Alibaba podruhé za sebou oznámila čtvrtletní tržby pod odhadem analytiků. Intenzivnější konkurence a nové vlny koronaviru ještě znásobily dopady regulací na tento přední čínský e-shop.
Alibaba vykázala za druhé fiskální čtvrtletí tržby ve výši 200,69 miliardy juanů ve srovnání s průměrným odhadem analytiků 206,2 miliardy juanů. Za fiskální rok 2022 čekává 20% až 23% růst příjmů a ani na této lince nedosahuje na odhad analytiků ve výši 27 %. Čistý příjem dosáhl po snížení hodnoty investic 5,4 miliardy juanů při odhadovaných 24 miliardách juanů.
V předchozím kvartálu zaostaly tržby Alibaby poprvé za více než dva roky za očekáváním trhu kvůli antimonopolnímu vyšetřování, které skončilo rekordní pokutou 2,8 miliardy dolarů. Od té doby, co Peking rozjel zásah proti technologickým gigantům, se tato kampaň rozrostla a nyní zahrnuje oblasti od fintechu, přes osobní data, online reklamu až po obsah.
Rivalové Alibaby, jako je JD.com a Pinduoduo, reagovali tak, že navýšili investice ve snaze přetáhnout uživatele Alibaby, a to v době, kdy nárůst případů koronaviru v mnoha částech Číny narušil spotřebitelské výdaje a zpomalil ekonomický růst. Pinduoduo tak letos překonalo Alibabu jako největší čínská platforma elektronického obchodování v počtu ročních aktivních nakupujících a během 12 měsíců do června dosáhlo 849,9 milionu uživatelů. JD.com mezitím láká na své platformy nové i vracející se značky, jako je a , a využívá nařízení Pekingu, které ruší exkluzivní smlouvy s obchodníky.
Konkurence se zintenzivňuje právě ve chvíli, kdy se Čína potýká s dopady epidemie Covid-19. Hrubý domácí produkt Číny v zářijovém čtvrtletí narostl o 4,9 %, čímž se zchladil ze 7,9% růstu v předchozím období, částečně kvůli karanténním opatřením v mnoha městech.
Zdá se, že toto zpomalení se protáhne i do prosincového období, které zahrnuje i Singles’ Day, největší nákupní festival roku. Alibaba minulý týden ohlásila tržby za tuto akci ve výši 84,5 miliardy dolarů, čímž dosáhla dalšího rekordu. Ale tento nárůst o 8,5 % představuje výrazné zpomalení oproti předchozím letům. Společnost upustila od velkých reklam a zaměřila se na udržitelnost a filantropii – klíčové pilíře snahy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga dosáhnout „společné prosperity“.
Podle Catherine Lim a Tiffany Tam, analytiček Bloomberg Intelligence, může Alibaba v roce 2022 v rámci rostoucí konkurence urychlit investice do novějších služeb, jako jsou Taobao Deals a Taocaicai. Nárůst hrubé hodnoty zboží o 8 % při nákupech během letošního Singles' Day 2021 oproti předchozímu roku je mnohem slabší v porovnání s 29% nárůstem konkurenčního JD.com a odráží rostoucí tlak na tohoto internetového giganta, a to i když naplní očekávání 6% meziročního nárůstu v roce 2022, dodávají analytičky.
Zdroj: Bloomberg