v pololetí zvýšila prodeje na domácím trhu, ale snížila celkové tržby. Zisk na úrovni EBITDA propadl meziročně o téměř třetinu, provozní zisk EBIT o více než dvě třetiny. Kde vidí důvody a jak chce zasáhnout ve zbytku roku?
Přes rekordní růst tržeb v ČeskoSlovensku i adriatickém regionu skupina očekávaně vykázala za první pololetí celkové meziroční tržby nižší o 3,8 % na úrovni 3,37 miliardy korun. Hodnota ukazatele EBITDA poklesla meziročně o 32,1 % na 349 milionů korun. Pololetní očištění zisk dosáhl 52,6 milionu korun proti 155,7 milionu korun ve stejném období před rokem. Na domácím československém trhu skupina zvýšila prodeje o 3,2 %. Největší podíl na tomto růstu mají především značky Rajec a Rauch. Opět nejrychleji rostl segment restaurací a impulzních formátů, kde firma zaznamenala meziroční růst o více než 8 %.
Značka UGO pokračuje ve svém růstu, ve srovnání s minulým rokem její tržby narostly o 30,5 %, konkrétně o 43 mil. Kč. V souvislosti se značkou UGO skupina ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně s ročním obratem 60 mil. Kč. se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.
V Polsku skupina udělala dva klíčové kroky. „Do konce roku soustředíme výrobu do jediného modernizovaného závodu v Kutně a v červenci jsme koupili místní perspektivní a rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste,“ říká Daniel Buryš, finanční šéf skupiny. „Jedeme podle plánu a věřím, že výsledky se dostaví,“ dodává.
Za poklesem výsledku v Polsku stojí podle firmy především změna obchodního modelu, která směřuje k navýšení prodejů vlastních značek na úkor privátních. Podle Daniela Buryše má pak na pokles celkového hospodářského výsledku významný vliv i vysoká cena cukru, která by se ale měla stabilizovat.
Ohledně výhledu na celoroční hospodaření Daniel Buryš říká pouze: „Hodně napovědět by měla letní sezóna, která je nyní v plném proudu a počasí je aktuálně na naší straně”.
Vyplácejí se dle Kofoly akvizice v adriatickém regionu. Tržby tam vyrostly o 19,2 %. Podíl EBITDA z tohoto regionu na celkovém hospodaření skupiny meziročně narostl ze 14 % na 20 %. Pozitivní je podle Kofoly zejména to, že EBITDA regionu roste i přes velké investice do komerčních nákladů a budování distribuční sítě.
Hlavní zdroje zlepšení jsou dva. Prvním je práce s produktovým portfoliem a inovace, které skupina na trh přinesla, například sportovní řada Radenské, nový přístup k ochuceným vodám či oživení značek tradičních limonád. Druhým je zvyšování efektivity ve výrobních závodech a zrychlení interních procesů. „Od akvizice jsme upevnili, a dokonce zvýšili dominatní podíl značky Radenska v kategorii minerálních vod. V letošním roce se nám také výborně daří v kategorii limonád, kdy tradiční značka Ora v červnu dosáhla v objemu rekordního tržního podílu 45 %," komentuje situaci na slovinském trhu Jannis Samaras, generální ředitel skupiny ČeskoSlovensko.