Sociální demokracie ve středu předložila sněmovně návrh na snížení spotřební daně o 2,50 Kč na litr u benzinu a o dvě koruny na litr nafty. V diskusním pořadu České televize Otázka Václava Moravce to včera řekl stínový ministr průmyslu ČSSD Milan Urban.
Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) stejný Urbanův návrh před dvěma týdny odmítl. Ministr dopravy Aleš Řebíček dnes v řekl, že dopady vysokých cen pohonných hmot jsou pro dopravce fatální, takže jejich zájmy bude ve vládě hájit. Záležet ale prý bude na vyjádření Kalouska.
Urban míní, že stát na jeho návrhu tratit nebude, protože nyní při vysokých cenách benzinu a nafty více vydělává na vyšším výběru daně z přidané hodnoty. Návrh by podle něj sněmovna mohla projednat ve zrychleném řízení, takže by mohl platit již v letních měsících.
Předseda sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta dnes uvedl, že Urbanův návrh dopravcům nepostačí. Řešení jejich špatné situace podle něj musí vzniknout na půdě Evropské komise.
Unie se již cenami pohonných hmot zabývala, trnem v oku jí jsou hlavně těžební firmy a jejich vysoké zisky. Předseda Evropské komise José Barroso tento týden na summitu EU v Bruselu řekl, že členské státy Evropské unie by jejich zisky mohly dodatečně zdanit. Některé země ale chtějí jít ještě dál. Francouzi požadují mimo jiné přerušení výběru DPH u pohonných hmot. Český premiér Mirek Topolánek je ale proti takovým krátkodobým opatřením.
Barel americké lehké ropy nyní na světových trzích stojí zhruba 135 dolarů, což je zhruba o 40 procent více než začátkem roku a dvakrát více než před 12 měsíci. To způsobilo nárůst inflace po celém světě a vyvolalo pouliční protesty v řadě zemí. Většina analytiků se domnívá, že cena ropy dále poroste. Jiní ale naopak tvrdí, že už ohrožuje světovou ekonomiku, a proto se dočkáme poklesu cen. Dech by kvůli drahé ropě mohl dojít zejména východoasijským ekonomikám.
Hlavní ekonom Patria Finance David Marek nedávno vypočetl, že zdražení ropy o deset dolarů přijde českou ekonomiku na deset miliard korun, tedy na zhruba dvě desetiny procenta HDP. To jsou peníze, které lidem a firmám kvůli vyšším cenám ropy chybí na jiné výdaje. Získají je firmy, které se podílejí na těžbě a zpracování černého zlata.
Ještě více než samotným těžařům přinášejí nynější ceny ropy podle analytiků společnostem, které pronajímají zařízení pro těžbu v hlubokomořských oblastech. Některé společnosti si účtují za pronájem až 600.000 USD za den, uvedl analytik Colosseum Petr Čermák. Lepší výdělky přináší drahá ropa i zpracovatelům, o něco méně zůstává prodejcům.
Majitel největších tuzemských rafinerií má nyní na jedné vyrobené tuně nafty marži zhruba 300 dolarů (4650 Kč), zatímco ještě začátkem roku to byla přibližně polovina. Na litru nafty tak zpracovatel vydělá zhruba čtyři koruny. "K tak neadekvátnímu růstu cen rafinerských marží není důvod," řekl Procházka. Podle mluvčí Blanky Růžičkobé je vysoká cena nafty způsobena převisem poptávky nad nabídkou, protože v Evropě jezdí stále více aut s naftovými motory.
O cenách ropy dnes v saúdské Džiddě jednali i největší její producenti a odběratelé. Vyzvali ke zvýšení investic do těžby a varovali před negativními dopady drahé ropy na světovou ekonomiku. Konkrétní opatření směřující ke snížení cen ropy na světových trzích však schůzka nepřinesla.
Saúdská Arábie, která setkání svolala, během schůzky uvedla, že je v případě potřeby připravena zvýšit dodávky. Upozornila však, že ceny tlačí vzhůru spíše spekulativní poptávka než skutečná situace na trhu, na což poukazují i další členské země kartelu OPEC. Prezident kartelu Šakíb Chalíl dnes uvedl, že OPEC by měl s rozhodnutím o případné změně objemu těžby počkat do září. Poznamenal rovněž, že dodávky ropy na trh jsou nyní dostačující.