Společnost Disney ve čtvrtek zveřejnila dohodu s Twenty-First Century Fox na akvizici velké části aktiv společnosti, včetně filmových studií Fox a podílu ve streamovací službě Hulu. Obchod má potenciál narušit hollywoodskou rovnováhu sil, hlavní konkurenti v ohrožení jsou a Amazon Prime.
Celková hodnota obchodu včetně dluhu dosahuje 66,1 miliard dolarů, 52,4 miliard zaplatí Disney akciemi nové společnosti. Akcionáři Foxu tak budou vlastnit přibližně 25 % "nového" Disney. Vedení Disney zároveň, na žádost členů představenstva, potvrdilo mandát stávajícího generálního ředitele Boba Igera až do roku 2021.
V rámci obchodu Disney získá kromě filmových studií a podílu v Hulu také National Geographic, asijskou Star TV a podíl v panevropské televizní stanici SKY. Před akvizicí se naopak do samostatné firmy oddělí zpravodajské sítě a stanice Fox Broadcasting, Fox News Channel, Fox Business Network, FS1, FS2 a Big Ten Network, které součástí dohody nejsou.
Disney tak pokračuje v řadě akvizic známých konkurenčních společností, mezi jeho úlovky patří animátorský Pixar (2006), komiksový Marvel Entertainment (2009) nebo vlastník ságy Star Wars Lucasfilm (2012). Nejnovější akvizice má společnosti pomoci lépe konkurovat internetovým společnostem nabízejícím on-demand streamování, jako je nebo Prime.
Již v srpnu Disney oznámil, že spustí svou vlastní streamovací službu a veškerou svou filmovou i televizní tvorbu z Netflixu do roku 2019 stáhne. Pokud stejný krok učiní i s tituly 21st Century Fox, celkovou nabídku Netflixu výrazně oslabí. Společně se na ní totiž nově sloučené společnosti podílejí větší částí, než je vlastní tvorba samotného Netflixu. Například z 500 nejlepších televizních titulů podle IMDB se „nový“ Disney nějakou měrou podílí na 19 % z nich, oproti 15 % Netflixu. U dalšího velkého hráče na streamovacím trhu, Prime, se post-akviziční Disney podílí na 9 % obsahu.
„Pokud se Disney a Fox rozhodnou monopolizovat svůj obsah, má mnohem víc co ztratit než Amazon“, říká k tomu Michael Sloan, analytik YipitData.

se na podobnou eventualitu začal připravovat již v roce 2013, kvůli předpokládaným rozporům s dodavateli obsahu z řad tradičních médií. V nedávné době pak prohlásil, že do roku 2020 chce 50 % nabízeného obsahu buď sám tvořit, nebo jej koupit napřímo od produkční společnosti.
„Spojení Disney a 21st Century Fox ukazuje, že strategie Netflixu je správná,“ říká analytik společnosti eMarketer Paul Verna. „Vzhledem k zavedenosti Netflixu, velkému množství nových služeb nabízejících over-the-top obsah a prozatímním nejasnostem ohledně množství titulů Foxu, ke kterým dostane streamovací práva, čeká Disneyho na streamovacím trhu ještě trnitá cesta“, dodává Verna.
Zdroje: FT, CNBC, ČTK