Prodej vozů ve Spojených státech se ve třetím čtvrtletí snížil o 4 %, přestože je i nadále mezi spotřebiteli zájem o nová sportovně-užitková auta (SUV). Podle analytiků za pokles ve čtvrtletí mohou částečně hurikány, napsala agentura AP.
V samotném září byl prodej aut nižší o 7 %. Pokles za červenec až září přišel po růstu o 1,8 % v první polovině letošního roku. Od počátku letošního roku je tak prodej aut na zhruba stejné úrovni jako loni. Někteří analytici upozorňovali, že v první polovině roku prodej táhly hlavně pobídky k nákupům a prodej aut s nižší marží firmami jako půjčovnami aut.
Analytik Erich Merkle naznačil, že zářijová slabá čísla způsobil hurikán Florence, který přinesl záplavy zejména do Severní Karolíny. Letošní září tak těžko mohlo konkurovat s loňským rokem, kdy naopak prodej prudce rostl, protože spotřebitelé kupovali nová auta za ta, která jim zničil hurikán Harvey. Podle dalších analytiků za slabší prodej může i skutečnost, že ceny a úrokové sazby rostou a je obtížnější se dostat k výhodnému úvěru. Kvůli tomu očekávají slabší prodej až do konce letošního roku.Hlavní ekonomka Elaine Buckbergová však odhaduje, že letošní rok bude již čtvrtým rokem za sebou, kdy se prodá více než 17 milionů vozů. Nová obchodní dohoda mezi USA, Mexikem a Kanadou také podle ní zmírní nejistotu pro automobilový průmysl a spotřebitelská důvěra zůstane díky silnému trhu práce vysoká. Vysoká důvěra je zřejmě také důvodem, proč spotřebitelé nakupují SUV a nákladní vozy, přestože musí utratit více peněz za benzin.
Zástupci odvětví sice vyjadřují optimismus ve výhledu ekonomiky, automobilky však mají jiné obavy. Nová cla na dovoz oceli a hliníku mohou zvýšit jejich náklady. Nová obchodní dohoda také zdražuje auta, protože zvyšuje podíl součástek v autech, které musí být ze Severní Ameriky, aby se auta vyhnula clům, a zvyšuje náklady na mzdy.
Z velkých automobilek se v září podařilo zvýšit prodej jen firmě Fiat Chrysler (FCA), a to o 14,7 %, hlavně díky značkám Jeep a Ram. FCA tak v prodeji předhonil a stal se druhou největší automobilkou v USA. Prodej Fordu se naopak snížil o 11,2 % a o 11,1 %. Prodej japonské Toyoty klesl o 10,4 %, napsala agentura Reuters.