Detroit (ČTK) - Americká automobilka propustí až 12.000 zaměstnanců, což je 15 procent celkové pracovní síly. Chce tak snížit náklady a přizpůsobit se prioritám zákazníků, kteří mají o některé modely stále menší zájem. přitom už v únoru oznámil, že z podniku bude muset odejít asi 13.000 lidí, připomíná agentura AP.
V rámci další vlny propouštění do konce roku 2008 sníží počet zaměstnanců v dělnických profesích o 8500 až 10.000, o práci ale přijde i kolem 2100 lidí na různých řídících pozicích. V pěti továrnách v Severní Americe zruší směnný provoz a přestane s výrobou čtyř modelů, o které mají zákazníci nejmenší zájem.
Generální ředitel Chrysleru Bob Nardelli řekl, že automobilka musela restrukturalizaci urychlit především kvůli nepříznivé situaci na trhu. Pro ni je charakteristický pokles prodeje aut s vysokou spotřebou a příklon k úspornějším modelům. Od února, kdy firma oznámila první vlnu změn, se prý situace nezlepšila.
"Situace na trhu se za osm měsíců hodně změnila," řekl Nardelli a dodal, že prodej automobilů klesá. Na konci roku prý budou čísla o prodeji mnohem horší, než se zdálo v únoru.
byl donedávna součástí nadnárodního koncernu (107 USD, -2,59%), v němž měli rozhodující slovo Němci. Ti také americkou automobilku v roce 1998 s velkou slávou přebírali, nikdy ji ale do své organizační struktury nedokázali začlenit a letos na jaře přiznali, že si s ní nevědí rady. Fúzi tedy po devíti letech marných snah odvolali.
Ve dvou vlnách propouštění by mělo v Chrysleru přestat pracovat zhruba 25.000 zaměstnanců, neznamená to ale, že se ze všech stanou nezaměstnaní. Management předpokládá, že s částí z nich se dohodne na přestupu do jiných provozů a část odejde do důchodu. nabídne i odchod do předčasného důchodu a těm, kteří ho přijmou, zřejmě vyplatí vysoké odstupné.
Počet lidí, kteří budou muset z podniku odejít, představuje více než 20 procent zaměstnanců automobilky sdružených v odborech. Firma k oznámení o dalším propouštění sáhla pouhé čtyři dny po uzavření nové pracovní smlouvy se zaměstnanci. Kvůli slabému zájmu firma přestane s výrobou modelů Dodge Magnum, PT Cruiser, Pacifica a Crossfire.
Rozhodnutí managementu prohloubil restrukturalizaci a výrazněji snížit i počet zaměstnanců podle agentury Reuters dokazuje, že nový majitel podniku chce hospodaření výrazně zlepšit. Německý svou americkou součást prodal fondu soukromého kapitálu Cerberus Capital Management, který firmy zpravidla ozdraví a po čase většinou prodá.
Nardelli řekl, že nepříznivá situace na trhu potrvá i v příštím roce. S ukončením prodeje čtyř modelů, po nichž je slabá poptávka, podle místopředsedy představenstva Jima Presse souhlasí také dealeři Chryslera, kterých je asi 3700. Press přišel z Toyoty, aby v Chrysleru prosadil lepší strategii.
Cerberus převzal kontrolu nad Chryslerem za 7,4 miliardy dolarů. si ponechal jen asi 20 procent americké automobilky. je čtvrtou největší automobilkou v USA, za prvních devět měsíců letošního roku mu ale prodej meziročně klesl o tři procenta.