Lucemburk/Brusel 23. října (zpravodaj ČTK) - Evropský soudní dvůr (ESD) dnes rozhodl, že německý zákon, který chrání automobilku Volkswagen před převzetím jiným subjektem, porušuje pravidla Evropské unie. Experti se domnívají, že verdikt soudu může otevřít další německé automobilce Porsche, která je hlavním akcionářem VW, cestu k získání kontroly nad koncernem. Jeho součástí je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto. Proti verdiktu není odvolání.
Teoreticky by se tak mohlo stát, že hlavním vlastníkem škodovky by se tak v poměrně blízké budoucnosti mohla stát společnost, jež se proslavila výrobou rychlých sportovních vozů. Tedy úplně jiným sortimentem než mladoboleslavská automobilka. Zástupci Porsche však krátce po zveřejnění verdiktu, proti němuž není odvolání, uvedli, že se firma ještě nerozhodla pro navýšení podílů ve VW.
Volkswagen žalovala již před třemi lety Evropská komise. Zákon totiž omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Porušuje tak volný pohyb kapitálu v EU.
Společnost Porsche nyní ve Volkswagenu drží 31procentní podíl. Generální ředitel Porsche Wendelin Wiedeking minulý měsíc uvedl, že firma si zajistila dostatečné množství opcí k tomu, aby mohla podíl výrazně zvýšit. Odmítl však sdělit, zda má Porsche dostatek opcí k tomu, aby ve Volkswagenu získalo většinový podíl. Opce společnosti Porsche zaručuje právo na nákup dalších akcií VW za předem stanovených podmínek. Zatím ale není příliš jasné, kolik takzvaných opcí možný budoucí vlastník čtvrté největší automobilky na světě má.
Automobilka Porsche začala svůj podíl ve Volkswagenu budovat před více než rokem, kdy koupila 18,5 procenta akcií. Podíl ve Volkswagenu má podle společnosti Porsche zajistit stabilní vztahy mezi oběma firmami. Porsche je podnikatelským partnerem VW, s nímž například vyrábí svůj model Cayenne a vyvíjí hybridní technologie.
Postupem času se ovšem výrobce luxusních sportovních automobilů dopracoval až k současnému podílu 31 procent. Ve chvíli, kdy podíl ve VW překročil hranici 30 procent, muselo Porsche podat nabídku na převzetí firmy, což znamená, že muselo nabídnout cenu, za kterou je ochotno koupit další podíly. Avšak ukázalo se, že firma zatím zájem o úplné převzetí nemá, protože Porsche za jednu akcii nabídlo nižší cenu, než je je cena na trhu. Nabídka na převzetí tak skončila podle očekávání krachem.