Tržby amerických automobilek by se mohly stát další obětí problémů na trhu hypoték a poklesu cen nemovitostí a akcií, protože potenciální kupci aut kvůli nejistotě z dalšího vývoje odkládají své nákupy. Tržby amerických automobilek by tak v srpnu mohly zaznamenat meziročně desetiprocentní pokles, uvádí zpráva společnosti Edmunds.com. V červenci tržby meziročně klesly o 19 %.
Pokles cen nemovitostí a cenných papírů, které poznamenaly červencová čísla by se mohl v srpnu stát ještě významnějším faktorem, upozorňuje ředitel sekce analýz průmyslového sektoru společnosti Edmunds.com Jesse Toprak. Tržby přitom nebyly slabé jen u amerických automobilek, jako , (8 USD, 1,01%) Motors nebo (89 USD, 0,34%) Group. Meziroční tržby poklesly v červenci i společnostem (115 USD, 0,20%) Motor nebo (32 USD, 0,98%) Motor.
Řada analytiků snižuje kvůli slabým letním tržbám výhled na celoroční tržby z prodeje aut. Někteří experti přitom říkají, že turbulence na trhu nemovitostí by mohly situaci ještě zhoršit.
Společnost CNW Research, která se specializuje na průzkum mezi kupci aut, dospěla ve své poslední zprávě k tomu, že 13,6 % potenciálních zákazníků svůj záměr koupit nové auto v blízké době přehodnotilo nebo odsunulo, zatímco před rokem to bylo 10,1 %. Z důvodů se přitom na první místo dostaly příčiny týkající se situace na trhu nemovitostí, jako je pokles hodnoty nemovitostí, zvýšení hypotéčních splátek nebo zpřísnění úvěrových podmínek při nákupu vozu na splátky.
Pravděpodobně uvidíme ve zbytku roku celkem špatná čísla, řekl prezident CNW Art Spinella o tržbách v automobilovém průmyslu. „Jednoduše řečeno, trh s nemovitostmi je nyní hlavní překážkou pro nákupy nových vozů,“ řekl s tím, že ani následující tři nebo čtyři měsíce nebudou o moc lepší.
Mluvčí (31 USD, 0,55%) John McDonald uvedl, že nečeká žádný prudký pokles tržeb způsobený současnou hypotéční a nemovitostní krizí. Podle něj je to jen jeden z negativních faktorů. „Jsou zde ceny pohonných hmot, úrokové sazby a ceny nemovitostí. Ale nečekáme nic nového, o čem bychom nehovořili již více než před rokem,“ dodal.
Automobilky, v čele s , se však snaží reagovat na zprávy o problémech na hypotéčním trhu a propadu finančních trhů zaváděním různých pobídek pro nové kupce. Manažer z automobilového průmyslu, který si nepřál být jmenován, podle serveru CNNMoney.com uvedl, že vyšší výdaje automobilek na podporu prodeje se možná snaží maskovat dopad situace na trhu nemovitostí na tržby. „Je hloupost říkat, že úvěrová tíseň nevadí,“ říká s tím, že pokud konečné údaje o tržbách za srpen budou nějakým způsobem pozitivní, bude to právě díky pobídkám.
Experti se shodují v tom, že nákupy vozů jsou jedna z prvních věcí, které spotřebitelé mohou odložit, pokud si nejsou jisti svou budoucí finanční situací. Podle hlavního ekonoma společnosti pro výzkum automobilového průmyslu J.D.Power&Associates Boba Schnorbuse, srpnová čísla nebudou ještě dostatečně vypovídat o celkové zátěži, kterou krize na trhu nemovitostí automobilovému průmyslu způsobuje. „Neočekával bych, že to bude mít tak rychlý dopad; čekal bych spíše, že se to potáhne po celý zbytek tohoto roku, než že to bude jen břemenem pro srpen,“ řekl.
Schnorbus také uvedl, že pokud se situace nezmění, mohlo by se zpomalení tržeb do budoucna rozšířit i na jiné typy spotřeby. „Nové auto je jeden z nákupů, které je nejspíše možné odložit,“ řekl. „Nákupy nových vozů by mohly být dobrým předstihovým ukazatelem pro to, zda budou spotřebitelé omezovat své výdaje. V průběhu dalších několika měsíců bychom mohli dostat nějaké velmi zajímavé signály.“
(Zdroj: CNNMoney.com)