Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Oskar v roce 2003 - "size matters" (opak.)

9.3.2004 14:46
Autor: 

Pohled na výsledky nejmenšího domácího mobilního operátora potvrzuje trendy indikované v předchozích čtvrtletích. Oskar meziročně zvýšil tržby o 47 % na 10,82 miliardy korun, EBITDA (který operátor klasifikuje jako OIBDA1) vzrostl o 346 % oproti konci uplynulého roku na 2,896 miliardy Kč.

Za rok 2003 získal Oskar celkem 367 000 nových zákazníků. Celkový počet klientů na konci roku 2003 dosáhl 1 547 000. 42 % zákazníků využívalo tarifní program, což je na domácí scéně ojedinělé. Vysoký podíl tarifních zákazníků je jedním z faktorů, který vede k tomu, že ARPU operátora je nejvyšší v ČR. Podle kalkulací společnosti (metodologie je u většiny operátorů u nás i v zahraničí rozdílná, nelze proto přímo porovnávat prezentovaná čísla) ARPU za rok 2003 dosáhl výše 644 Kč, nárůst z 557 Kč v roce 2002.

Významným determinantem výše ARPU u všech operátorů se stává podíl, šíře a kvalita nabídky nehlasových služeb. Na konci září 2003 (měsíc po představení MMS Oskarem) bylo u Oskara více než 24 000 uživatelů této služby, ke konci roku používalo MMS zprávy u Oskara již více než 70 000 uživatelů.

Vývoj některých z operačních a finančních ukazatelů společnosti prezentují následující grafy:


Zdroj: Oskar, Patria Finance

Přes vysokou penetraci trhu dokázal Oskar na konci roku 2002 zvrátit klesající trend marginálního přírůstku zákazníků. Zvětšující se zákaznická základna pak má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Tento faktor je, spolu s rostoucím ARPU (viz výše), reflektován v rostoucí EBITDA marži. Ta je ovšem stále znatelně pod EBITDA marží T-Mobile ČR, o Eurotelu nemluvě. Vedle diferenciace produktů jsou podle některých studií úspory z rozsahu nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím EBITDA marži operátorů a následně jejich potenciál generovat volné cash flow. Snaha Oskara o získání maximálního množství nových zákazníků je tak pochopitelná.

Vše má ale své meze a snaha o získání dalšího zákazníka by měla být určována jeho hodnotou pro společnost - to ve smyslu rozdílu současných hodnot výnosů a nákladů, který tento bude podle očekávání generovat. Např. CLM - customer lifetime management je zaměřen na maximalizaci hodnoty získané ze zákazníka během jeho života, včetně vzdání se neperspektivních zákazníků, či snahy o jejich získání. Zkušenosti z jeho aplikace mají zejména některé finanční ústavy, které úzce monitorují vývoj jejich zákaznické báze a průběžně přicházejí s produkty, které jim umožňují získat maximální hodnotu z jednotlivých zákaznických segmentů/zákazníků. Vysoké ARPU Oskara zhruba indikuje, že i hodnota jeho marginálních zákazníků je stále pozitivní.

Na závěr podotkněme, že celkově se dá domácí mobilní trh z pohledu společností na něm operujících považovat za stále velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence je považována Velká Británie). Dá se předpokládat, že v porovnání se současným stavem bude spíše hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní, tak i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify a podporovat a rozšiřovat svou nabídku, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y