku skupina udělala dva klíčové kroky. „Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně a v červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste,“ říká Daniel Buryš, finanční šéf skupiny. „Jedeme podle plánu a věřím, že výsledky se dostaví,“ dodává.
Za poklesem výsledku v Polsku stojí podle firmy především změna obchodního modelu, která směřuje k navýšení prodejů vlastních značek na úkor privátních. Podle Daniela Buryše má pak na pokles celkového hospodářského výsledku významný vliv i vysoká cena cukru, která by se ale měla stabilizovat.