Zájem o SUV v USA pokračuje, minulý rok představovaly 80 % prodaných osobních vozů. Pro Yahoo Finance to uvedl šéf severoamerické divize automobilky Maserati Bill Peffer v odpovědi na otázku, proč se jeho společnost stále více věnuje tomuto segmentu trhu. Podle něj jsou SUV neprodávanější i v Maserati a zajímavý je zejména segment trhu středně velkých luxusních vozů, který je ale také předmětem intenzivních konkurenčních tlaků. Co elektrifikace?
Peffer hovořil o tom, že firma nyní nabízí vozy s částečným hybridním systémem, které kombinují spalovací motor s 48Voltovým elektrickým pohonem. Takový systém „maximalizuje výkon s efektivitou“. Maserati se pak zavázalo, že do roku 2025 bude nabízet všechny modely v plně elektrické verzi a v roce 2030 bude prodávat samostatné elektrické modely.
Peffer pokračoval v tématu elektrifikace s tím, že jeho firma chce dát zákazníkům možnost, aby si sami vybrali, zda chtějí vozy se spalovacími motory či s elektrickým pohonem. K tomu se podle něj automobilky pohybují ve velmi „proměnlivém prostředí“. Yahoo k tomu dodalo, že zákazníci stále více hledají vozy s hybridním či elektrickým pohonem a přispívají k tomu i současné vysoké ceny paliv.
K tenzím ve výrobních vertikálách a k možnému nedostatku dílů Peffer uvedl, že Maserati je jednou globální značkou v portfoliu skupiny Stellantis, která se zaměřuje na luxusní segment trhu. A jako taková dostává ze skupiny prostor pro to, aby měla dostatek zdrojů pro svou výrobu. Stellantis vznikla v roce 2021 fúzí francouzské společnosti Groupe PSA s italsko-americkou společností Fiat Chrysler Automobiles. „Nedostatek čipů se nás ve skutečnosti netýká a to nám minulý rok umožnilo růst o 50 %,“ dodal ředitel.
Dobře se minulý rok vedlo i automobilce Lamborghini. Také její zástupce hovořil na Yahoo Finance o jejích výsledcích a plánech. Stephan Winkelmann si pochvaloval rok 2021 a ziskovost, které firma dosáhla. Dodal, že i nyní Lamborghini stále prodává více aut, než je schopno vyrábět, tudíž roste čekací doba na jeho vozy. „Pokud nyní auto koupíte, čekací doba bude dosahovat jeden rok,“ upřesnil.
Winkelmann uvedl, že v rámci skupiny , do které jeho firma patří, má Lamborghini výjimečnou pozici, která omezovala tlaky ze strany nedostatku čipů. „Jsme menší a máme vyšší marže, nemuseli jsme čelit nedostatku,“ dodal ředitel. „Hybridizace“ modelů by podle něj měla proběhnout v roce 2023 a 2024 a začne modelem Aventador. Do roku 2025 chce firma dosáhnout snížení emisí o 50 %. Zároveň ředitel chce, aby každý další model byl výkonnější než ten předchozí, tak, jak se na supersporty sluší.
Winkelmann byl na závěr tázán na plány skupiny týkající se IPO některých dceřiných firem. Někdy se v této souvislosti hovoří o IPO . Winkelmann pouze řekl, že on o takových věcech nerozhoduje. Z dřívější komunikace nicméně vyrozuměl, že u Lamborghini se s žádným IPO nepočítá.
(Zdroj: Yahoo Finance)