Česká republika (a Slovensko) je výraznou měrou orientována na automobilový průmysl, a to v podstatné části produkční vertikály tohoto odvětví (tj. nejen výroba automobilů, ale i jejích vstupů). Tato orientace se díky nedávným a možným dalším poměrně rozsáhlým investicím do automobilového průmyslu u nás stále prohlubuje. To vyvolává diskusi o kladech a negativech tohoto jevu, která ovšem může být uspokojivě uzavřena pouze na základě kompletní cost/benefit analýzy. K rozšíření pohledu na danou problematiku chceme přispět i my - na začátek se podívejme na celosvětové "rozložení sil" co se týče produkce automobilů - situaci v produkci automobilů v roce 2002 ukazuje první graf:
Source: OICA.net, Patria Finance
Je patrné, že Evropa je skutečnou regionální automobilovou velmocí, následována těsně Asií/Oceánií. Z hlediska jeho velikosti je nezanedbatelný význam právě našeho regionu, se 6% podílem na produkci.
Vývoj v několika posledních letech ukazuje následující graf:
Source: OICA.net, Patria Finance
Graf indikuje pokles, či stagnaci v Severní Americe (NAFTA), kde "Detriot" stále více zápasí s konkurencí japonských (manažersko-operační praktiky, např. JIT, TQM, byly spolu s některými dobře promyšlenými strategickými kroky, historicky hlavními z jejich konkurenčních výhod) a evropských automobilek. To je v kontrastu s poměrně rychlým růstem produkce v Asii, velká část tohoto růstu je přitom přičtena Číně.
Jiří Soustružník